قبل از لیزر موهای زائد: بایدها + نبایدها

نکات قبل از لیزر

سوزش غیر قابل تحمل محل بعد از ژیلت کشیدن یا انجام اپیلاسیون  وخارش های آن ممکن است برای شما غیر قابل تحمل باشدو بعد از کمتر از یک ماه شاهد رشد دوباره این موهای زائد می شوید و مجبورید دوباره این سوزش و خارش را تجربه کنید. اما لیزر موهای زائد روش دائمی محسوب می شود که دیگر لازم نیست این دردها را تحمل کنید و برای همیشه از شر موهای زائدتان خلاص می شوید؛ اما قبل از شروع آن، باید یک سری نکات قبل از لیزر موهای زائد را بدانید تا با رعایت کردن آن بتوانید به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. اما قبل از آن باید از لیزر موهای زائد بیشتر بدانید. پس با ما همراه باشید.

[lwptoc min=”2″ width=”full”]

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد روشی موثر است که در آن با تاباندن یک اشعه قدرتمند غیر یونیزه و کاملا بی خطر بر روی پوست تمام موهای زائد بدنتان را از بین می رود. لیزر درمانی از محبوب ترین روش های رفع موهای زائد به شمار می رود که در کنار تمام روش های موقت مثل ژیلت کشیدن و اپیلاسیون طرفداران بیشتری را به خود جلب کرده است. که در ادامه به نکات قبل از لیزر موهای زائد بیشتر خواهیم پرداخت.

سوالاتی که قبل از لیزر مو زائد باید بپرسید

چه افرادی کاندید مناسبی برای لیزر موهای زائد هستند؟

پوست بیشتر افراد به لیزر درمانی پاسخ مناسبی می دهد فقط در صورتی موهای زائد تان از بین نمی رود که موهای شما کاملا سفید شده باشد.  اگر پوست تیره یا موهای نازکی دارید باید تنظیمات دستگاه را به نحوی انجام بشود که بتواند با سطح پوست تان سازگاری پیدا کند. بنابراین بهترین افراد کسانی هستند که پوست روشن و موهای ضخیم دارند. هم چنین اگر موهای روشنی دارید ممکن است تعداد جلسات لیزر درمانی تان افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

لیزر موهای زائد برای پوست‌های حساس

بهترین لیزر برای پوست های سبزه کدام است؟

چه کسانی نباید از لیزر موهای زائد استفاده کنند؟

متخصص پوست شما در ابتدا پوست تان را تست می کند که رنگ و ضخامت موی شما در چه مرحله قرار دارد یا اینکه موهای شما از نوع هورمونی یا خشن است. او سوالاتی از قبیل اینکه باردار یا شیرده هستید یا بیماری تیروئیدی دارید از شما می پرسد. شما باید قبل از انجام لیزر موهای زائد اگر شرایط خاصی مانند بارداری یا به کودکتان شیر می دهید یا اینکه در دوره بعد از زایمان قرار دارید را با پزشکتان در میان بگذارید. هم چنین اگر دوره های هورمون درمانی یا شیمی درمانی را می گذرانید، نیز باید به پزشکتان در خصوص آن اطلاع دهید.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

در دستگاه های پیشرفته لیزر درمانی سیستمی طراحی شده است که با فشرده سازی یا القای حس خنک کنندگی درد را از بین می برد. البته خیلی از افراد گزارش داده اند که هیچ گونه دردی احساس نکرده اند و گفته اند فقط گویی چیزی روی پوستشان را نیشگون می گرفته است. البته درد ناشی از لیزر به آستانه تحمل فرد بستگی دارد.

عوارض جانبی لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر درمانی به فولیکول های مو نفوذ می کند و پیاز مو را از بین می برد. واکنش بدن به این روش طبیعی است و باعث بروز برخی از عارضه ها می شود. نگران نباشید! این عوارض احتمالی سطحی و خفیف هستند و محل بعد از گذشت دو روز بهتر می شود. برخی از این عوارض جانبی لیزر موهای زائد عبارتند از:

  • التهاب و قرمزی
  • تورم پوست
  • پوست پوست شدن ناحیه
  • تغییر رنگ در پوست بدن
  • بروز زخم
  • سوختگی پوست

برای رفع این عوارض جانبی راهکارهای ساده و خانگی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره مختصری خواهیم کرد.

قبل از لیزر موهای زائد - آماده سازی قبل از لیزر موهای زائد

راهکارهای خانگی برای کاهش درد لیزر موهای زائد

  • استفاده از کمپرس آب سرد یا قطعات یخ

بعد از انجام لیزر موهای زائد پوست تان، می توانید از کمپرس آب سرد یا تکه های یخ در یک مشمع فریز استفاده کنید این باعث می شود که ماهیچه های آن نواحی آرام تر شوند و درد ناشی از قرمزی و التهاب پوست تان از بین برود.

نکته: لطفا از قرار دادن مستقیم یخ روی نواحی لیزر شده پرهیز کنید!

  • مصرف قرص های مسکن

می توانید بعد از لیزر درمانی برای کاهش درد ناحیه لیزر شده خصوصا بیکینی یا زیر بغل که دردناک تر از نواحی دیگر هستند از مسکن های مختلف مثل ایبوپروفن استفاده کنید.

نکته: از مصرف تایلنول خودداری کنید!

آماده سازی قبل از لیزر

در ادامه فهرستی را آماده کردیم که باید و نبایدهای لیزر درمانی را به شما شرح می دهد و شما می توانید قبل از انجام لیزر از آن ها استفاده کنید.

  • اولین گام برنامه ریزی است

متخصص پوست از شما می خواهد تا برای حفظ سلامتی پوست تان و دست یابی به نتیجه مطلوب مشاوره انجام دهید. این کار به شما این امکان را می دهد تا متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید و برای دوره لیزر درمانی خود برنامه ریزی داشته باشید.

  • اطاعات خود را به روز کنید

قبل از انجام این روش تمام سایت های که به این موضوع پرداخته اند را مطالعه کنید با افرادی که این روش را برای رفع موهای زائدشان استفاده کردند، مشاوره کنید و اطلاعات لازم را برای پیدا کردن کلینیک مناسب جمع آوری نمایید.همچنین اطلاعات مخصوص پوست خود را به دست بیاورید. اگر پوست تیره یا موهای ضخیم دارید طبیعتا به دوره های درمانی بیشتری نیاز خواهید داشت.

  • هزینه های خود را برآورد کنید

لازم است که قبل از انجام این نوع روش های درمانی، هزینه های هر جلسه را در ماه برای خودتان برآورد کنیدتا بتوانید پول مورد نیاز برای انجام این روش را داشته باشید و مشکلی از بابت هزینه نداشته باشید.

  • مصرف ویتامین ها

شما باید با مصرف برخی از ویتامین های مناسب، سلامت پوست خود را تضمین کنید. مصرف ویتامین های A، C و Bدر دوره قبل از لیزر درمانی به سلامت پوست شما کمک شایانی می کند.

قبل از لیزر موهای زائد

  • عدم استفاده از موم اپیلاسیون و محصولات لایه بردار

تا چهار هفته قبل از انجام لیزر بهتر است از استفاده موچین یا موم اپیلاسیون یا کرم های موبر مخصوص برای رفع موهای زائدتان خودداری کنید. هم چنین از استفاده از محصولات لایه دار برای یک هفته اجتناب کنید.

  • پرهیز از مصرف برخی از داروهای گیاهی

از مصرف داروهای گیاهی گل راعی، گل شعاعی یا چای های گیاهی برای لاغری باید تا یک هفته قبل از لیزر بپرهیزید.

  • آفتاب گرفتن ممنوع است

تا یک ماه قبل از انجام لیزر از سولاریوم و آفتاب گرفتن در فضای باز خودداری کنید. برای مناطقی که می خواهید انجام دهید خصوصا صورتتان از تماس مستقیم آفتاب پرهیز کنید و از ضد آفتاب بزنید. توصیه می کنیم که از ضد آفتاب کمتر از SPF استفاده کنید. حتی قرار گرفتن نواحی لیزر شده، به خصوص صورت،در معرض آفتاب باعث تیره شدن پوست می شود.

  • قبل از انجام لیزر حمام کنید

باید قبل از مراجعه به کلینیک زیبایی به خوبی نواحی بدنتان را که قرار است لیزر کنید به خوبی بشویید تا کثیف و عرق کرده نباشد؛ چون ظاهر خیلی شرم آوری را ایجاد می کند.

  • از مرطوب کننده استفاده نکنید

بعد از استحمام هیچ گونه روغن یا لوسیونی را نباید به بدنتان بزنید. هم چنین از استفاده مرطوب کننده یا هر گونه محصول مشابهی بعد از دوش گرفتن بپرهیزید؛ چون ممکن است باعث بروز حساسیت در شما شود.

  • قبل از لیزر باید تیغ زد

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما باید قبل از انجام لیزر موهای زائدتان ناحیه مورد نظرتان را کاملا ژیلت بکشید چون ژیلت کشیدن فولیکول های مو را تحریک می کند و لیزر هم با فولیکول های مو سروکار دارد. برای همین وکس نمی تواند انتخاب خوبی باشد؛ چون وکس مو را از ریشه می کند و فولیکول مو را از بین می برد.

  • با سولاریوم یا کرم های برنزه کننده خداحافظی کنید

همیشه قبل از استفاده از دستگاه لیزر بهتر است که از برنزه کردن پوست خودداری کنید. اینکار باعث می‌شود که عوارض جانبی احتمالی بیشتر شود. برنزه کردن باعث می‌شود که سطح پوست دارای رنگ تیره‌تری نسبت به حالت عادی باشد. از آنجا که لیزر با تفکیک رنگ پوست و مو، فولیکول را هدف قرار می‌دهد، نزدیک شدن رنگ پوست و مو می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی مثل سوختگی و در نهایت اسکار شود. همیشه چند هفته قبل از انجام عمل لیزر (حداقل چهار هفته) از برنزه کردن پوست خودداری کنید.

  • عدم مصرف الکل

حداقل تا 24 ساعت از مصرف نوشیدنی های گازدار، الکلی و حاوی کافئین اجتناب کنید.

  • عدم مصرف برخی از داروها

از قبل از لیزر مصرف هر گونه داروی انعقاد خون مثل: آسپرین یا وارفارین ممنوع است . هم چنین مصرف ایزوترتینوئین ها تا 6 ماه قبل از اتمام لیزر بپرهیزید.

  • شستن پوست با پاک کننده مناسب

قبل از انجام لیزر بهتر است پوست خود را با یک پاک کننده به خوبی تمیز کنید که تمام مواد آرایشی و گرد و خاک و چربی از پوست تان پاک بشود. بهتر است که از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید و بعد از شست و شوی صورت یا محل مورد نظر از مرطوب کردن پوست تان بپرهیزید.

  • لیزر اطراف چشم ممنوع است

هنگام لیزر موهای صورت مواظب باشید که متخصص اشتباها اطراف چشم شما را لیزر نکند؛ چون به چشم آسیب وارد می کند. مطمئن شوید که این مرکز عینک مخصوص لیزر را داشته باشد.

  • از عطر یا ادکلن استفاده نکنید

حتما و باید از عطر دوری کنید یا اگر از آن استفاده کردید باید از روی سطح پوست با دقت زیاد پاک شود. استفاده از عطر باعث می‌شود که نور لیزر به خوبی توسط مو جذب نشود. بدین ترتیب اثرگذاری لیزر به شدت کاهش پیدا می‌کند. پزشکان پیشنهاد می‌کنند که 24 ساعت قبل از عمل لیزر به هیچ عنوان از عطر یا ادکلن استفاده نشود.

  • در صورت بروز تبخال، جلسه درمانی را به تعویق بیاندازید

در صورت بروز تبخال، جلسه درمانی را به زمانی دیگر تا بهبود آن موکول کنید. اگر این امر تکرار شد بهتر است که با کمک پزشک به درمان آن بپردازید. اگر در جلسه درمانی تبخال داشته باشید نور لیزر می‌تواند شرایط را بسیار بدتر از قبل کند. این مورد برای آکنه نیز صدق می‌کند. استفاده از دستگاه لیزر در زمانی که دارای آکنه هستید می‌تواند باعث افزایش و حاد شدن آنها شود.

  • در هنگام عادت ماهانه ازدستگاه لیزر استفاده نکنید

در این مقطع، حساسیت در مقابل درد بسیار زیاد می‌شود. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود تا پایان این دوره از درمان لیزر استفاده نکنید. البته استفاده از دستگاه لیزر در هنگام عادت ماهانه منع پزشکی ندارد بلکه صرفا بیمار درد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

قبل از لیزر چه باید کرد؟

آیا مدت زمان انجام لیزر در همه افراد به یک شکل است؟

انتظار می رود که بعد از لیزر درمانی در همان جلسه اول، بسته به شرایط و پوست مراجعه کننده، 10 تا 25 درصد موهای زائد را از بین ببرد.  بسته به شرایط پوست تان هر جلسه لیزر ممکن است بین 20 تا یک ساعت طول بکشد. قسمت هایی از بدنتان که قرار است لیزر کنید، مثل: صورت، زیربغل یا بیکنی نسبت به سایر اندام ها مثل: پا، دست ها و کل بدن زمان کوتاه تری صرف می کند. البته لیزر بدن مردان یا موهای هورمونی به زمان بیشتری نیاز دارد.

تعداد جلسات برای همه افراد یکسان است؟

ممکن است که برخی از افراد به دوره های درمان بیشتری نیاز دارد. باید بین فاصله 4 تا 8 هفته و معمولاً بین 5 تا 12 جلسه بگذرد تا به نتیجه مطلوب تان دست یابید. معمولا، تعداد جلسات درمانی، دستگاه استفاده شده و تجربه‌ی متخصص لیزر بستگی دارد .بعد از انجام جلسه اول لیزر درمانی رشد موها برای مدتی متوقف می شود اما اگر مویی هم در بیاید، خیلی نازک و با تراکم کم و به رنگ روشن است.

آیا لیزر موهای زائد روشی ایمن است؟

معمولا پوست بیشتر مراجعه کننده گان به این درمان به خوبی پاسخ می دهد و عوارض جانبی کم و خفیفی در پی دارد که به خوبی می توان آن ها را کاهش داد یا از بین برد. بعد از هر جلسه موهای زائد کم تر و به کرک های نازک تبدیل می شوند و ظاهر کرکی به خود می گیرند.. بهتر است در جلسه دوم لیزر پوست خود را اصلاح نکنید تا در این صورت پزشک بتواند متوجه تغییرات بشود

رفع موهای زائد از طریق لیزر یک روش بدون جراحی و غیر تهاجمی از بین برنده موهای زائد بدن است. ما در این مقاله به راهکارهای قبل از لیزر موهای زائد پرداخته ایم، امیدواریم که با این راهکارهای آماده سازی قبل از لیزر بیشتر آشنا شده باشید تا بتوانید از لیزر موهای زائد خود به بهترین و مطلوب ترین نتیجه دست یابید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *