استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد، راهکاری دائمی یا موقت؟

سوال اصلی که در مورد استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد مطرح می‌شود این است که آیا واقعا این راهکار دائمی است؟ پاسخ کوتاه منفی است. دستگاه لیزر با انتقال انرژی حرارتی به فولیکول‌های مو و نابود کردن آنها کار می‌کند. این شیوه فولیکول‌های مو را در حالت عدم رشد برای مدت زیادی قرار خواهد داد. وقتی نیز موهای زائد دوباره رشد کنند به خاطر آسیب وارد شده بسیار نازک‌تر و البته با رنگی روشن‌تر خواهند بود. همچنین تعداد آنها کاهش پیدا خواهد کرد.
درحالی که در بسیاری از تبلیغات از دستگاه لیزر به عنوان راهکار دائمی برای رفع موهای زائد یاد می‌شود اما در حقیقت لیزر راهکاری برای کاهش رشد موهای زائد هستند و صرفا برای افراد بسیار انگشت شماری باعث رفع کامل موهای زائد خواهد شد. بر اساس مطالعات انجام شده دستگاه لیزر بهترین عملکرد را روی افرادی با رنگ پوست روشن و رنگ موهای تیره دارد. همچنین باید توجه داشت که فردی که عمل را با استفاده از دستگاه لیزر انجام می‌دهد باید تخصص کافی را داشته باشد. معمولا این عمل توسط متخصصین پوست در کلینک‌ها انجام می‌پذیرد.

دستگاه لیزر چگونه باعث نابود شدن موهای زائد می‌شود؟
دستگاه لیزر چگونه باعث نابود شدن موهای زائد می‌شود؟

دستگاه لیزر چگونه باعث نابود شدن موهای زائد می‌شود؟

دستگاه لیزر نوری را به سطح پوست می‌تاباند که این نور بعد از رسیدن به سطح پوست و موهای زائد به انرژی حرارتی تبدیل می‌شود. این انرژی حرارتی سپس به فولیکول‌های مو می‌رسند که زیر سطح پوست قرار دارند. فولیکول‌ها در واقع مسئول رشد مو در بدن هستند. اگر فولیکول نابود شود، رشد مجدد موهای زائد با مشکل مواجه خواهد شد. شیوه‌های سنتی مثل کندن، واکس و شیو کردن موهای زائد را از سطح پوست برطرف می‌کنند و کاری با فویلکول مو نخواهند داشت. از دستگاه لیزر می‌توان در صورت، سینه، گردن، شانه، شکم، گردن، ران‌ها و تقریبا همه نقاط بدن مورد استفاده قرار گیرد. تنها نقطه‌ای که نمی‌توان در بدن با استفاده از دستگاه لیزر درمان کرد چشم و قسمت‌های اطرف آن است. همانگونه که اشاره شد لیزر بهترین عملکرد را روی موهایی با رنگ تیره و پوست‌هایی با رنگ روشن دارد. به صورت کلی باید گفت که عمل با استفاده از دستگاه لیزر سرعت عمل مناسبی دارد اما برای رسیدن به نتیجه بهتر، پیشنهاد می‌شود که چندین جلسه درمانی با فاصله مناسب از یکدیگر انجام شود.

چرا باید از چند جلسه درمانی استفاده کرد؟

برای رفع مناسب موهای زائد باید از چند جلسه درمانی استفاده کنید. تقریبا حدس زدن تعداد جلسات درمانی کاری بسیار دشوار است و ممکن است که افراد مختلف به سه تا هشت جلسه درمانی نیاز داشته باشد. دلیل اصلی این امر نیز این است که موهای بدن دارای فاز‌های مختلفی هستند و عمل لیزر تنها در حالتی عملکرد مناسبی دارد که موهای زائد در فاز رشد فعال قرار داشته باشند. همه موهای زائد یک ناحیه بدن صرفا در یک زمان در حالت رشد فعال قرار ندارد و در حین درمان ممکن است که بسیاری از آنها در فاز رشد فعال نباشند. بدین دلیل باید جلسات متعددی انجام شود تا همه موها در فاز رشد فعال شانس درمان را داشته باشند تا به نتیجه بسیار بهتری برسید. بعد از هر جلسه درمانی شاهد کاهش ضخامت موهای زائد، کاهش تعداد آنها و همچنین روشن‌تر شدن موهای زائد از لحاظ ظاهری و رنگ خواهید بود. بعد از انجام کامل جلسات درمانی معمولا بعد از مدتی که می‌توانید یک یا دو سال باشد شاهد کاهش مجدد موهای زائد خواهید بود که در هر فرد متفاوت است. برای درمان این موها نیز جلسات درمانی نگه‌داری در نظر گرفته می‌شود. جلسات درمانی معمولا صرفا یک یا دوبار در سال انجام خواهند شد و به شما کمک می‌کنند که پوستی عاری از هر گونه موهای زائد داشته باشید. در نهایت باید گفت که استفاده از دستگاه لیزر می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای شیوه های سنتی باشد و همچنین باید گفت که لیزر شانس رشد موهای زیر پوستی را کاهش می‌دهد و در واقع راهکاری برای درمان آنها نیز در نظر گرفته می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *