تفاوت دستگاه لیزر دایود با الکساندرایت

مقایسه لیزر الکساندرایت با لیزر دایود

مقایسه لیزر الکساندرایت با لیزر دایود


با پیشرفت در تکنولوژی ساخت دستگاه‌های لیزر در چند سال گذشته شاهد عرضه شدن متود‌های جدیدی بودیم. در حالی که سازمان غذا و داروی آمریکای استفاده از دستگاه لیزر را به عنوان راهکاری نسبتا دائمی برای رفع موهای زائد اعلام کرده است اما هنوز هم تعداد جلسات درمانی، نوع مو، رنگ آن و همچنین رنگ پوست تاثیر زیادی در نتایج به دست آمده دارد. باید توجه داشته که معمولا همه متخصصانی که سرویس لیزر موهای زائد را ارائه می‌کنند، از یک دستگاه لیزر مشابه استفاده نخواهند کرد. بهتر است که قبل از درمان با استفاده از دستگاه لیزر حتما اطلاعاتی در این زمینه کسب کنیم. در این مقاله تلاش شده تا به بررسی تفاوت دستگاه لیزر دایود با الکساندرایت بپردازیم تا با این دو بیش از پیش آشنا شده و برای تصمیم گیری در مورد درمان با هر کدام کار چندان سختی پیش رو نداشته باشید.

[lwptoc]

معرفی انواع دستگاه لیزر الکساندرایت و دایود

مقایسه دستگاه لیزر الکس دایود با دستگاه لیزر دایود
مقایسه دستگاه لیزر الکس دایود با دستگاه لیزر دایود

باید گفت که هر دوی این لیزرها برای درمان موهای زائد استفاده می‌شوند اما دایود تجربه نسبتا کمی نسبت به الکساندرایت از لحاظ حضور در بازار دارد.

دستگاه لیزر دایود

دستگاه لیزر دایود از طول موج 800 تا 810 نانومتر استفاده می‌کند. این طول موج بلند باعث می‌شود تا قابلیت نفوذ بیشتر به پوست فراهم شود. بدین صورت از لحاظ تئوری ملانین در پوست به صورت کلی در نظر گرفته نشده و لیزر به صورت اختصاصی فولیکول‌های مو را برای نابود کردن موهای زائد هدف قرار خواهد داد. در تئوری طول موج بالا باعث می‌شود که از بروز آسیب‌های پوستی و تغییر رنگ جلوگیری شود. این عوارض جانبی معمولا در لیزر‌هایی با طول موج پایین مشاهده می‌شوند. دستگاه لیزر می‌تواند عملکرد بسیار مناسبی روی موهای ضخیم و تیره داشته باشد. این لیزر همچنین انتخابی بسیار مناسب برای رفع موهای زائد در ناحیه کمر و شکم است.

دستگاه لیزر الکساندرایت

دستگاه لیزر الکس با طول موج 755 نانومتر کار می‌کند. این طول موج نسبت به دستگاه لیزر دایود، کمتر است. این طول موج برای درمان افرادی با رنگ پوست روشن بسیار مناسب است. طول موج کمتر باعث می‌شود که الکساندرایت نتواند نتیجه مناسبی روی موهای تیره ارائه کند. با توجه به اندازه بزرگتر دهانه دستگاه لیزر الکساندرایت، این لیزر می‌تواند نقاط بزرگتری از بدن را با سرعت بیشتری تحت درمان قرار دهد. از این رو استفاده از الکساندرایت برای درمان نواحی مثل کمر، شکم، سینه و ران‌ها بسیار مناسب است.

دستگاه لیزر دایود سوپرانو

این دستگاه که از تکنولوژی لیزر دایود به شیوه‌ای نوین بهره جسته است، از اثربخشی بالاتر، درد کمتر (تا حد ۶۰ درصد در مقایسه با روش‌های دیگر) و زمان کوتاه‌تر جلسات (تا ۷۰ درصد کاهش) برخوردار بوده و برای مثال، لیزر پاها با این روش چیزی بین ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت به طول می‌انجامد. این زمان برای لیزر ناحیه کمر تا حد ۹ دقیقه کاهش‌یافته است؛ اما چه چیزی این دستگاه لیزر را از دیگر انواع مشابه آن متمایز می‌سازد؟

لیزر سوپرانو کاملاً با دیگر انواع روش‌های حذف موهای زائد با استفاده از پرتوی نورانی متفاوت است. در این روش به‌جای آن‌که فرآیند ترمولیز نوری به یکباره بر روی فولیکول مو صورت گیرد، انرژی گرمایی دربسته‌های کوچک به‌مرور انباشته‌شده و به این طریق اثر خود را اعمال می‌کند.

مزایای دستگاه لیزر سوپرانو

خلاقیت این روش در این نکته نهفته است که سَری مربوط به اشعه نورانی به‌جای این‌که نقطه‌نقطه و با دمای بالا عمل کند، به‌طور مداوم بر روی ناحیه حذف موهای زائد حرکت داده می‌شود. این دستگاه پالس‌های بسیار سریع و با نیروی کم از اشعه لیزر را به سمت پوست گسیل می‌کند و به‌این‌ترتیب دمای ناحیه زیر درم پوست را در حد کمتر از ۳۵ درجه نگه می‌دارد. این در حالی است که بیشترین میزان حرارت در ناحیه پیاز مو و در سطح ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتی گرادحفظ می‌گردد. این امر موجب می‌شود که فولیکول‌های مو دچار آسیب برگشت‌ناپذیر شوند؛ بدون این‌که به سایر بخش‌های پوست آسیبی وارد آید.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دستگاه در بحث تفاوت دستگاه لیزر دایود با الکساندرایت به این موضوع برمی‌گردد که با این روش، درد به‌صورت احساس گرمای یکنواخت در سطح پوست درآمده و میزان آزاردهندگی آن تا حد زیادی کاهش می‌یابد. این روش برای انواع موها و پوست‌های تیره انتخابی ایده‌آل به شمار می‌آید. بااین‌حال بهتر است در خصوص افراد با موهای بلوند و پوست‌های روشن‌تر از لیزر الکساندرایت یا پالس‌های نورانی (لیزر IPL) استفاده شود. به‌طورکلی لیزر موهای زائد برای پوست‌های حساس با دستگاه لیزر الکساندرایت بیشتر توصیه می‌شود.

مطالعات نشان داده است که به‌طور میانگین ۴ دوره استفاده از لیزر سوپرانو می‌تواند به حذف کامل موهای زائد بیانجامد. نکته جالب‌توجه در مورد این لیزرها آن است که شما می‌توانید در هرزمانی (حتی وقتی تازه آفتاب‌گرفته‌اید) از این روش استفاده کنید. فاصله میان جلسات لیزر نیز می‌تواند تا حد ۲ روز بین هر جلسه کاهش یابد.

دستگاه لیزر سوپرانو آیس پلاتینیوم

در این دستگاه مؤثرترین انواع طول‌موج دستگاه‌های لیزر به‌طور همزمان به‌کاررفته‌اند. هم‌چنین تکنولوژی سوپرانو در این دستگاه‌ها موجب می‌شود که آیس پلاتینیوم به‌عنوان انتخابی مناسب و بدون درد در نظر گرفته شود.

این دستگاه از تفاوت دستگاه لیزر دایود با الکساندرایت به نفع خود بهره جسته و انواع طول‌موج‌های لیزر دایود، الکساندرایت و نئودیمیوم یاگ را به‌طور همزمان برای رفع موهای زائد به کار می‌برد.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، موهای ضخیم با تکنولوژی لیزر دایود به‌خوبی از بین می‌روند. این در حالی است که دستگاه الکساندرایت یا لیزر IPL عمدتاً برای پوست‌های حساس و موهای ظریف‌تر به کار می‌رود. تلفیق هر سه نوع از امواج لیزر در یک محصول موجب حداکثر توان موبری توسط این دستگاه گردیده و آن را به یکی از بهترین دستگاه‌های لیزر موهای زائد مبدل می‌سازد.

لیزر نئودیمیوم یاگ

بیشترین کاربرد این دستگاه در حذف موهای زائد در افراد باپوست‌های بسیار تیره مطرح است. طول‌موج این لیزر از دستگاه‌های دایود نیز بالاتر بوده و از تنوع کمتری ازنظر نوع پوست برخوردار است. این امر موجب شده است که کاربرد آن تنها به حذف موهای بسیار سخت و عمیق محدود گردد.

باوجوداین، از لیزر نئودیمیوم یاگ در مصارف دیگر مانند درمان رگ‌های واریسی یا وریدهای عنکبوتی پوست نیز استفاده گردیده و در این کاربردها اثربخشی خارق‌العاده‌ای را نشان می‌دهد.

لیزر IPL

لیزرهای IPL نیز قادر به حذف موهای زائد بوده و بااین‌وجود در مقایسه با لیزرهای دایود و الکساندرایت اثربخشی کمتری دارند. علت این موضوع نحوه به‌کارگیری آن‌ها و وابستگی به مهارت اپراتور در اعمال صحیح پرتوهای نورانی است. در حقیقت این لیزرها صرفاً‌ مانند یک لامپ نورانی عمل نموده و نمی‌توان آن‌ها را لیزر واقعی دانست. متخصصان این دستگاه‌ها را معادل با استفاده طولانی‌مدت از روش‌های موبری با موم می‌دانند.

تفاوت دستگاه لیزر دایود با الکساندرایت در چیست؟

اعداد و ارقامی که در بالا به آن اشاره کردیم، در عمل موجب تمایز میان این دو دستگاه لیزر گردیده و کمک می‌کنند که شما بتوانید بهترین دستگاه لیزر موهای زائد را برای پوست خود انتخاب کنید. نتایج عملی تحقیقات فوق به شرح زیر است:

لیزر دایود عمدتاً در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند به‌کاربرده می‌شود؛ این در حالی است که لیزرهای الکساندرایت مخصوص افراد باپوست روشن هستند.

ازنظر میزان درد، نتایج از فردبه‌فرد و بر روی انواع پوست متفاوت گزارش‌شده است. به‌طورکلی لیزرهای دایود درد بیشتری نسبت به لیزر الکساندرایت دارند.

همان‌طور که گفتیم، در لیزر دایود از طول‌موج‌های بلندتر (نزدیک به ۸۱۰ نانومتر) استفاده می‌شود. این موضوع باعث گردیده که لیزر دایود نفوذ بیشتری در داخل پوست داشته باشد. هرچه طول‌موج پرتوی لیزری بلندتر باشد، آسیب سطحی پوست در افراد بارنگ پوست تیره کمتر خواهد بود. به‌علاوه، مقایسه لیزر الکساندرایت با لیزر دایود نشان می‌دهد که لیزر دایود در حذف موهای ضخیم مانند موهای ناحیه عانه کارکرد اندک بهتری دارد.

لیزرهای الکساندرایت طول‌موج کوتاه‌تری داشته و این امر آن‌ها را به انتخابی مناسب برای پوست‌های روشن‌تر مبدل ساخته است. افراد با تن پوست روشن بیشتر از سایرین دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند و بنابراین این نوع لیزر برای آن‌ها مناسب‌تر است.

همان‌طور که بالاتر و در قسمت نتایج تحقیقات گفتیم، اثربخشی این دو روش بسیار مشابه یکدیگر بوده و همین امر موجب می‌شود که انتخاب از میان این دو دستگاه کار دشواری گردد. اکثر مراجعین، پس از ۱۲ ماه و به دنبال ۴ دوره درمان نتایج فوق‌العاده‌ای را تا حد ۹۰ درصد اثربخشی گزارش می‌نمایند. ازجمله عوامل مؤثر در اثربخشی این روش‌های لیزر، می‌توان به قدرت پرتوهای نوری و اندازه نسبتاً بزرگ سر دستگاه لیزر (۱۲ میلی‌متر برای لیزر الکساندرایت و ۹ میلی‌متر برای دایود) اشاره کرد.

عوارض و پیامدهای دستگاه‌های لیزر و مقایسه لیزر الکساندرایت با لیزر دایود

طبیعتاً حذف موهای زائد به روش لیزر نیز مانند هر روش دیگری با عوارض و پیامدهایی همراه است. به‌طورکلی عوارض دستگاه‌های لیزر دایود بالاتر از لیزرهای الکساندرایت گزارش‌شده است. اگرچه این عوارض خودبه‌خود ظرف مدت شش ماه برطرف می‌گردند. در ادامه به‌طور اختصاصی برخی از عوارض و معایب این روش‌ها را معرفی نموده و تفاوت دستگاه لیزر دایود با الکساندرایت را از این لحاظ موردبررسی قرار می‌دهیم.

  • طول‌موج لیزر دایود در محدوده تقریبی دستگاه الکساندرایت برای انواع پوست قرار می‌گیرد؛‌ با این تفاوت که این نوع لیزر در حذف موهای روشن‌تر به‌خوبی لیزر الکساندرایت عمل نمی‌کند. این موضوع تا حد زیادی بستگی به نوع پوست و قدرت و شدت پرتو لیزر در نفوذ به داخل بافت دارد. لیزر دایود عمدتاً در افرادی که پوست تیره‌تری دارند، انتخاب ایمن‌تر و بهتری خواهد بود.
  • لیزرهای دایود سطح تماس کوچک‌تری باپوست داشته (۹ میلی‌متر مربع) و قطر پرتوی نوری آن‌ها به نسبت کمتر است. این موضوع باعث می‌شود که برای حذف موهای زائد در مساحتی برابر، به زمان بیشتری با لیزر دایود نیاز باشد. این در حالی است که دستگاه الکساندرایت سرعت عمل بالاتری را از خود نشان می‌دهد.
  • لایت شیر یکی از برندهای مشهور لیزر دایود، ساخته شرکت لومنیس است که در سطحی به ابعاد ۲۲ در ۳۵ میلی‌متر عمل نموده و نفوذ بالایی در پوست دارد. به همین علت از آن در بخش‌هایی از بدن با سطح مقطع بالا مانند پشت کمر یا ساق پاها استفاده می‌شود.
  • این لیزرها با ایجاد خاصیت مکش در پوست، سطح تماس مطلوبی را با سَری خنک دستگاه فراهم می‌آورند. سری‌های کوچک‌تر با ابعاد ۹ در ۹ میلی‌متر نیز موجود است. خنکی سر دستگاه لیزر موجب می‌شود که میزان درد کاهش پیدا کند. بااین‌حال اثربخشی این روش به‌اندازه گاز کرایوژن به‌کاررفته در پالس لیزر الکساندرایت نخواهد بود.
  • یکی از دیگر موارد تفاوت دستگاه لیزر دایود با الکساندرایت در سطح تماس و نحوه کنترل آن‌هاست. در مورد لیزرهای دایود، برقراری دائم این سطح تماس کاری دشوار بوده و در عمل ممکن است در بسیاری از موارد کنترل آن از دست اپراتور خارج شود. این در حالی است که کنترل حرکات لیزر الکساندرایت بسیار راحت‌تر و با انعطاف بیشتری صورت می‌گیرد.

مقایسه لیزر الکساندرایت با لیزر دایود؛ معایب لیزرهای الکساندرایت

بیشترین موضوعی که موجب دغدغه افراد در استفاده از لیزرهای الکساندرایت مانند لیزر کاندلا می‌گردد، به‌کارگیری سیستم خنک‌کنندگی کرایوژن است. این روش خنک‌کنندگی خود یکی از عوامل تفاوت دستگاه لیزر دایود با الکساندرایت به شمار می‌آید. کرایوژن در دمای بسیار پایین به شکل مایع حضور دارد (دمایی برابر با ۲۳۸- درجه فارنهایت) و تبخیر آن موجب متصاعد شدن گازی به‌شدت سرد در محل استعمال لیزر می‌شود.

برخی از خطراتی که به این روش خنک‌سازی نسبت داده می‌شود عبارت‌اند از: کمبود اکسیژن، سرمازدگی و انفجار مواد قابل اشتعال موجود در کرایوژن. این عوارض و خطرات خصوصاً در مواردی که مکان به‌کارگیری آن‌ها از تهویه مناسبی برخوردار نباشد، بیشتر مطرح خواهند بود.

برند سینوژر از تکنیک جدیدی در سیستم سرمایشی خود استفاده می‌کنند و آن خنک‌کننده زیمر است. زیمر به‌عنوان یک دستگاه مجزا از لیزر به فروش می‌رسد و هوای سرد را از طریق یک نازل که شبیه لوله جاروبرقی است به محل لیزر می‌دمد.

بااین‌حال، همچنان کرایوژن از اثربخشی بالاتری نسبت به دستگاه زیمر برخوردار بوده و درد هنگام لیزر موهای زائد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اندازه سَری این دستگاه‌ها نیز عامل دیگری است که موجب تفاوت آن‌ها می‌شود. دربرند کاندلا از لیزر الکساندرایت، سطح تماسی برابر با ۱۸ میلی‌متر مورداستفاده قرار می‌گیرد. درحالی‌که سینوژر دارای سطح تماسی ۱۵ میلی‌متری است. هرچه این مساحت بیشتر باشد،‌ سرعت به‌کارگیری آن ابزار در وسعت‌ زیاد پوست بیشتر خواهد بود.

تحقیقات کلینیکی

در حالی که دو نوع دستگاه لیزر الکساندرایت و دایود به صورت عمومی برای درمان پوست‌هایی با رنگ نسبتا روشن استفاده می‌شوند اما شاید جالب باشد که بدانید کدام لیزر عملکرد بهتری در همین حیطه ارائه می‌کند. برای انجام این کار تعدادی از بیمارانی که برای رفع موهای زائد به کلینیک برای درمان بلند مدت مراجعه می‌کردند تحت نظارت قرار گرفتند.

  • برای در نظر داشتن اثرات طولانی مدت در دستگاه لیزر الکساندرایت و دایود، 31 بیمار مرد و زن با رنگ پوست‌های روشن تحت درمان قرار گرفتند. در درمان از هر دو لیزر استفاده شده بود.
  • بیماران شش جلسه درمانی با فاصله چهار هفته را پشت سر گذاشتند. درمان برای رسیدن به نتایجی که قابل مقایسه باشد صرفا روی ناحیه زیر بقل انجام شد.
  • برای مقایسه بهتر، زیر بقل سمت راست بدن با لیزر الکساندرایت 755 نانومتری مورد درمان قرار گرفت. این در حالی است که زیر بقل دست سمت چپ بدن با استفاده از لیزر 808 نانومتری دایود درمان می‌شد.
  • حجم تراکم موهای زائد قبل از شروع درمان اندازه گیری شده بود. این حجم بعد از ششمین جلسه درمانی و همچنین 18 ماه بعد از اتمام درمان اندازه گیری شده بود.

نتایج تحقیقات

هر دو لیزر الکساندرایت و دایود توانستند بعد از انجام جلسه درمانی پایانی، آماری بسیار خوب ارائه کنند. لیزر دایود با کاهش 72 درصدی موهای زائد و لیزر الکساندرایت با کاهش 71 درصدی، هر دو عملکردی بسیار مناسب داشتند. فاز دوم مقایسه 18 ماه بعد از گذشت اتمام درمان بود. می‌توان گفت که همچنان کاهش رشد موهای زائد بسیار قابل توجه بود. این آمار برای لیزر دایود کمی بیشتر از 73 درصد و برای لیزر الکساندرایت نزدیک به 72 درصد بود. در قسمت عوارض جانبی نیز باید گفت که بسیاری از بیماران تحت درمان قرمز شدن رنگ پوست را در زمان درمان با لیزر الکساندرایت گزارش کرده بودند. البته این عارضه بسیار سطحی بوده و تقریبا چند ساعت بعد از درمان رفع شده است. نزدیک به 63 درصد از بیماران نیز در حین درمان با استفاده از لیزر دایود درد بیشتری را نسبت به لیزر الکساندرایت گزارش کردند. البته تقریبا همه بیماران معتقد بودند که درد ناشی از هر دو درمان کاملا قابل تحمل است. نتیجه به دست آمده از تحقیقات کلینیکی این است که هر دو دستگاه لیزر الکساندرایت و دایود می‌توانند نتایج بسیار خوب و همچنین ماندگاری بسیار بالایی داشته باشند. این دو دستگاه نتایج بسیار خوبی را برای رنگ پوست روشن در بر خواهد داشت. همچنین این دو دستگاه لیزر نتایجی بسیار نزدیک به یکدیگر داشتند و نمی‌توان گفت که یکی از آنها عملکرد بسیار بهتری دارد.

کدام را انتخاب کنیم؟

انتخاب و خرید دستگاه لیزر بدن انتخابی دشوار بوده و به عوامل و فاکتورهای تعیین کننده متعددی وابسته است. در مواردی که اقدام به خرید بهترین دستگاه لیزر موهای زائد خانگی می‌کنید،‌ بایستی این کار را زیر نظر فردی متخصص و با مشورت با پزشک انجام دهید. مشورت با فرد متخصص به شما در تعیین ویژگی‌های منحصربه‌فرد پوستتان‌که موجب برتری یک روش بر دیگر روش‌ها می‌گردد یاری خواهد رساند. به‌طور خلاصه نکاتی که می‌تواند شمارا در خرید دستگاه لیزر دایود دست دوم یا الکساندرایت هدایت نماید شامل موارد زیر است:

  • برای تمامی انواع پوست (روشن، تیره یا برنزه) با موهای باضخامت متوسط و تیره می‌توانید از لیزر دایود (سوپرانو نوع A) یا لیزر سه‌گانه (سوپرانو پلاتینیوم) استفاده کنید.
  • برای پوست روشن و موهای روشن و ظریف لیزر الکساندرایت (سوپرانو آیس) یا نور پالسی (لیزر IPL) بهترین انتخاب خواهد بود.
  • موهای قرمز، خاکستری یا سفید را نمی‌توان با روش‌های لیزر یا نور پالسی از بین برد.

از مقایسه لیزر الکساندرایت با لیزر دایود درمی‌یابیم که این دو از اثربخشی مشابهی در کاهش تراکم موها برخوردارند. تفاوت دستگاه لیزر دایود با الکساندرایت در این است که در لیزر الکساندرایت از سیستم خنک‌کنندگی کرایوژن استفاده‌شده است. سیستم کرایوژن موجب می‌شود که این روش حداقل میزان درد را در میان روش‌های رایج لیزر موهای زائد داشته باشد.

خرید دستگاه لیزر دایود و یا استفاده از آن در کلینیک‌های پوست برای افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند توصیه می‌شود. بااین‌حال برای پوست‌های بسیار تیره لیزر نئودیمیوم یاگ به کار می‌رود که کارایی کمتری در مقایسه با دیگر انواع لیزر دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی تفاوت دستگاه لیزر دایود با الکساندرایت پرداختیم و کوشیدیم بهترین دستگاه لیزر موهای زائد را برای هر فرد با توجه به نوع پوست و میزان ضخامت موها معرفی کنیم. شما می‌توانید مشاوره خرید دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت را از سوی افراد متخصص در این زمینه دریافت کنید و با تکیه‌بر اطلاعاتی که به دست آورده‌اید، اقدام به خرید دستگاه لیزر دایود یا دستگاه لیزر الکساندرایت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *