نگاهی جامع به دستگاه لیزر Nd:YAG، مزایا و نتایج مورد انتظار

نگاهی جامع به دستگاه لیزر Nd:YAG، مزایا و نتایج مورد انتظار

نگاهی جامع به دستگاه لیزر Nd:YAG، مزایا و نتایج مورد انتظار


لیزر Nd:YAG در واقع مخفف Neodymium-doped yttrium aluminum garnet است. این دستگاه یکی از انواع پیشرفته در درمان لیزر است که امروزه به صورت وسیع برای درمان پوست و برخی از اختلالات چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه لیزر که در بازار تحت نظر برند‌های مختلف به فروش می‌رسد، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در درمان از آنها استفاده می‌شود. تقویت نور در دستگاه‌های لیزر شیوه‌ای است که به صورت گسترده در درمان استفاده می‌شود و دستگاه‌های لیزر با استفاده از طول موج مخصوص و القای انرژی بالای نور به لایه‌های عمیق پوست نفوذ می‌کنند در حالی که به سطح و بافت آسیب وارد نمی‌کنند. در این فرآیند انرژی حرارتی زیادی تولید می‌شود.

چه افرادی باید از دستگاه لیزر Nd:YAG استفاده کنند و نتایج مد نظر چیست

دستگاه لیزر می‌تواند برای درمان‌های زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • درمان اختلالات پوستی
  • درمان برخی از اختلالات چشمی خاص
  • رفع دائمی موهای زائد
  • پاک کردن تتو
  • درمان برخی از اختلالات خاص ناخن

دستگاه لیزر Nd:YAG و درمان از طریق آن به صورت گسترده در درمان‌های پوستی و کنترل بسیاری از بیماری های پوستی مورد استفاده خواهد بود

  • درمان واریس و مشکلات مربوط به رگ در صورت و پا
  • درمان ناهجناری‌های رگ و عروق
  • درمان لکه‌های قهوه‌ای مربوط به پیری پوست
  • لکه‌های صورت

در کنار تمام ویژگی‌های درمانی به خصوص در رفع دائمی موهای زائد و مشکلات عروق و رگ، دستگاه لیزر Nd:YAG می‌تواند به صورت کلی روی کاهش چین و چروک روی پوست و دیگر بیماری‌های پوستی نیز تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

رفع دائمی موهای زائد

دستگاه لیزر Nd:YAG، تکنولوژی بسیار موثر در رفع دائمی موهای زائد است. این لیزر می‌تواند با امنیت بسیار زیاد برای رفع موهای زائد در نواحی صورت، گردن، کمر، سینه، پاها و زیر بقل مورد استفاده قرار گیرد. این دستگاه لیزر عملکرد بسیار بهتری روی بیمار‌هایی با رنگ پوست و موهای تیره دارد و می‌تواند ضعف دیگر دستگاه‌های لیزر برای ناتوانی درمان این ترکیب رنگ پوست و مو را جبران کند

پاک کردن تتو

سیستم Q-Switched، یک نوع بسیار خاص از دستگاه لیزر Nd:YAG است که می‌تواند تتو‌هایی با رنگ‌های آبی، مشکی و خاکستری را از روی سطح پوست پاک کند. البته نتایج درمان بسته به عمق تتو انجام شده می‌تواند متفاوت باشد.

 

بررسی جامع دستگاه لیزر دایود

 

عمل با استفاده از دستگاه لیزر Nd:YAG چگونه انجام می شود؟

در هنگام انجام عمل با استفاده از دستگاه لیزر Nd:YAG باید حتما از عینک مخصوص برای محافظت از چشم‌ها استفاده شود، غیر از اینکه قرار باشد چشم تحت درمان قرار گیرد. هند پیس مخصوص این دستگاه روی سطح پوست قرار گرفته و پالس‌های نور را به سطح پوست وارد می‌کند. در حالی که برخی از بیماران هیچ مشکلی برای استفاده از این درمان ندارند و دردی حس نخواهند کرد، برخی دیگر نیاز به بی حسی موضعی خواهند داشت. سطح استفاده از پالس‌های لیزر بسته به نوع درمان می‌تواند متفاوت باشد.

برای افرادی که می‌خواهند درمان‌های عروق یا ترمیم تغییرات به وجود آمده رنگ پوست را پیگیری کنند، این فرآیند به صورت تخصصی هموگلوبین یا رنگدانه‌های قرمز در سلول‌ها و همچنین ملانین را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برای درمان‌ عروق در نواحی مثل صورت، بهترین پالس با تنظیمات 50 میلی‌ثانیه انجام خواهد شد که در نهایت می‌تواند انرژی 150 تا 250 J/cm2 را القا کند. بیمار برای این درمان باید یک تا سه جلسه از لیزر استفاده کند.

اگر با استفاده از دستگاه لیزر Nd:YAG قصد رفع موهای زائد را داشته باشید، پالس‌های نوری فولیکول‌های مو را هدف قرار خواهند گرفت که در نهایت باعث نابودی مو و عدم رشد مجدد آن خواهد شد. دستگاه‌های لیزر Nd:YAG که از پالس‌های طولانی‌تر استفاده می‌کنند مثل مدل‌های 1064 نانومتری به صورت عمومی امن‌تر از دیگر مدل‌های این لیزر خواهند بود. البته باید در نظر داشت که استفاده از دستگاه‌های خنک سازی سطح پوست برای انجام این درمان الزامی است. بیمار‌هایی با رنگ پوست روشن‌تر معمولا به دو تا شش جلسه درمان نیاز دارند که هر جلسه چهار تا شش هفته فاصله دارد. افرادی با پوست تیره نیز معمولا به تعداد جلسات بیشتر درمانی نیاز دارند تا به نتایج مد نظر خود برسند. معمولا بعد از انجام Nd:YAG برای آرام شدن پوست می‌توان از بسته یخ استفاده کرد. برای جلوگیری از ساییده شدن‌های اتفاقی نیز معمولا از بانداژ استفاده می‌شود تا نواحی بسیار حساس دچار مشکلات ثانویه نشوند.

ریسک و مشکلات احتمالی

بسیار طبیعی است که بیمار بعد از درمان توسط این لیزر، عوارض جانبی مثل قرمزی، خارش، تاول و تورم را در ناحیه درمان شده تجربه کند. البته باید گفت که بسیاری از عوارض جانبی بدون نیاز به هیچ درمان خاصی، در صرف چند روز رفع خواهند شد. در کنار این عوارض جانبی شاید برخی از مشکلات دیگر پیش آید که در قسمت زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • اختلال در رنگ پوست – وقتی بیمار‌هایی با رنگ پوست تیره یا برنزه از این درمان استافده می‌کنند، امکان به وجود آمدن اختلال در رنگ پوست وجود دارد
  • التهاب رنگ پوست
  • به وجود آمدن لکه‌های سیاه
  • به وجود آمدن لکه‌های سفید
  • عفونت باکتریایی، این مشکل می‌تواند با استفاده از آنتی‌بیوتیک بعد از درمان کاهش پیدا کند

به صورت عمومی استفاده از لیزر Nd:YAG برای بیمارانی با رنگ پوست نسبت به دیگران بسیار امن‌تر است اما بهتر است این دستگاه لیزر در افرادی با رنگ پوست تیره با دقت بیشتری استفاده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *