لیزر موهای زائد در دوران بارداری: آیا لیزر برای باردار شدن ضرر دارد؟


رشد موهای زائد دغدغه بسیاری از خانم ها و آقایان است که با روش های معمول تنها برای زمان کوتاهی از دست آن ها خلاص می شوید. اما لیزر که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است، یک روش برای رفع موهای زائد برای طولانی مدت است. دستگاه لیزر از طریق تخریب فولیکول های مو مانع رشد مجدد آن ها می شود. یکی از ویژگی های بسیار عالی لیزر این است که علاوه بر رفع موهای زائد، باعث خلاص شدن از شر جوش ها و موهای زیرپوستی نیز می شود.  هدف ما از نگارش این مقاله ارائه توضیحاتی در مورد لیزر موهای زائد در دوران بارداری و انواع آن و نکاتی که لازم است قبل و بعد از لیزر انجام دهید و مهم تر از همه پاسخ به این سؤال است که ” آیا لیزر برای باردار شدن ضرر دارد یا نه”. لطفا با ما همراه باشید.

[lwptoc width=”full”]

لیزر موهای زائد چیست؟

در حال حاضر دانش و فناوری لیزر کاربردهای بسیاری در صنعت، پزشکی و زیبایی دارد. در واقع منظور از لیزر پرتوی نوری با انرژی بالاست که ویژگی های خاصی دارد، به عنوان مثال برای رفع موهای زائد، لیزر فولیکول های مو را نابود می کند و در نتیجه از رشد مجدد موها جلوگیری می کند. ویژگی خاص لیزر این است که در حالی که پیاز مو و فولیکول ها را از بین می برد، آسیبی به پوست های اطرف مو وارد نمی کند و در اصطلاح گفته می شود که آسیب لیزر انتخابی است.

با بهره گیری از لیزر می توان از شر 70 تا 90 درصد از موهای زائد و ناخواسته خلاص شد. به دلیل این که موهای زائد به طور 100 درصد حذف نمی شوند، از نظر علمی از لیزر به عنوان روشی برای کاهش دائمی موهای زائد یاد می شود نه حذف دائمی آن ها. نکته مهم این است که در صورت انجام منظم و به موقع تمام جلسات مورد نیاز، دیگر احتمال بازگشت موهای زائد حذف شده وجود نخواهد داشت.

نحوه عملکرد لیزر موهای زائد

همانطور که گفته شد لیزر یکی از راه های رفع موهای زائد است و در این روش با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته، اشعه لیزر به عمق معینی از پوست وارد می شود و رنگ دانه های مو را هدف قرار می دهد. رنگ دانه ها در پوست و مو وجود دارند و ملانین نامیده می شوند. ملانین های مو درون ساقه مو و اطراف ریشه مو که فولیکول نام دارد، قرار دارند. با لیزر کردن، ملانین نور را به خود جذب می کند و دمای ملانین افزایش پیدا می کند و در نهایت ریشه مو نابود می شود. در پی از بین رفتن فولیکول های مو، رشد موها متوقف می شود و در حدود 10 تا 14 روز بعد از انجام لیزر، موها شروع به ریزش می کنند و دیگر در آن نقطه مو رشد نمی کند.

به طور کلی تمام موهای بدن دارای فاز رشد و استراحت هستند، به این صورت که در یک زمان معین، تنها تعداد کمی از موها در فاز رشد قرار دارند و مابقی در فاز استراحت هستند. در هر جلسه لیزر، فولیکول موهایی که در فاز رشد هستند از بین می روند و برا این که تمام موهای زائد حذف شوند، نیاز به حدود 6 تا 8 جلسه لیزر با فواصل منظم است.

بارداری و رشد موهای زائد

وقتی بارداری رخ می‌دهد، بدن هرمون‌های زیادی را ترشح خواهد کرد. سطح زیاد برخی از هورمون‌ها باعث می‌شوند که رشد موهای زائد بسیار بیشتر شده و حتی در نواحی که قبلا موهای زائد وجود نداشتند نیز شاهد رشد آنها باشید. شاید ناگهان شاهد رشد موهای زائد در ناحیه صورت، گردن، شکم، سینه و دست‌ها باشید. خبر خوب این است که این رشد موهای زائد تقریبا بسیار عادی است و معمولا بعد از تمام شدن دوران بارداری نیز به صورت خودکار برطرف خواهند شد. بارداری باعث می‌شود که ریزش مو بسیار کم شود و همچنین شاهد ضخیم‌تر شدن موهای زائد خواهید بود. بعد از شش ماه از اتمام دوران بارداری و به دنیا آمدن نوزاد سطح هورمون‌ها در بدن به حالت طبیعی باز می‌گردد و موهای زائد به صورت خودکار برطرف خواهند شد. به همین دلیل نیز انجام اقدام خاص برای رفع موهای زائد چندان ضروری به نظر نمی‌رسد چون موهای زائد به مرور زمان برطرف خواهند شد.

آیا لیزر برای باردار شدن ضرر دارد؟

این تصور اشتباه وجود دارد که انجام لیزر برای برطرف کردن موهای زائد ناحیه بیکینی ممکن است باعث نازایی شود. تحقیقات کاملی در این زمینه در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک آمریکا انجام شد که این فرضیه را به کلی رد کرد. اشعه لیزری که برای برطرف کردن موهای زائد به کار می رود، فقط می تواند در عمق چند میلی متری از سطح پوست نفوذ کند. در نتیجه از اندام های جنسی بسیار دور است و هیچ راه نفوذی به دورن اندام ها و آسیب به آن ها وجود ندارد.

لیزر موهای زائد در دوران بارداری

در حالت کلی اسفاده از لیزر برای رفع موهای زائد، روشی با ایمنی بالاست، اما با توجه به دلایلی که در ادامه به آن ها اشاره می شود، پزشکان انجام لیزر در دوران بارداری را ممنوع کرده اند.

  1. یکی از دلایلی که انجام لیزر در دوره بارداری توصیه نمی شود، این است که پوست در این دوران به شدت حساس است و در نتیجه لیزر باعث درد، سوزش و خارش بیشتری در ناحیه تحت درمان می شود.
  2. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهند، موجب کوتاه شدن چرخه رشد موها می شوند. در نتیجه اثربخشی لیزر هم در این دوران کاهش پیدا می کند و موها مجددا رشد خواهند کرد.
  3. برای اینکه نتیجه مطلوب را از لیزر بگیرید، بایستی تعداد جلسات لازم که 6 تا 8 جلسه ماهانه است را به طور منظم انجام دهید. در این 8 ماه جنین رشد می کند و نشستن و دراز کشیدن طولانی مدت برای خانم های باردار مشکل است.
  4. انجام لیزر ممکن است باعث ایجاد انقباضات ماهیچه ای در خانم های باردار به خصوص در ماه های آخر بارداری شود.
  5. در برخی از لیزرها باید قیبل از شروع از کرم های بی حسی موضعی استفاده شود که جذب این کرم ها ممکن است برای جنین تأثیر منفی داشته باشد.

لیزر موهای زائد در دوران شیردهی

انجام لیزر به منظور رفع موهای زائد در دوران شیردهی نیز توصیه نمی شود. برخی از دلایل این ممنوعیت عبارتند از:

  1. احتمال این وجود دارد که کرم های بی حسی که برای کاهش درد لیزر استفاده می شوند، وارد شیر مادر شوند که برای کودک مضر است.
  2. در زمان شیردهی هورمون های بدن مادر افزایش پیدا می کند و لیزر ممکن است باعث بروز عوارضی شود.
  3. اثربخشی لیزر در دوران شیردهی کمتر است.

انواع لیزر موهای زائد

فاکتورهای مختلفی می توانند در اثربخشی لیزر برای رفع موهای زائد نقش داشته باشند و پزشک متخصص با در نظر گرفتن آن ها دستگاه مناسب برای هر فرد را انتخاب می کند. مهم ترین این فاکتورها عبارتند از:

  • رنگ موهای زائد
  • نوع و رنگ پوست
  • ضخامت موهای زائد
  • ناحیه تحت درمان لیزر

در حال حاضر لیزرهای مختلفی برای از بین بردن موهای زائد وجود دارند و استفاده می شوند که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

لیزر ها به دلیل تفاوت در فرکانس و طول موج برای موارد مختلف به کار می روند. به عنوان مثال لیزر الکساندرایت بیشتر برای رفع موهای زائد افراد با پوست روشن و لیزر ND : YAG  برای پوست های تیره به کار می رود.

آیا لیزر برای باردار شدن ضرر دارد؟ - لیزر موهای زائد در دوران بارداری

باورهای غلط لیزر موهای زائد چیست؟

در مورد لیزر موهای زائد، چندین باور اشتباه در فضاهای مجازی و در میان مردم وجود دارد که در این بخش به آن ها اشاه می کنیم:

  • لیزر موهای زائد باعث سرطان می شود

این باور که لیزر موهای زائد باعث سرطان می شود، باوری کاملا اشتباه است؛ زیرا اشعه لیزر به گونه ای طراحی شده است که تنها باعث افزایش دمای فولیکول های مو و در نتیجه نابودی آن ها می شود. هیچ مدرک علمی مبنی بر سرطان زا بودن لیزر موهای زائد وجود ندارد و تا به حال موردی در این زمینه گزارش نشده است.

  • لیزر موهای زائد باعث ناباروری می شود

باور اشتباه دیگری که در مورد لیزر وجود دارد، این است که لیزر باعث ناباروری می شود. همانطور که اشاره شد، لیزر تنها به درون پوست و در عمق چند میلی متری نفوذ می کند و به همین دلیل هیچ وقت نمی تواند بر اندام های جنسی تأثیر منفی داشته باشد. در مورد باور بی اساس ناباروری در نتیجه انجام لیزر هم هیچ مدرک علمی وجود ندارد.

  • لیزر موهای زائد به چشم آسیب می زند

این عبارت که با انجام لیزر موهای زائد به چشم ها آسیب واردذمی شود هم کاملا اشتباه است؛ زیرا در تمام جلسات لیزر روی چشمان شما عینک محافظی قرار می گیرد. حتی به منظور ایمنی بیشتر در زیر عینک از پارچه ای برای محافظت استفاده می شود. شما در حین انجام لیزر چند فلش نور را ممکن است ببینید که این فلش ها بی خطر هستند. تنها در صورتی که اشعه لیزر به طور مستقیم با شبکیه چشم برخورد داشته باشد، به چشم ها آسیب وارد می شود.

  • لیزر موهای زائد باعث ایجاد رگ های واریسی می شود.

این باور که پس از انجام لیزر رگ های واریسی تولید می شوند هم باوری نادرست است؛ زیرا اشعه لیزر تنها در حد چد میلی متر وارد پوست می شود و امکان این که تأثیر منفی بر رگ ها و وریدهای پوست داشته باشد، وجود ندارد.

نکات مهم قبل از انجام لیزر موهای زائد

قبل از انجام لیزر برای رفع موهای زائد بایستی نکات زیر را رعایت کند:

  1. حتما موهای نواحی که قصد دارید لیزر انجام دهید را با تیغ شیو کنید.
  2. قبل از لیزر پوست محل مورد نظر را با شامپو شستشو دهید تا هیچ کرم یا لوسیونی روی پوست نباشد.
  3. از برنزه کردن پوست قبل از لیزر خودداری کنید.
  4. در دوران عادت ماهیانه از انجام لیزر بپرهیزید.
  5. اگر آستانه تحمل درد شما پایین است، قبل از لیزر از کرم های بی حسی موضعی استفاده کنید و چند دقیقه پیش از شروع لیزر با شامپو بشویید.

مراقبت های بعد از لیزر

برخی از مهم ترین مراقبت هایی که پس از جلسه لیزر باید انجام دهید، عبارتند از:

  1. حتما پس از انجام لیزر زمانی که بیرون از منزل هستید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و هر دو ساعت یک بار هم کرم ضد آفتاب را تمدید کنید. سعی کنید پس از لیزر در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.
  2. پس از انجام لیزر تا 24 ساعت از مواد آرایشی روی پوست استفاده نکنید.
  3. تا 3 روز پس از جلسه لیزر از اسکراب استفاده نکنید.
  4. تا 24 ساعت بعد از انجام لیزر از مواد شوینده روی پوست استفاده نکنید.
  5. تا یک روز پس از لیزر از انجام فعالیت های ورزشی شدید پرهیز کنید.
  6. بعد از لیزر موهای زائد، از وکس یا بند انداختن که باعث از ریشه درآمدن موها می شود، خودداری کنید.
  7. بعد از لیزر در نواحی که لیزر انجام شده از پماد زینک اکساید استفاده کنید. هر 8 ساعت این پماد را تمدید کنید تا زمانی که قرمزی و التهاب پوست برطرف شود.

تعداد جلسات مورد نیاز برای لیزر موهای زائد

تعداد جلساتی که لازم است برای لیزر موهای زائد انجام شود به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و در حالت عادی بین 6 تا 8 جلسه متغیر است. پس از اتمام این جلسات لازم است تا برای کسب نتیجه ایده ال به صورت سالانه لیزر انجام دهید.

جمع بندی

لیزر موهای زائد بهترین روش برای رفع موهای زائد به صورت دائمی است که تا 90 درصد از موها را خذف می کند. این روش کاملا بی خطر است و برای باردار شدن هیچ ضرری نخواهد داشت. تنها عوارضی که ممکن است در پی لیزر رخ دهد، قرمزی و سوزش خفیف در محل درمان است. انجام لیزر در دوران بارداری توصیه نمی شود و به همین دلیل خانم هایی که در حال انجام لیزر هستند، بهتر است که در این دوران از راه های پیشگیری از بارداری استفاده کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *