اپیلاسیون بهتر است یا لیزر؟

خانم ها برای زیباتر به نظر رسیدن و رعایت کردن نظافت و بهداشت، خواهان پوستی تمیز و بدون مو هستند. در واقع اکثر خانم ها به روش های گوناگون موهای زائد را از سطح پوست خود حذف می کنند. بعضی از این روش ها بسیار موقتی هستند و بعد از گذشت مدت زمان کمی، موهای زائد مجددا رشد می کنند؛ اما در مقابل روش هایی هم وجود دارند که ما را برای مدت زمان طولانی تری از شر موهای زائد خلاص می کنند.

همان طور که می دانید برای حذف موهای زائد، ابزار و شیوه های گوناگونی به کار گرفته می شوند که در این مقاله قصد داریم دو نمونه از این روش های مو زدایی؛ که بین خانم ها بسیار محبوب و رایج هستند را به شما معرفی کنیم. این روش ها عبارتند از اپیلاسیون و استفاده از لیزر؛ که هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگر شما به دنبال این هستید که بدانید اپیلاسیون بهتر است یا لیزر؟ تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

اهمیت حذف موهای زائد چیست؟

همه ما دوست داریم زیبا و جذاب به نظر برسیم. همان طور که می دانید یکی از رموز زیبایی و جذابیت، داشتن پوستی تمیز، صاف و بدون مو است؛ در نتیجه حذف موهای زائد بدن و صورت، گامی مهم جهت رسیدن به زیبایی و جذابیت محسوب می شود. به علاوه حذف موهای زائد از نظر نظافت و بهداشت هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

از این رو بسیاری از افراد جامعه به روش های گوناگونی؛ مانند شیو کردن با تیغ، اپیلاسیون با موم، بند انداختن یا استفاده از دستگاه های پیشرفته تر مانند لیزر، اقدام به حذف کردن موهای زائد خود می کنند. در میان این روش ها، دو روش اپیلاسیون و لیزر محبوبیت بسیار خوبی در میان خانم ها دارند.

آشنایی با لیزر

استفاده از دستگاه لیزر برای پوست، محدود به حذف کردن موهای زائد صورت و بدن نمی شود؛ بلکه لیزر فواید بی شماری برای زیبایی و جوان سازی پوست و رفع مشکلات مختلف پوستی مانند لکه و چین و چروک دارد؛ اما اساس کار لیزر برای حذف موهای زائد، شامل تخریب سلول های پیازچه مو به کمک پرتوهای پرانرژی است.

در اغلب موارد این روش موزدائی، یک روش دائمی محسوب می شود که می تواند شما را برای همیشه از شر موهای زائد خلاص کند و پوستی تمیز، صاف و بدون مو به شما هدیه دهد.

ماندگاری لیزر در چه حدی است؟

همان طور که می دانید استفاده از لیزر برای موزدایی، نسبت به بسیاری از روش های دیگر، هزینه بیشتری دارد؛ در نتیجه این سوال برای شما پیش می آید که به کمک لیزر تا چه مدت از شر موهای زائد خلاص می شویم؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که این موضوع، تا حد زیادی به نوع پوست شما بستگی دارد؛ برای مثال این روش برای افراد با پوست روشن و موهای ضخیم و تیره بیشتر جواب می دهد. به نظر متخصصین همه افراد می توانند از لیزر برای حذف موهای زائد استفاده کنند؛ اما افرادی که موهای نازک و بور دارند ممکن است نتیجه دلخواه را نگیرند یا پوست های تیره، به دلیل جذب بیشتر پرتوهای نور ممکن است آسیب ببینند.

به طور کلی بسته به نوع پوست شما، تعداد جلسات متعددی برای لیزر کردن نیاز دارید تا بتوانید به طور دائمی از شر موهای زائد خود خلاص شوید.

لیزر و خطرات آن

آیا استفاده از لیزر خطرات و عوارضی دارد؟

معمولا روش لیزر کردن موهای زائد، به عنوان یک روش ایمن و بدون خطر شناخته می شود که عوارض جدی برای شما به دنبال ندارد. به همین دلیل این روش با استقبال بسیار خوبی از طرف افراد مواجه شده است؛ اما در هر صورت ممکن است پوست بعضی از افراد به این روش واکنش منفی نشان دهد و به اصطلاح این افراد به پرتوهای لیزر حساسیت داشته باشند.

به علاوه در صورتی که افراد پوستی آفتاب سوخته داشته باشند یا از قرص و پماد ویتامین A استفاده می کنند گزینه های خوبی برای استفاده کردن از روش لیزر نیستند. برخی از عوارض احتمالی لیزر عبارت است از:

  • تاول زدن
  • پوسته پوسته شدن
  • قرمز شدن سطح پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • سوزش پوست
  • ایجاد زخم در پوست

البته ذکر این نکته الزامی است که بیشتر این عوارض، کاملا موقتی هستندو بعد از گذشت مدت زمان کمی خود به خود رفع می شوند و مشکل جدی به وجود نمی آورند.

مزایای روش لیزر برای حذف موهای زائد

در کنار عوارض احتمالی این روش و نیز هزینه های نسبتا بالای آن، روش استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد، مزیت های زیادی هم دارد. شاید بتوان گفت مهم ترین مزیت این روش، دائمی بودن آن است. به این معنی که شما تا مدت طولانی و در اکثر موارد برای همیشه، دغدغه ای برای حذف موهای زائد خود ندارید.

هنگامی که شما نیازی به مراجعه مرتب به سالن های زیبایی، جهت حذف موهای زائدتان نداشته باشید؛ طبیعتا در هزینه های شما هم صرفه جویی می شود؛ پس همان طور که می بینید این روش نهایتا برای شما از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

آشنایی با روش اپیلاسیون برای حذف موهای زائد

به احتمال زیاد با روش اپیلاسیون برای حذف کردن موهای زائد آشنا هستید و دست کم یکبار این روش را در طول عمر خود استفاده کرده اید. همان طور که می دانید این روش، یکی از محبوب ترین روش های موزدائی محسوب می شود که روزانه در بسیاری از سالن های زیبایی، برای حذف موهای زائد به کار گرفته می شود.

اساس این روش استفاده از موم برای حذف موهای زائد است. این روش نسبت به روش هایی مانند شیو کردن موهای زائد، مزایای بسیاری دارد؛ از جمله اینکه در روش شیو کردن، موها از ساقه قطع می شوند بنابراین به سرعت مجددا رشد می کنند و اغلب به هنگام رشد مجدد زبر هستند؛ اما در روش اپیلاسیون موها از ریشه خارج می شوند و در نتیجه دیرتر و کندتر رشد می کنند و بعد از رویش مجدد، موهای شما نرم تر هستند.

با این حال روش اپیلاسیون هم یک روش دائمی و همیشگی برای حذف موهای زائد نیست.

آیا انجام اپیلاسیون عوارض و مشکلاتی دارد؟

این روش موزدایی هم مانند سایر روش ها، بدون عارضه و مشکل نیست. اگرچه افراد کمی بعد از انجام اپیلاسیون دچار مشکلات جدی پوستی می شوند. از آنجایی که در روش اپیلاسیون، موهای شما از ریشه خارج می شوند طبیعتا در حین انجام اپیلاسیون احساس درد می کنید؛ که البته این موضوع به آستانه درد شما بستگی دارد.

به علاوه یکی از شایع ترین مشکلات بعد از انجام اپیلاسیون، ایجاد کبودی در پوست است. باید بدانید که بیشتر این عوارض موقتی هستند و در صورتی که آرایشگر شما مهارت و تجربه خوبی در زمینه اپیلاسیون داشته باشد عوارض و مشکلات به حداقل می رسند. بعضی از عوارض و مشکلات روش اپیلاسیون عبارتند از:

  • ایجاد کبودی در پوست
  • رویش موهای زیر پوستی
  • کبود شدن پوست
  • سوختگی پوست
  • عفونت های پوستی ثانویه
  • قرمزی پوست

اپیلاسیون بهتر است یا لیزر؟

اگر بخواهیم این دو روش موزدایی را با هم مقایسه کنیم؛ باید به شما بگوییم که هر کدام از این روش ها، مزیت ها و معایب خاص خود را دارند. به علاوه انتخاب یکی از این دو روش، امری است که به خود شما بستگی دارد؛ زیرا باید وضعیت مالی، زمان و نوع پوست خود را مد نظر قرار دهید تا بتوانید بهترین شیوه را برای حذف موهای زائد خود انتخاب کنید.

به علاوه هر کدام از این دو روش معایبی دارند که در زمان تصمیم گیری باید آنها را نیز مدنظر قرار دهید. موضوع بسیار مهم در این زمینه، نوع پوست شما است؛ زیرا بعضی از پوست ها ممکن است به لیزر یا اپیلاسیون حساسیت داشته باشند و از خود واکنش منفی نشان دهند.

اپیلاسیون یا لیزر

 

مقایسه روش اپیلاسیون و لیزر موهای زائد

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم؛ انتخاب روش موزدایی امری سلیقه ای است و به شرایط خود شما بستگی دارد. با این حال در ادامه قصد داریم که دو روش محبوب حذف موهای زائد، یعنی روش اپیلاسیون و لیزر را با هم مقایسه کنیم تا شما هم بتوانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید. بعضی از تفاوت های روش لیزر و اپیلاسیون برای حذف موهای زائد عبارت است از:

  • برای انجام دادن لیزر، حتما باید به افراد متخصص در این زمینه مراجعه کنید؛ اما انجام دادن اپیلاسیون کار خیلی دشواری نیست و در منزل و توسط خود شخص هم می تواند انجام شود.
  • برای انجام لیزر به وسایل و دستگاه های خاص و تخصصی نیاز است؛ اما انجام اپیلاسیون به تجهیزات پیچیده ای نیاز ندارد. شما به موم و دستگاهی برای ذوب آن، حتی یک قابلمه آب جوش نیاز دارید.
  • بعد از انجام اپیلاسیون نهایتا دو یا سه هفته از شر موهای زائد خلاص می شوید؛ در حالی که روش لیزر در اکثر موارد، یک روش دائمی و همیشگی برای حذف موهای زائد است.
  • هزینه انجام لیزر نسبت به اپیلاسیون بالاتر است؛ اما در عین حال تعداد دفعات مراجعه به سالن های زیبایی جهت انجام اپیلاسیون بسیار بیشتر از جلسات انجام لیزر است.
  • پوست افراد ممکن است به هر دو روش حساسیت داشته باشد. یا بعد از انجام هر دو روش ممکن است عوارض موقتی مانند قرمزی پوست یا کبودی مشاهده شود.
  • انجام اپیلاسیون درد بسیار بیشتری نسبت به لیزر کردن موهای زائد دارد.

مقایسه اپیلاسیون و لیزر

مقایسه هزینه های روش اپیلاسیون و لیزر

در یک نگاه سطحی و اولیه، ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که روش لیزر، نسبت به روش اپیلاسیون هزینه بسیار بالایی دارد. در حقیقت هزینه انجام هر بار اپیلاسیون موهای زائد، هزینه بالایی نیست؛ اما باید به این نکته هم توجه داشت که بعد از گذشت دو هفته شما مجددا نیاز به انجام اپیلاسیون دارید؛ به عبارت دیگر تعداد دفعات انجام اپیلاسیون بسیار زیاد است.

زیرا با انجام اپیلاسیون شما به صورت موقتی از شر موهای زائد خلاص می شوید. در حالی که اگرچه هزینه هر جلسه لیزر موهای زائد، نسبتا زیاد است اما بعد از گذشت چند جلسه شما کاملا از شر موهای زائد خلاص می شوید و نیازی به مراجعات مکرر ندارید. از طرف دیگر اگر بخواهیم مسئله زمان و وقت را هم در نظر بگیریم انجام لیزر برای حذف موهای زائد، در نهایت هم در هزینه ها و هم در زمان شما صرفه جویی می کند.

اپیلیدی و لیزر

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

در انتها اگر بخواهیم به یک نتیجه گیری کلی برسیم، در مورد این موضوع که چه روشی برای حذف موهای زائد مناسب تر و به صرفه تر است؛ باز هم باید به این نکته اشاره کنیم که این قضیه از شخصی به شخص دیگر کاملا متفاوت است و به عوامل زیادی مانند امکانات مالی و زمان و تایمی که فرد در اختیار دارد وابسته است.

به علاوه پوست بعضی از افراد به یک روش خاص بهتر جواب می دهد و خود آن شخص هم با آن روش راحت تر است؛ در نتیجه این موضوع امری سلیقه ای است. به علاوه اگر به مشاوره و مشورت بیشتری در این زمینه احتیاج دارید؛ می توانید به متخصصین و افراد با تجربه در این زمینه، مراجعه کنید تا آنها بعد از بررسی نوع پوست تان، شما را راهنمایی کنند که چه روشی برای پوست شما بهتر است و منافع و مزیت های بیشتری برای شما دارد.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *