آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟


دغدغه خیلی از افراد خصوصا خانم ها زیبایی ظاهری است. یکی از این راه های زیباتر شدن رهایی از شر موهای زائد بدن است. خیلی از این روش ها به صورت موقت موهای زائد را از بین می برند اما امروزه پیشرفت تکنولوژی به کمک علم شتافته و روشی را پدید آورده است که به صورت دائم موهای زائد را از بین می برد.

اما برای برخی از خانم ها سوال پیش می آید که آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟ ما قصد داریم در این مقاله به پاسخ این سوال بپردازیم. اما قبل از آن بهتر است با لیزر موهای زائد بیشتر آشنا شوید.

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر یکی از رایج ترین روش های قدرتمند از بین برنده موهای زائد بدن است. در واقع، لیزر یک اشعه نوری قوی است که می تواند به بافت های پوست نفوذکند و ریشه مو را از بین ببرد و مانع از رشد مو می شود. برای این که بهترین نتیجه را از انجام لیزر به دست بیاورید، بهتر است که هر چند ماه یک بار به کلینیک زیبایی خود مراجعه مکرر داشته باشید.

آیا لیزر سرطان زاست؟

دستگاه های مورد استفاده در لیزر

ابتدا باید این نکته را بگوییم که این دستگاه ها نام یک برند نیستند، بلکه از لحاظ کارایی نام گذاری شده اند که به شرح زیر هستند:

  • فناوری الکساندریت

از شناخته شده ترین و تاثیر گذار ترین دستگاه های لیزر به شمار می آید . این دستگاه با جذب ملاتونین برای افراد سفید پوست و شفاف مناسب است و طول موج 775 نانومتری دارد و برای افراد موهای ضخیم و پوست سبزه خیلی مناسب نیست.

انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد که قابل تنظیم برای پوست های مختلف هستند که از تغییر رنگ پوست آن ها نیز جلوگیری می کنند. این دستگاه مجهز به سیستم خنک کنده نیز هست و علاوه بر رفع موهای زائد، تتو، لکه های پیری و مادرزادی را نیز از بین می برد.

  • فناوری دیوید

این دستگاه بعد از الکساندریت یکی دیگر از دستگاه های معروف لیز درمانی است که طول موج آن 800 تا810 نانومتر است و از الکساندریت بیشتر است. در نتیجه، بهتر می تواند به فولیکول های پوست نفوذ کند و ریشه آن را از بین ببرد؛ بنابراین برای افراد با موهای ضخیم و پوست تیره بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد.

 

رفع موهای زائد چقدر طول می‌کشد؟

برای دست یابی به بهترین نتیجه باید حدود 6 تا 8 جلسه مراجعه مکرر به مطب زیبایی داشته باشید. طول درمان به اندازه ناحیه تحت لیزر یا درمان بستگی دارد که ممکن است از 5 دقیقه تا 4 ساعت زمان ببرد. در واقع، در همان جلسه اول 10 تا 25 درصد از موهای زائد از بین می رود.

کدام افراد زودتر از لیزر درمانی نتیجه می گیرند؟

یک نکته در خصوص لیزر موهای زائد وجود دارد این است که انجام این روش به رنگ پوست و جنس مو افراد بستگی دارد. افراد که موهای تیره دارند، در مقایسه با افراد با موهای روشن مانند: بلوند، خاکستری، قهوه ای یا قرمز زودتر به نتیجه مطلوب می رسند و افراد با موی نازک نیز کمتر دچار مشکل می شوند.

پوست های روشن نیز در مقایسه با موهای تیره به لیزر درمانی به بهترین شکل پاسخ می دهند. در واقع، افراد با پوست روشن و موهای ضخیم و تیره 5 تا6 جلسه زمان می برد تا موهایشان از بین برود و به تعداد جلسات مراجعه شان افزوده می شود.

لیزر چقدر طول می کشد؟

چه زمانی نیاز به تکرار دفعات انجام لیزر موهای زائد وجود دارد؟

لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که مردان و خانم هایی که در نقاطی از بدنش مانند صورت یا روی سینه شان موهای هورمونی وجود دارد، به دلیل خشن و ضخیم بودن این نوع موها ممکن است که آن ها کاملا با روش لیزر درمانی از بین نروند و لازم باشد که بعد از یک سال فرد مجددا به کلینیک برای تکرار عمل لیزر مراجعه کند.

مراقبت های لازم بعد از لیزر درمانی

بعد از انجام لیزر موهای زائد باید یک سری از نکات را رعایت کنید تا به پوست تان آسیبی وارد نشود و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

  • استفاده از کرم ضد آفتاب

بعد از جلسات لیزر درمانی هر قسمت بدنتان را که لیزر انجام داده اید، خصوصا صورتتان که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارد، از ضد آفتاب متناسب با پوست خود را استفاده کنید. توصیه می کنیم از ضد آفتابی استفاده کنید که SPF30 کمی داشته باشد؛ چون پوست تان بعد از انجام لیزر درمانی در مقابل اشعه فرابنفش بسیار آسیب پذیر شده است و می تواند با جذب این اشعه به پوست تان صدمه بزند.

  • پرهیز از حمام داغ

تا یک هفته نباید از دوش آب خیلی گرم ( نه ولرم) استفاده کنید؛ زیرا باعث بروز حساسیت و سوزش نواحی لیز شده، می شود.

  • عدم استفاده از لوازم آرایش و عطرها

حداقل 24 تا 48 بعد از لیزر موهای زائد از عطر و اسپری خصوصا در ناحیه لیزر شده بپرهیزید؛ چون باعث سوزش و خارش نواحی می شود.

راه کارهای خانگی بعد از انجام لیزر درمانی

مراجعه کنندگان بعد از انجام یک جلسه لیزر ممکن است دچار برخی از تحریکات پوستی شود که با روش های آسانی مثل: کمپرس سرد یا گذاشت قطعات یخ و مصرف قرص مسکن به خوبی می تواند آن ها را تسکین داد. اما اگر ناحیه لیزر شده بیش از حد قرمز و متورم شد، حتما به پزشک زیبایی تان اطلاع دهید تا در جلسه آینده تنظیمات دستگاه را با توجه به حساسیت پوست شما تنظیم کند.

مزایا و معایب لیزر موهای زائد

همه روش های از بین بردن موهای زائد بدن با اینکه از مزایایی برخوردارند، معایبی هم دارند که در ادامه به آن ها پرداختیم.

مزایا

انجام عمل لیزر برای رفع موهای زائد تمام نواحی بدن از جمله صورت کارساز است. یکی از علت هایی که افراد روش لیزر را انتخاب می کنند این است که انجام این عمل برخلاف روش های دیگر از بین بردن موهای زائد مثل وکس و اپیلاسیون که بسیار دردناک هستند، کاملا بی درد انجام می شود.

معایب

چون انجام لیزر به مراجعه مکرر به مطب پزشک نیاز دارد، پس طبیعتا هزینه های بالایی در پی دارد؛ برای همین یکی از نقاط ضعف این روش هزینه بیشتر نسبت به روش های دیگر از بین بردن موهای زائد است.

عوارض استفاده از لیزر

معمولا عوارض انجام این روش کوتاه مدت و خفیف است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • التهاب پوست

لیزر موهای زائد پیاز مو نفوذ می کند و با گرم کردن ناحیه موها را از بین می برد. طبیعی است که بدن افراد به این کار واکنش نشان دهد و باعث بروز قرمزی و التهاب در ناحیه لیزر شده شود. البته هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد و این قرمزی بعد از مدت کوتاهی (حدودا دو روز) از بین می رود.

  • پوست پوست شدن ناحیه

برخی از افراد بعد از انجام لیزر موهای زائد ممکن است دچار پوسته پوسته شدن شوند. شما می توانید با استفاده از مرطوب کننده ها این مشکل ناخوشایند را برطرف کنید.

  • تغییر رنگ در پوست بدن

بعد از انجام این روش ممکن است برخی از افراد دچار تعییرات جزئی رنگ پوست شان شوند که این تغییرات بعد از مرور زمان به راحتی از بین می رود.

  • بروز زخم

برخی از افراد به دلیل داشتن پوست حساس، ممکن است که بعد از انجام لیزر دچار عفونت یا زخم شوند که این امر کاملا طبیعی است. اگر منطقه لیزر شده، بعد از گذشت مدتی زخم یا دچار عفونت شد، بهتر است هر چه سریعتر این موضوع را با متخصص پوست تان در میان بگذارید.

  • سوختگی پوست

در موارد نادر اگر این روش به درستی صورت نگیرد، می تواند خطر سوختگی پوست و بروز تاول در ناحیه آسیب دیده را در پی داشته باشد. البته برای جلوگیری از این عارضه، بهتر است از متخصص تان بخواهید که از سیستم خنک کننده روی پوست تان استفاده کند.

  • آفتاب گرفتن ممنوع

از دو سه ماه قبل از انجام این روش، نباید از روش هایی مانند برنزده کردن در محیط های سرباز یا سولاریوم استفاده کنید؛ چون این روش ها قبل و بعد از لیزر درمانی، باعث می شود تا پیگمنت های پوست تان تغییر رنگ بدهد و باعث ایجاد لک می شود.

چه زمانی لیزر درمانی را متوقف کنیم؟

هنگامی که بیشتر از 90 درصد از موهای زائد از بین برود یا حالت کرکی بشوند، می توانید لیزر درمانی را متوقف کنید.  فاصله بین هر دوره لیزر بین 4 تا 6 هفته است که این پروسه بسته به متخصص پوست تان و شرایط بیمار، تا 8 هفته هم زمان ببرد. متخصصین توصیه کرده اند، در صورتی که موهایی که در فاز رشد نبودند با لیزر از بین نرفتند، دو سال یک بار باید به مطب زیبایی مراجعه و لیزر درمانی را تکرار کنید.

آیا لیزر موهای زائد باعث ناباروی می شود؟

یک نکته دیگر در خصوص نگرانی برخی از خانم هایی که برای از بین بردن خط بیکینی به لیزر درمانی روی می آورند، این است که آن ها عقیده دارند که ممکن است این قسمت باعث تحریک آلت تناسلی آن ها بشود و از بارور شدن آن ها جلوگیری کند.

در پاسخ به سوال این افراد هم باید بگوییم که چون لیزر به صورت سطحی است، به اندام های داخلی آن ها هیچ آسیبی وارد نمی کند و برخلاف باور عوام، باعث ناباروی نخواهد شد.

آیا لیزر باعث ناباروری است؟

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟

سازمان غذا و داروی آمریکا پرتوی لیزر را کاملا بی خطر می داند؛ چون اشعه ساطع شده از دستگاه های مخصوص لیزر غیر یونیزه هستند و به عمق پوست نفوذ نمی کنند و به دی ان آی سلول ها آسیب وارد نمی کند. هیچ یافته پزشکی وجود ندارد که نشان دهد، لیزر موهای زائد باعث ایجاد سرطان می شود؛ اما بستگی دارد که شما در کدام کلینیک این کار را انجام داده باشید.

مکانی به جز یک کلینیک زیبایی با مجوز اداره بهداشت، و توسط نیروی فاقد تبهر می تواند بسیار پر خطر باشد و به خود پوست آسیب جدی وارد کند. البته انجام این کار در محیطهای غیر بهداشتی باعث بروز قارچ و عفونت نیز می شود. برای همین متخصصین همواره توصیه می کنند که این کار را به افراد ماهر بسپارید و در مکان های بهداشتی عمل لیزر موهای زائدتان را انجام دهید.

لیزر باعث سرطان می شود؟

سخن آخر در خصوص اینکه آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟

اشعه مورد استفاده در دستگاه های لیزر از نوع بی خطر و انجام این روش به صورت سطحی است. اگر نگران سرطان هستید باید بگوییم که این اشعه در مقایسه با پرتو اشعه ایکس و گاما کاملا بی خطر است. تنها مواردی که برای احتیاط وجود دارد، این است که ممکن است پوست تان دچار التهاب و قرمزی و تغییر رنگ بشود که درمان این مشکلات کاملا کوتاه مدت است و فقط در صورتی که مواردی مانند زخم مشاهده کردید، حتما به پزشک تان اطلاع دهید. در غیر این صورت، می توانید با خیال راحت این روش درمانی را انتخاب کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *