آشنایی با انواع فناوری لیزر مو زائد

آشنایی با انواع فناوری لیزر مو زائد

از دیر هنگام  افراد برای حذف مو های زائد خود راه های مختلفی را انجام داده اند که شامل تراشیدن ،استفاده از پودر های موبر و اپیلاسیون است . مشکل بزرگ این راه حل ها موقتی بودن آنهاست . در دهه اخیر با پیشرفت علم در حوزه لیزر و فناوری مبتنی به نور دستگاه هایی ساخته شده که باعث کاهش و از بین بردن مو های زائد بدن می شود که در ادامه مقاله کارشناسان ما در طاهر تاج مادر با انواع فناوری لیزر مو زائد اشاره میکنند و آنها را باهم مقایسه میکنند.

لیزر در درمان های منفرد حدود 10تا 40 درصد مو ها را کاهش می دهد

نحوه اثر گذاری لیزر مو زائد

در ابتدا اشاره ای به اساس کار لیزر و نحوه اثرگذاری آن بر روی موهای زائد می کنیم . اساس کار لیزر این است که نحوه آزادسازی فوتون اتم های پر انرژی را کنترل می کند ، اما اساس کار لیزر در حذف مو های زائد بدن بدین گونه است که نور لیزر با طول موج مناسب باعث جذب سلول های رنگدانه در فولیکول های مو در عمق پوست می شود و به آن آسیب وارد می کند .

نور لیزر باید سریع باشد تا پیاز مو بدون تأثیر منفی به ساختار های پوستی و رنگدانه های اطراف از بین برود .یک باور غلط درمورد لیزر این است که لیزر باعث ازبین بردن دائمی موهای زائد می شود .در حقیقت لیزر در درمان های منفرد حدود 10تا 40 درصد مو ها را کاهش می دهد و در در مان های مکرر حدود 90 درصد موها را کاهش می دهد و اثر آن تا 12 ماه باقی می ماند . از فواید لیزر می توان به صرفه جویی در زمان ، داشتن زمانی طولانی تری بدون مو و کم بودن عوارض جانبی آن اشاره کرد .

معرفی عوامل مختلف اثر گذاری لیزر

اثرگذاری لیزر به عوامل مختلفی از جمله نوع پوست و نوع موهای زائد و عوامل هورمونی بستگی دارد:

نوع پوست

افرادی که پوست های روشن و موهای زائد تیره ای دارند شانس بیشتری در اثرگذاری لیزر دارند و از نتیجه مطلوب تری برخوردار میشوند. برای این افراد لیزر الکساندریت و دایود و برای افراد تیره پوست و برنزه لیزر Nd:YAG  با پالس بلند پیشنهاد می شود.

عوامل هورمونی

افرادی که مایل انجام لیزر هستند باید از لحاظ هیرسوتیسم با انجام آزمایش هورمونی چکاپ شوند زیرا عواملی مثل سطح هورمون تستوسترون ،، اختلالات تیروئید ، سندرم تخمدان پلی کیستیک ، هیپرپلازی آدرنال و هیپرپرولاکتینمی  بر رشد مجدد مو و به دنبال در لیزر درمانی تأثیر می گذارند.

مقابل موهایی که نازک هستند و رنگ دانه کمتری دارند گزینه مناسبی برای لیزر نیستند .

نوع مو

مو هر فرد دارای جنس و رنگ  متفاوت می باشد . در چرخه رشد مو بهترین فاز برای لیزر درمانی فاز آناژن می باشد زیرا فقط ملانین در این فاز وجود دارد . در لیزر درمانی ممکن است 10 تا 15 درصد مو ها در فاز کاتاژن یا تلوژن باشند به همین دلیل توصیه می شود برای درمان کامل باید چندین ماه لیزر درمانی تمدید شود تا فولیکول های مو در فاز آناژن قرار بگیرند . به موهایی که در قسمت انتهایی رنگدانه بیشتر و از غلظت کروموفور بالایی برخوردار باشند ، به لیزر پاسخ خوبی می دهد . در مقابل موهایی که نازک هستند و رنگ دانه کمتری دارند گزینه مناسبی برای لیزر نیستند . برای حل این موضوع گاهی از کرم حاوی افلورنیتین در هنگام لیزر برای توقف اینگونه موهای زائد استفاده می شود .

انواع فناوری‌های لیزر مو زائد

لیزر ها مورد استفاده در درمان موهای زائد را میتوان براساس طول موج به دو دسته تقسیم کرد :

1-لیزر های یاقوتی

2- لیزر های مادون قرمز

لیزر های یاقوتی برای پوست های روشن با مو های تیره بهترین انتخاب می باشد ولیزر های مادون قرمز در از بین بردن مو های تیره بسیار مؤثر هستند .

لیزر های مادون قرمز شامل لیزر دیود نیمه هادی ( 800 نانومتر)، الکساندریت( 755 نانومتر) ، Nd:YAG  (نئودیمیم -ایتریم-آلومینیوم-گارنت) (1064 نانومتر) و نور پالسی شدید (590-1200 نانومتر) می باشد . لیزرهای الکساندریت با پالس بلند طول موج طولانی تری نسبت به لیزر یاقوت ایجاد می کند که باعث می شود ملانین کمتری جذب کند ، اما با این حال نور در عمق بیشتری از پوست نفوذ می کند. بنابراین خطر آسیب اپیدرمی در انواع پوست های تیره کم می شود .

لیزر یاقوت پالسی

لیزر یاقوتی با طول موج 694 نانومتر در ابتدا برای فتوترمولیز انتخابی مو بر پایه ملانین استفاده می شد .پس از تحقیق های انجام شده مشاهده شد که لیزر یاقوتی باعث کاهش 75 درصد موهای زائد بدن در مدت 8 ماه پیگیری و عدم رشد مجدد قابل توجه تا مدت 12 ماه شد

لیزر الکساندریت

در لیزر الکساندریت با طول موج 755 نانومتر نسبت به لیزر یاقوتی جذب ملانین کمتر است اما عمق نفوذی آن در پوست بیشتر است که برای افراد با پوست روشن و سفید یک امتیاز محسوب می شود . جوابدهی این نوع لیزر از 40تا 80 درصد کاهش مو در طی 6 ماه می باشد . در لیزر الکساندریت با پالس بلند میتوان شاهد حذف دائمی برخی از مو های زاید بود .

لیزر دایود

در لیزر دایود سیستم خلا به کار رفته است و نیازی به بی حسی موضعی ندارد.

محبوب ترین سیستم دستگاه لیزر دایود است که این لیزر با طول موج 800 نانومتر در سال 1997 در ایالات متحده ساخته و عرضه شد . این لیزر بخاطر طول موج طولانی تر و نفوذ عمیق تر برای پوست های تیره و برنزه کاربردی است و با خنک کننده فعال خود و پهنای پالس طولانی تر باعث افزایش ایمنی در درمان می شود . در لیزر دایود سیستم خلا بکار رفته است و قبل از اینکه ناحیه مورد نظر درمان شود آن ناحیه را بالا می آورد و باعث می شود فرد احساس درد کمتری کند و نیازی به بی حسی های موضعی نداشته باشد همچنین با نزدیک تر شدن فولیکول مو به منبع انرژی سطح جریان را افزایش می دهد و در نتیجه بازدهی درمان بیشتر می شود . میزان جوابدهی و اثر بخشی این لیزر 65 تا 75 درصد در 3 ماه (پس از 1تا 2 درمان ) و 91درصد در 8 ماه (پس از 3تا4 درمان) می باشد .. یک مطالعه مقایسه ای بین انواع دستگاه های لیزر نشان داد که بهترین نتیجه اثر بخشی با لیزر دایود و سپس لیزر الکساندریت است. بنابراین به شما توصیه می کنیم که در خرید دستگاه لیزر دایود، لحظه ای تعلل نکنید.

شرکت طاهر تاج مادر، با فروش دستگاه لیزر دایود می تواند شما را در این امر یاری کند؛ برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین فروش ما تماس بگیرید.

لیزر پالس بلند نئودیمیم-ایتریم آلومینیوم گارنت (لیزر Nd:Yag)

یکی از اولین سیستم های لیزری بود که در درمان حذف مو های زائد بدن استفاده شد . از مزیت های آن می توان به درمان موثردر تمامی پوست ها از جمله پوست های تیره و روشن اشاره کرد و میتواند مناطق بزرگ مورد نظر را به سرعت درمان کند . این لیزر برای مو های ریز و روشن نسبت به سایر لیزر ها اثر بخشی کمتری دارد . جذب ضعیف ملانین در طول موج بالا به همراه دستگاه خنک کننده اپیدرمی باعث شده این نوع لیزر جزو ایمن ترین لیزر برای پوست های تیره به شمارآید.

تغییرات رنگدانه پوست بین 6 الی 9 ماه بهبود می یابد.

تفاوت های لیزر های دایود، الکس و اندیاگ در یک جدول کاربردی 

حال که با انواع لیز های دایود، الکس و اندیاگ آشنا شدید، وقت آن رسیده تا به تفاوت های آنها در یک جدول کاربردی بپردازیم. با ما همراه باشید.

ردیفتفاوت هاالکس دایود اندیاگ
1طول موج755nm810nm1064 nm
2تایپ پوستی مناسبپوست روشن و سفیدپوست سبزه و گندمی پوست تیره 
3جوابدهی 40 تا 80 درصد کاهش مو در طی 6 ماه 65 تا 75 درصد کاهش مو در 3 ماه (پس از 1 تا 2 درمان ) و 91 درصد در 8 ماه (پس از 3 تا 4 درمان) اثر بخشی کمتری دارد
4میزان نفوذپذیرینسبت به دایود و اندیاگ نفوذ کمتری دارداز الکس نفوذ بیشتری دارد اما از اندیاگ نفوذ کمتری داردبیشترین نفوذ پذیری دارد
5میزان جذب توسط ملانینمتوسطزیاد کم
6میزان انرژی زیادمتوسطکم
7میزان عارضهکممتوسط زیاد
8احتمال حذف دائمی موهای زائدمتوسطزیاد کم
9میزان رضایتمندی خوب عالی کم

لیزر خانگی برای راحتی شما

از آنجایی که دوره لیزر درمانی طولانی می باشد افراد برای صرفه جویی در زمان و هزینه خود تمایل به خرید لیزر های خانگی دارند هر چند که این لیزر ها برای تمامی پوست ها و مو ها کاربرد ندارد و نتایج آن نسبت به لیزر های کلنیک کندتر است با این حال لیزر خانگی به علت سهولت کار و راحتی و حفظ حریم خصوصی مورد استقبال افراد قرار گرفته است . نکته قابل توجه این است که برای کار با لیزر های خانگی دستورالعمل های مربوط به آن با دقت مطالعه شود تا منجر به آسیب پوستی نشود و درمان به خوبی انجام شود.

نتیجه‌گیری

با بررسی انواع لیزر به این نتیجه میرسیم که تمامی لیزر ها یک دوره طولانی بدون مو را در بدن ایجاد میکنند که بسته به شرایط فرد متفاوت است اما معمولا بین 3 تا 6 ماه متغیر می باشد . دوره درمان هم نسبی است و بین 6تا 8 دوره می تواند ادامه داشته باشد . توجه داشته باشید که لیزر باعث حذف دائمی موهای زائد نمی شود . لیزر دارای عوارض موقتی و کم می باشد و از شایع ترین عوارض آن قرمز شدن پوست می باشد که با گذشت چند ساعت به حالت عادی برمیگردد . عوارضی مانند پوسته پوسته شدن هیپرپیگمانتاسیون و هیپوپیگمانتاسیون پوست به ندرت اتفاق می افتد هم چنین تغییرات رنگدانه پوست به طور معمول بین 6 تا 9 ماه بهبود می یابد.

سخن پایانی

در این محتوا انواع فناوری لیزر مو را به شما معرفی کردیم و کاربرد هر یک از آنها را بررسی کردیم. یک نکته مهم درباره انتخاب لیزر مناسب علاوه بر نوع دستگاه لیزر، برند و شرکت تولیدی آن بسیار مهم و حائز اهمیت است. شرکت بین المللی طاهر تاج مادر یکی از معتبرترین تولید کنندگان دستگاه لیزر در ایران می باشد. شرکت طاهر تاج مادر با ارائه استانداردترین و ایمن ترین دستگاه های لیزر از جمله  تیتانیوم، پلاتینیوم، پلاتینیوم پلاس، کیوسوئیچ، اولترافورمر و الکس دایود یکی از پیشتازان در این عرصه می باشد. شرایط اقساطی یکی از امتیازات خرید از طاهر تاج مادر است. برای اطلاع بیشتر از شرایط خرید و محصولات با مشاورین ما در طاهر تاج مادر تماس حاصل فرمایید یا در سایت کامنت بگذارید. با تشکر از همراهی شما.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *