آشنایی با روند لیزر مو زائد

عوامل مهم در کیفیت دستگاه لیزر مو زائد

برای رفع موهای زائد به‌وسیله لیزر از نورهای مرئی و نامرئی استفاده می‌شود. این نورها رنگ‌دانه‌های مو را هدف قرار داده و توسط آن‌ها جذب می‌شوند. به رنگ‌دانه‌های مو ملامین می‌گویند. ملانین در داخل ساقه مو و ریشه وجود دارد. ملانین‌ها قابلیت جذب نور لیزر را دارند. به‌این‌ترتیب نور توسط آن‌ها جذب شده و انرژی حاصل از آن باعث افزایش دمای ملانین و در نهایت ازبین‌رفتن موهای زائد می‌شود. کل فرایند لیزر مو زائد بر پایه همین افزایش دما است. بالارفتن درجه حرارت موجب تخریب فولیکول‌ها شده و رشد مو را متوقف می‌کند.

بعد از حدود یک الی دوهفته موها ریزش کرده و موی جدید در آن محل رشد نخواهد کرد. لیزر مو زائد با عملکردی فوق‌العاده و متدی نوین و با تمرکز بر ملانین‌ها در نهایت ایجاد حرارت منجر به نابودی ریشه مو می‌شود. افرادی با پوست‌ها روشن و دارای موهای ضخیم و تیره از این روش می‌توانند برای رفع دائمی موهای زائد خود استفاده کنند. در سیار افراد نیز انتخاب دستگاه مناسب می‌تواند باعث دستیابی به بهترین نتایج شود.

در لیزر از طول‌موج‌های نور و پالس‌های مختلف باتوجه‌به نوع پوست و مو استفاده می‌شود در نهایت هدف اصلی این پالس‌ها آسیب به فولیکول‌های مو است. لیزر نسبت به سایر روش‌های رفع موهای زائد کارآمدتر و مؤثرتر بوده و می‌تواند از بروز هرگونه آسیب پوستی که در روش‌های دیگر رخ می‌دهد، جلوگیری کند.

آشنایی و داشتن اطلاعات کافی درباره روش درمان اهمیت زیادی دارد. شما با آگاهی بیشتر می­توانید مناسب­ترین و بهترین روش درمانی را پیدا کنید. ممکن است که یک دستگاه لیزر برای شما مناسب نباشد، اما مطمئن باشید استفاده از لیزر به ­طور­کلی برای رفع موهای زاد بهترین و نتیجه ­بخش­ترین روش درمانی است. پس اگر از لیزر استفاده کرده­­اید و نتیجه ­ای نگرفته­ اید، به آن معنا است که از دستگاه مناسب با پوست و موی شما استفاده نشده است. درصورتی‌که دستگاه با شرایط پوستی شما سازگاری داشته باشد، می­توان موهای زائد را به­خوبی با این روش از بین برد.

 در این مقاله تلاش می­کنیم، اطلاعات مفیدی درباره لیزر موهای زائد در اختیار شما قرار دهیم. نکات مهمی برای خرید دستگاه لیزر نیز وجود دارند که در ادامه به بررسی آ­ن­ها خواهیم پرداخت. پیش از تصمیم­گیری درباره این روش حتماً این مقاله را با­دقت مطالعه کنید. روند لیزر به ­گونه­ ای است که هم بی­خطر و ایمن بوده و هم می­تواند بهترین نتیجه را داشته باشد. برای آشنایی بهتر با روند لیزر مو زائد تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در بخش­های بعد مراحل لیزر مو و نکات مهم آن را بررسی می­کنیم.

آشنایی با روند لیزر مو زائد

لیزر به‌عنوان یک پرتو نوری محسوب می‌شود. البته باید بدانید که این نور دارای ویژگی‌های فیزیکی مخصوصی است. همچنین این نورها بسیار پرانرژی هستند. خیلی از افراد فکر می‌کنند که از لیزرها تنها در زمینه‌های پزشکی استفاده می‌شود. اما باید بدانید که از لیزر در صنایعی مانند برش و حکاکی نیز استفاده می‌شوند. همچنین لیزرها در پزشکی به همین مسائل محدود نمی‌شوند و در جراحی‌هایی مانند جراحی چشم نیز کاربردهای بسیاری دارند.

 امروزه از لیزرهای متفاوتی برای حذف موهای زائد استفاده می‌کنند. از پرکاربردترین انواع لیزرها می‌توانیم به الکساندریت، دایود و همچنین Nd:YAG اشاره کنیم. بین این لیزرها تفاوت‌هایی وجود دارد. این تفاوت‌ها غالباً به تفاوت فرکانس‌ها و همچنین طول‌موج‌هایشان مربوط می‌شود. این لیزرها روی فولیکول‌های سطح پوست اثر می‌گذارند. این لیزرها پیازهای مو در سطح پوست را داغ می‌کنند و در نهایت منجر به ازبین‌رفتنشان می‌شوند. موهای بدن در نتیجه اعمالی در فولیکول‌ها ساخته می‌شوند. وقتی لیزرها فولیکول‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، فرایند رشد و متوقف خواهد شد. نوع آسیبی که لیزرها وارد می‌کنند انتخابی است. وقتی لیزر از خودش گرما ساطع می‌کند، فولیکول‌ها آسیب می‌بینند.

 دلیل اینکه می‌گوییم این آسیب انتخابی است، عدم حمله این لیزرها به بافت‌های مجاور در پوست است. در واقع لیزر به فولیکول‌های بافت‌های مجاور آسیبی نمی‌رساند. البته ممکن است خطای انسانی و اشتباهات اپراتور این بافت‌ها و فولیکول‌هایشان آسیب ببینند. هدف نهایی در لیزر، کاهش دائمی موهای زائد است. در لیزر، ۷۰ تا ۹۰ درصد موهای زائد برای همیشه از بین خواهند رفت؛ بنابراین لیزرها منجر به حذف دائمی موهای زائد نمی‌شوند و به کاهش دائمی آن‌ها می‌انجامند. دلیل این امر است که در عمل لیزر نمی‌توانیم ۱۰۰ درصد موهای زائد را از بین ببریم.

نکات مهم درباره لیزر مو زائد

مراحل انجام لیزر مو زائد

یکی از مسائل مهم در روند لیزر مو زائد، ترتیب درست مراحل آن است. در بسیاری از موارد دلیل نارضایتی افراد از نتیجه نهایی به علت به اتمام نرساندن مراحل یا بروز هرگونه اشکال در این مراحل است. برای رهای کامل از این موهای زائد باید تمام مراحل به‌درستی طی شود. تعداد جلسات درمانی معمولاً بین 8 تا 10 جلسه بوده و باتوجه‌به ویژگی‌های پوست و موی هر شخص می‌تواند تغییر کند.

 بعد از طی‌کردن جلسات ابتدایی، رشد موهای زائد بسیار کند شده و تقریباً مویی رشد نمی‌کند. این نکته ممکن است باعث ایجاد این تصور در افراد شود که دیگر نیازی به جلسات بیشتر نیست و با همین دو جلسه به نتیجه رسیده‌اند. درصورتی‌که برای ازبین‌رفتن کامل فولیکول‌های مو به تعداد جلسات بیشتری نیاز دارید.  اگر مراحل لیزر به‌درستی تکمیل نشود، فولیکول‌های مو مجدداً رشد کرده و درمان بی‌نتیجه خواهد بود. برای‌آنکه نتیجه رضایت‌بخشی داشته باشید، حتماً تمام جلسات را به طور کامل طی کرده و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول: پیداکردن کلینیک مناسب لیزر مو زائد متناسب با ویژگی‌های شما

برای پیداکردن بهترین کلینیک لیزر لازم است تحقیقاتی انجام دهید و بهترین کلینیک نزدیک به محل زندگی یا کار خود را پیدا کنید. سپس با مراجعه به کلینیک درباره دستگاه‌ها و روش کار آن‌ها پرس‌وجو کنید. کلینیک لیزر باید زیر نظر پزشک متخصص پوست و مو اداره شده و دارای مجوز از وزارت بهداشت باشد. همچنین باید به نوع دستگاه‌های مورداستفاده در آن کلینیک و سازگاری آن با مشخصات پوستی خودتان توجه داشته باشید.

مرحله دوم: مشاوره با پزشک متخصص

بعد از آنکه کلینیک مناسب را پیدا کردید باید با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کرده و بعد درمان را شروع کنید. درصورتی‌که بیماری زمینه‌ای دارید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید حتماً باید آن را با پزشک در میان بگذارید. مشورت با پزشک می‌توان خیال شما را راحت کرده و روند درمان را بهبود ببخشد.

مرحله سوم: رعایت نکات لازم پیش از لیزر مو زائد

نکاتی پیش از لیزر وجود دارد که توسط کلینیک به شما اعلام می‌شود. رعایت این نکات کاملاً ضروری بوده و در نتیجه نهایی تأثیر بسزایی دارد. از جمله این نکات شیو کردن موهای زائد پیش از مراجعه به کلینیک است. از برنزه کردن نیز باید خودداری کنید و حتماً از کرم‌های ضدآفتاب مناسب استفاده نمایید. همچنین پوست شما باید کاملاً تمیز و بدون هرگونه آلودگی باشد.

مرحله چهارم: تکمیل جلسات درمانی

بعد از جلسه دوم و سوم رشد موهای زائد بسیار کند شده و عملاً رشد نمی‌کنند و بعد از 10 الی 15 روز تعدادی از موهای زائد به‌کندی رشد کرده و ممکن است نیاز باشد یک‌بار آن‌ها را شیو کنید. در جلسه چهارم و پنجم موهای زائد به‌صورت محدود رشد می‌کنند و موهایی که در فاز استراحت بودند در این مرحله رشد می‌کنند. این موهای بسیار کم و محدود بوده و به‌راحتی از بین می‌روند.

در جلسات هفتم  و هشتم موها به میزان مؤثری از بین رفته و رشد آن‌ها تقریباً متوقف می‌شود. پوست شما در این جلسات ممکن است بسیار روشن و شفاف به نظر برسد. ممکن است با دیدن چنین نتایجی جلسات بعدی را پشت‌گوش بیندازید و تصور کنید که به نتیجه رسیده‌اید. اما فراموش نکنید که تمام مراحل باید به طور کامل انجام شوند. معمولاً 8 جلسه برای درمان کافی است؛ اما در مواردی ممکن است تا 10 جلسه نیاز باشد.

بعد از تکمیل تمام جلسات موهای زائد رشد هیلی کمی داشته و تا ماه‌ها در چرخه استراحت قرار می‌گیرند. بعد از تکمیل جلسات، جلسات درمانی به‌صورت یک ماه در میان تنظیم می‌شوند. تکمیل این جلسات بسیار مهم است. بعد از طی‌کردن کامل این مراحل از شر موهای زائد خود خلاص شده و پوستی شفاف و جذاب خواهید داشت.

نکات مهم درباره لیزر مو زائد

بررسی عوامل تأثیرگذار در قیمت و کیفیت دستگاه لیزر

 در نبود یک دستورالعمل مشخص، خرید دستگاه می‌تواند گیج‌کننده باشد. ده‌ها ویژگی متفاوت خریدار را با وضعیتی مواجه می‌کند که از بابت امکاناتی که پاسخگوی نیازهای او نیستند، هزینه‌های گزافی را متحمل شود. تمرکز بر نیازهای مراجعان و اپراتورها بی‌شک بهترین سرنخ را به دست می‌دهد؛ اما صرف‌نظر از User Friendly بودن، برخی از مشخصات فنی نیز در بهینه بودن انتخاب مؤثر هستند.

توان داخلی، خروجی و لیزر بار

لیزر بار، نتیجه قرارگرفتن تعدادی لیزر سورس در کنار یکدیگر است. این قسمت به‌تنهایی ۳۰ الی ۴۰ درصد قیمت دستگاه‌های لیزر را به خود اختصاص می‌دهد. لیزر بار در واقع اصلی‌ترین و اساسی‌ترین قسمت یک دستگاه لیزر محسوب می‌شود. وظیفه لیزر بار تولید و ساطع کردن لیزر روی بافت و فولیکول هدف است. توان داخلی دستگاه نیز در نتیجه پاورهای صنعتی افزایش پیدا می‌کند.

وقتی در مورد این دو عامل صحبت می‌کنیم، باید به برآیندشان یعنی توان خروجی نیز اشاره کنیم. توان خروجی، میزان اثربخشی و نتیجه دهی دستگاه را تشکیل می‌دهد. بین توان داخلی و خارجی معمولاً اختلاف ۲.۵ برابری وجود دارد. به‌گونه‌ای که توان داخلی به همین میزان بیشتر از توان خارجی است. اگر این عدد کمتر باشد در‌ جلسات اولیه لیزر میزان اثربخشی پایین‌تر است. در جلسات بعدی و با افزایش این میزان، اثربخشی نیز افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین کیفیت دستگاه نیز تحت‌تأثیر همین عوامل است.

طول‌موج‌های مورداستفاده

ازآنجایی‌که طیف پوست‌هایی که در کشور ما وجود دارد متفاوت است، میزان استفاده از دستگاه‌های مختلف و طول‌موج‌هایشان متفاوت خواهد بود. دستگاه‌های لیزر مو زائد حاصل چند طول موج مختلف است. این طول‌موج‌ها نیازهای متفاوتی را پاسخ خواهند داد. دستگاه‌هایی که قدرت شات زنی بالاتری دارند و امکان استفاده از آن‌ها برای چند طول موج وجود دارد گران‌تر است.

تشخیص سه طول موج بودن در دستگاه‌های لیزر موهای زائد

حتماً هنگام استفاده از عینک محافظ چشم استفاده کنید. همچنین توجه کنید که هم‌زمان با شات زنی با زاویه خوبی به لیزر بار نگاه کنید. امواج مولتیپل الکس منجر به ایجاد رنگ­های قرمز روشن و قرمز تیره در تعدادی از لیزرهای سورس می‌شود. رنگ حاصل از موج اندیاگ نیز بدون رنگ است. باید بدانید که لیزر سورس‌ها به‌صورت سری بسته می‌شوند؛ بنابراین خاموش ماندن آن‌ها ارتباط زیادی با خرابی دستگاه نخواهد داشت.

ده نکته مهم درباره خرید دستگاه لیزر مو زائد

در این بخش نکاتی مهم را درباره خرید دستگاه لیزر مو زائد به شما معرفی می‌کنیم تا اگر قصد خرید این دستگاه را دارید بتوانید بهتر تصمیم‌گیری کنید و محصول مناسب‌تری را تهیه نمایید. نکات زیادی در باره خرید هر محصول وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. اما از جمله مهم‌ترین نکات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • توجه به قیمت و تناسب قیمت و عملکرد دستگاه
  • توجه به شرکت سازنده دستگاه لیزر مو زائد
  • خدمات پس از فروش و گارانتی محصول
  • بررسی مشخصات محصول و نوع عملکرد آن و انطباق آن با نوع خواسته و نیاز شما
  • توان دستگاه و هند پیس
  • بررسی کاربردهای دستگاه
  • بررسی قابلیت استفاده از دستگاه به‌صورت متناسب بدون داغ کردن و خرابی
  • بررسی عوارض جانبی دستگاه
  • امکان خرید به‌صورت قسطی
  • دریافت مشاوره از افراد مجرب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *