آشنایی کامل با دستگاه لیزر الکساندرایت

دستگاه لیزر الکساندرایت چیست؟

لیزر الکساندرایت در سال 1997 موفق به دریافت تأییدیه از سازمان غذا و دارو آمریکا FDA شد. تحقیقات زیادی درباره میزان و نحوه اثربخشی دستگاه لیزر الکساندرایت برای رفع موهای زائد انجام‌شده است. لیزر الکساندرایت کندلا، یکی از پیشرفته‌ترین و مؤثرترین مدل‌های الکساندرایت است. در ادامه مطلب قصد داریم با اساس کار این لیزر، کاربردها، مزایا، معایب و انواع دستگاه‌ها آشنا شویم.

[lwptoc]

لیزر الکساندرایت چگونه کار میکند؟

لیزر الکساندرایت در گروه لیزر‌های جامد است. الکساندرایت نوعی لیزر است که از طریق کریستال الکساندرایت نور پرانرژی منتشر می‌کند. با عبور نور از این کریستال، نوری قرمزی به طول 755 نانومتر تولید می‌شود. طول‌موج پرتو تولیدشده توسط دستگاه تعیین‌کننده میزان نفوذ لیزر به داخل پوست است. بانفوذ پالس‌های نوری به داخل پوست، رنگ‌دانه‌های ملانین موجود در فولیکول‌های مو را هدف گرفته و با گرم کردن آن‌ها مانع رشد و تقسیم سلولی می‌شود. درنهایت مداومت در درمان باعث نازک و کم شدن حجم موهای زائد شده و معمولاً پس از 8 تا 10 جلسه درمان به‌طور کامل از بین می‌روند.برای سایر درمان‌ها توسط دستگاه لیزر الکساندرایت تنها کافی است از انواع طول‌موج دستگاه لیزر با انرژی‌های متفاوت استفاده کرد.

کاربرد‌ لیزر الکساندرایت چیست؟

لیزر الکساندرایت، علاوه بر درمان موهای زائد کاربردهای بسیار متنوعی دارد که عبارت‌اند از:

  • درمان رگ‌های عنکبوتی، رگ‌های بدشکل و بی‌خطر به رنگ قرمز و یا آبی تیره در زیر پوست هستند. معمولاً با 2 تا 3 جلسه درمان از بین می‌روند.
  • جوان‌سازی پوست صورت یکی از محبوب‌ترین کاربردهای دستگاه لیزر الکساندرایت است.
  • خال‌کوبی‌های موجود در مناطق مختلف بدن درنهایت 20 جلسه به‌طورکلی پاک‌سازی می‌شود.
  • لک‌ها و ماه‌گرفتگی‌های مادرزادی بسته به میزان و وسعت لک‌ها طی چند جلسه از بین می‌روند.
  • رفع لک‌های پوستی ناشی از افزایش سن از دیگر کاربردهای این لیزر است.
  • درمان مشکلات پوستی مانند رنگ‌دانه‌های قرمز که در سطح پوست برخی از افراد وجود دارد.
  • درمان رگ‌های واریسی که اغلب در پاها وجود دارند
  • درمان کک‌ومک، خال، زگیل و رنگ‌دانه‌های غیرعادی موجود در بدن
  • پاک‌سازی پوست از محبوب‌ترین کاربردهای درمانی و زیبایی الکساندرایت است.
  • شفاف‌سازی پوست
  • از بین بردن ملاسما
  • حذف و کاهش منافذ پوستی
  • درمان و کاهش آکنه

کاربرد لیزر الکساندرایت چیست؟

در چه مکانی از لیزر الکساندرایت استفاده می‌شود؟

دستگاه لیزر الکساندرایت، ابزاری بسیار قدرتمند است که صرفا باید توسط افراد متخصص مورد استفاده قرار بگیرد. بدین ترتیب باید گفت که امکان استفاده خانگی از آن وجود ندارد. در حال حاضر هیچ دستگاه لیزر الساندرایت خانگی که توسط سازمان‌های بهداشت جهانی تایید شده باشد وجود ندارد. بدین ترتیب اگر قصد استفاده از دستگاه لیزر دایود الکس دایود را دارید بهتر است که در کلینیک‌های مخصوص از آن بهره ببرید.

انواع دستگاه‌های لیزر الکساندرایت

انواع دستگاه‌های لیزر الکساندرایت

دستگاه لیزر الکساندرایت انواع متنوعی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

لیزر الکساندرایت کندلا (Candela)

لیزر الکساندرایت کندلا و یا GntleMax ساخت شرکت کندلا در کشور آمریکا است. کندلا موفق به دریافت تأییدیه FDA از آمریکا و CE از اروپا شده است. در صورت استفاده مناسب از دستگاه عمر مفید آن حدود 12 سال است.

کندلا مجهز به سیستم خنک‌کننده گازی بوده و نسبت به سایر سیستم‌های کولینگ بیشترین میزان خنک‌کنندگی را دارد. با اضافه کردن کولینگ هوا به دستگاه می‌توان به‌طور هم‌زمان از هر دو سیستم خنک‌کننده استفاده کرد.

دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا با تولید طول‌موج 755 نانومتری با استفاده از هندپیس مخصوص خود، برای درمان موهای زائد و سایر موارد درمانی در پنج تیپ پوستی مختلف کاربرد دارد.

لیزر الکساندرایت نابلکس (Noblex)

لیزر الکساندرایت نابلکس ساخت شرکت فاین مک در کشور کره جنوبی است. این دستگاه دارای  تأییدیه CE اروپا و همچنین FDA آمریکا است. عمر لامپ محرک دستگاه حدود یک‌میلیون شات است. در صورت استفاده مناسب از دستگاه طول عمر حدود 12 ساله دارد.

نابلکس جهت کاهش سوختگی و درد بیمار مجهز به سیستم خنک‌کننده کولینگ گاز (RCS) است. این سیستم توانایی تولید سرما تا منفی 20 درجه سانتی‌گراد را دارد. امکان اضافه کردن Air cooling به دستگاه وجود داشته و همچنین امکان استفاده از کولینگ گاز و هوا به‌صورت جداگانه و یا هم‌زمان بر روی پوست وجود دارد.

دستگاه نابلکس با هندپیس تخصصی طول‌موج 755 نانومتری موردنیاز را تولید کرده و بر روی 5 تیپ پوستی اثرات درمانی مؤثر را دارد. نابلکس به هندپیس فرکشنال مجهز است، بنابراین علاوه بر کاربردهای درمانی مانند رفع موهای زائد، پیگمنت‌های پوستی و… ، برای درمان‌های زیبایی مانند جوان‌سازی پوست نیز از آن استفاده می‌شود.

دستگاه لیزر الکساندرایت نابلکس دارای سری‌های یک‌بارمصرف است. هر بیمار با استفاده از سری مخصوص به خود درمان شده درنتیجه احتمال انتقال بیماری‌های پوستی و واگیردار وجود ندارد.

لیزر الکساندرایت آپوچی (Apogee)

لیزر الکساندرایت آپوچی توسط شرکت سایناشور در کشور آمریکا ساخته‌شده است. آپوچی دارای تأییدیه FDA آمریکا است. آپوچی موفق به دریافت استاندارد طلایی لیزر در رفع موهای زائد شده است.

دستگاه لیزر الکساندرایت آپوچی با عملکرد سریع و مؤثر با تولید طول‌موج 755 نانومتری برای درمان موهای زائد، پیگمانته‌های پوستی مانند لک و کک‌ومک و بسیاری از موارد دیگر برای تایپ‌های پوستی 1 تا 3 و در برخی از موارد 4 کاربرد دارد.

دارای سیستم خنک‌کننده برای جلوگیری از درد و سوختگی بیمار و هندپیس‌ در اندازه‌های متنوع بوده و در هنگام درمان با آپوچی بیمار هیچ‌گونه تماسی با دستگاه نداشته و احتمال انتقال بیماری‌های پوستی وجود ندارد.

لیزر الکساندرایت اوریون (Orion)

لیزر الکساندرایت اوریون توسط شرکت Yerim Engineering در کشور کره جنوبی ساخته‌شده ‌است. اوریون تأییدیه‌های معتبر جهانی مانند FDA آمریکا و CE اروپا را دریافت کرده است.

دستگاه اوریون با تولید طول‌موج 755 نانومتری برای درمان موهای زائد، شفاف‌سازی پوست، حذف پیگمانته پوست، از بین بردن ملاسما، حذف ضایعات عروقی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌‌شود.

اوریون با توان 30 واتی از قدرتمندترین دستگاه لیزر الکساندرایت است. با فضای بالایی از پوست را هدف قرار داده و سرعت درمان و هزینه بیمار را پایین می‌آورد. در اوریون از سیستم خنک‌کننده گازی استفاده‌شده است. علاوه بر آن می‌توان به‌صورت جداگانه از کولینگ هوا نیز استفاده کرد.

لیزر الکساندرایت آلما (Alma)

لیزر الکساندرایت آلما با طول‌موج 755 نانومتر و انرژی 20 ژول در هر پالس برای درمان موهای زائد، ضایعات رنگ‌دانه‌های پوست بسیار مؤثر عمل می‌کند. آلما با بهره‌گیری از سیستم خنک‌کننده قوی مانع درد و سوختگی در طول درمان می‌شود.

لیزر الکساندرایت موتوس (Motus)

لیزر الکساندرایت موتوس ساخت کمپانی دکا است. موتوس با داشتن بزرگ‌ترین اسپات سایز در میان سایر دستگاه لیزر الکساندرایت سریع‌ترین درمان را انجام می‌دهد. علاوه بر سرعت‌بالا دقت نفوذ در این دستگاه بسیار بالا بوده و برای انواع تایپ‌های پوستی و موهای کرکی و ضخیم مناسب است. موتوس با بهره‌مندی از تکنولوژی جدید هندپیس موویو از آسیب رسیدن به پوست جلوگیری می‌کند.

لیزر الکساندرایت کوترا (cuter)

لیزر الکساندرایت کوترا که الکس سرد نیز معروف است،در کشور آمریکا تولیدشده و دارای تأییدیه FDA و CE است. این دستگاه برای درمان پوست‌های تیره به لیزر Nd-YAG مجهز شده است.

در سیستم خنک‌کننده کوترا از روش کرایوژن استفاده‌شده و با امکان کولینگ قوی و قابلیت تنظیم دمای سطح پوست امکان سوختگی را کاهش داده درمان بدون درد انجام می‌شود. این دستگاه باباقدرت و سرعت‌بالا در تعداد جلسات کم درمان اثربخش و ماندگاری بالا را ارائه می‌دهد

لیزر الکساندرایت دکا (Deka)

لیزر الکساندرایت دکا ساخت کشور ایتالیا است. دکا با استفاده از طول‌موج‌های مختلف از چند فناوری برای حذف موهای زائد استفاده می‌کند. فناوری استفاده‌شده در دکا فتواپیلاسیون است. این فناوری با امکان تنظیمات طول‌موج، زمان پالس از تأثیرات مضر حرارت ایجادشده بر روی پوست جلوگیری می‌کند.

لیزر الکساندرایت لوترنیک کلاریتی(Lutronic)

لیزر الکساندرایت لوترنیک ساخت کشور کره جنوبی است. این دستگاه مجهز به شات پدالی و دستی بوده و با بهره‌گیری از لیزر Nd-YAG در کنار الکساندرایت برای انواع تایپ‌های پوستی مناسب است. این دستگاه باوجود سیستم کولینگ هوشمند از سوختگی پوست جلوگیری می‌کند.، به این صورت که در مواقع لزوم و زمان افزایش دمای پوست توان لیزر را کاهش می‌دهد. این دستگاه علاوه بر درمان موهای زائد توانایی درمان ضایعات پوستی، عروقی و جوان‌سازی را دارد.

دستگاه لیزر الکساندرایت چیست؟

الکساندرایت در واقع یک نوع از لیزر است که انرژی نور را از طریق کریستال الکساندرایت ساطع می‌کند. وقتی نور از درون کرستال السکاندرایت عبور می‌کند، نوری با طول موج 755 نانومتر به وجود می‌آید. طول موج نور تعیین می‌کند که لیزر به چه سطحی از پوست نفوذ می‌کند. رنگ این لیزر قرمز خواهد بود. لیزر الکساندرایت می‌تواند در حالت Q-Switching استفاده شود. این حالت اجازه می‌دهد که نور لیزر با پالس‌های کوتاه به پوست القا شود. همین مورد است که باعث می‌شود دستگاه لیزر الکساندرایت در زمینه رفع موهای زائد بسیار موفق ظاهر شود. در کنار رفع موهای زائد، لیزر الکساندرایت می‌تواند برای درمان لکه‌های مربوط به پیر شدن پوست، رگ‌های واریکسل، اثرات بارداری روی پوست و حذف خالکوبی از روی پوست استفاده شود.

دستگاه لیزر الکساندرایت چیست؟

تفاوت دستگاه لیزر الکساندرایت با دیگر محصولات مشابه

یکی از سوال‌های بسیار بزرگ، تفاوت دستگاه لیزر الکساندرایت با دیگر لیزر‌های موجود در بازار است. به جز تفاوت در رنگ، طول موج نور تقریبا تنها تفاوت اصلی الکساندرایت با دیگر دستگاه‌های لیزر است. برای مثال باید گفت که طول موج دستگاه الکساندرایت 755 نانومتر است. دستگاه لیزر دایود در سمت مقابل دارای طول موج 810 نانومتر و دستگاه لیزر YAG دارای طول موجود 1064 نانومتر است.

مزایای دستگاه لیزر الکساندرایت

این دستگاه به عنوان یکی از قوی‌ترین دستگاه‌های لیزر برای استفاده روی انواع پوست و مو در نظر گرفته می‌شود. تقریبا مانند هر نوع دستگاه لیزر دیگر، الکساندرایت نیز بهترین عملکرد خود را روی ترکیب رنگ پوست روشن و موهای تیره ارائه خواهد کرد. همچنین الکساندرایت قابلیت درمان موهای بسیار نازک را دارد که دیگر لیزر‌ها از انجام آن عاجز هستند. طول موجود تولید شده توسط این دستگاه به راحتی توسط ملانین یا رنگدانه های پوست جذب شده و این مورد باعث می‌شود که سلول‌های مد نظر انرژی حرارتی را جذب کرده و در نهایت نابود شوند. برای پوست‌هایی با رنگ بسیار تیره بهترین انتخاب استفاده از دستگاه Nd:YAG خواهد بود چون طول موج بسیار بالای آن اجازه می‌دهد تا نفوذ به فولیکول‌های مو به راحتی انجام شود.

تاثیرگذاری دستگاه لیزر الکساندرایت

دستگاه الکساندرایت می‌تواند تاثیرگذاری در حد 70 درصد بعد از انجام تعداد جلسات پیشنهاد شده ارائه کند. تعداد جلسات درمانی بعد از مشاوره تعیین خواهد شد. موهای نازک با شش تا هشت جلسه درمانی شاهد تغییرات اساسی خواهند بود. برای موهایی با ضخامت بیشتر جلسات درمانی بیشتری نیاز خواهد بود. همچنین از الکساندرایت به عنوان سریع‌ترین شیوه درمانی موهای زائد یاد می‌شود در حالی که تعداد جلسات درمانی نیز زیاد نخواهند بود. برای افرادی که نیاز دارند بخش زیادی از بدن خود را تحت درمان لیزر قرار دهند، استفاده از این نوع لیزر پیشنهاد می‌شوند. این نوع لیزر برای درمان بیماران پرمو نیز بسیار کاربردی است.

تاثیرگذاری دستگاه لیزر الکساندرایت
تاثیرگذاری دستگاه لیزر الکساندرایت

عوارض جانبی دستگاه لیزر الکساندرایت

آیا لیزر الکساندرایت دارای عوارض جانبی است؟ باید گفت که بله این لیزر نیز همانند دیگر دستگاه‌ها دارای عوارض جانبی است. در ابتدا باید گفت که اگر دستگاه لیزر توسط فردی متخصص انجام شود امکان به وجود آمدن عوارض جانبی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. عوارضی مانند قرمزی پوست و تورم معمولا در جلسات درمانی مختلف ظاهر خواهند شد که بدون نیز به درمان پزشکی، بعد از چند ساعت رفع می‌شود. در افرادی با پوست رنگ تیره، ریسک تغییر رنگ وجود دارد. باید توجه داشته باشید که الکساندرایت لیزری مناسب برای استفاده روی پوست‌هایی با رنگ تیره نیست. امکان تغییر رنگ پوست همچنین در افرادی با پوستی با رنگ روشن نیز وجود دارد. یکی دیگر از عوارض جانبی مربوط به درد است. باید گفت که درد مربوط به درمان با استفاده از این لیزر چندان زیاد نیست و تقریبا همه افراد می‌توانند به راحتی آن را تحمل کنند. بسیاری از متخصصین نیز برای کاهش این درد از ژل‌های خنک کننده استفاده می‌کنند تا از درد یا حتی ایجاد ورم جلوگیری کنند. معمولا بعد از جلسه درمان شاهد قرمزی، ورم و خارش خواهید بود اما این عوارض جانبی معمولا چند ساعت تا چند روز بعد از درمان رفع خواهند شد. شانس بسیار کمی برای به وجود آمدن کبودی وجود دارد و این عارضه نیز معمولا بدون نیاز به درمان پزشکی برطرف می‌شود.

معایب لیزر الکساندرایت چیست؟

لیزر الکساندرایت مانند سایر لیزرها و روش‌های درمانی معایبی دارد.

1)الکساندرایت مناسب افراد با پوست‌های تیره نیست. در کسانی که پوست بسیار تیره دارند خطر Hypopigmentation (روشن شدن پوست در بخش‌های تحت درمان) وجود دارد.

2)کسانی که پوست بسیار روشنی دارند خطر از بین رفتن رنگ‌دانه‌های ملانین پوست وجود دارد.

3) همچنین در افراد با پوست روشن احتمال تولید بیش‌ازاندازه رنگ‌دانه پوستی ملانین وجود دار، که سبب بروز لکه‌های تیره در برخی از قسمت‌های تحت درمان می‌شود.

4) درصورتی‌که به‌درستی از دستگاه استفاده نشود احتمال سوختگی ناحیه درمان وجود دارد

تفاوت لیزر الکساندرایت با دایود چیست؟

لیزر الکساندرایت تنها در طول‌موج و رنگ پرتو با سایر لیزرها متفاوت است. برای مثال در مقایسه لیزر الکساندرایت با لیزر دایود، الکساندرایت پرتو قرمز با طول‌موج 755 نانومتر، دایود پرتو 810 نانومتر پرتو ساطع می‌کند. همان‌طور که مشخص است، طول‌موج دایود بلندتر و درنتیجه انرژی کمتری دارد. بنابراین می‌توان گفت دایود گزینه مناسبی برای لیزر موهای زائد برای پوست‌های حساس و بهترین دستگاه لیزر موهای زائد برای طیف گسترده‌ای از تناژهای رنگی پوست است. درحالی‌که لیزر الکساندرایت برای درمان موهای زائد پوست‌های روشن تا متوسط کاربرد دارد. به همین خرید دستگاه لیزر دایود نسبت به سایر لیزرها با اقبال بالاتری مواجه است.

ویژگی‌های  لیزر الکساندرایت

  • بهترین روش برای پوست‌های سفید و بسیار روشن است.
  • توانایی از بین بردن موهای بسیار ظریف، کرکی و روشن را دارد
  • پالس لیزر الکساندرایت با میزان انرژی و نفوذ مناسب به فولیکول‌های سرعت و اثربخشی زیادی در درمان موهای زائد دارد. بنابراین در تعداد جلسات کم بیشترین نتیجه را می‌دهد.
  • طول‌موج تولیدشده توسط لیزر الکساندرایت کندلا توسط رنگ‌دانه‌های فولیکول جذب می‌شود.
  • عوارض جانبی بسیار کم و حدود 9.5 درصدی در این روش بسیار سطحی و کوتاه‌مدت هستند.
  • از سیستم خنک‌کننده کپسولی برای کاهش درد در طول درمان استفاده می‌شود.
  • درمان سندرم آمبراس (پر مویی) توسط این لیزر انجام می‌شود.
  • دستگاه لیزر الکساندرایت در طول درمان نیاز به ژل و تماس با بدن ندارد.
  • درصورتی‌که درد بیمار بسیار بالا باشد از ژل خنک‌کننده برای کاهش درد و تورم استفاده می‌شود.
  • از الکساندرایت برای درمان موهای زائد در تمام قسمت‌های بدن ازجمله بیکینی، زیر بغل، صورت، سینه و… استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

لیزر الکساندرایت باقدرت نفوذ و سرعت‌بالا در جلسات محدود نتیجه رضایت‌بخشی دارد. لیزر الکساندرایت کندلا و سایر دستگاه‌های نام‌برده شده عوارض بسیار محدود و سطحی دارند. از دستگاه لیزر‌ الکساندرایت با طول‌موج‌های مختلف برای موارد زیبایی و درمان‌های پوستی استفاده می‌شود.

سؤالات متداول

آیا در ساخت بهترین دستگاه لیزر موهای زائد خانگی از لیزر الکساندرایت استفاده‌شده است؟

خیر. تاکنون هیچ دستگاه لیزر خانگی مجهز به لیزر الکساندرایت که دارای موجز باشد، ساخته نشده است. امکان خرید دستگاه لیزر موهای زائد خانگی در انواع مدل‌های لیزرIPL، و همچنین انواع دستگاه‌های لیزر خانگی مجهز به  لیزر دایود در سطح بسیار کم قدرت خانگی وجود دارد.

در هنگام خرید دستگاه لیزر بدن به چه مواردی توجه کنیم؟

طول‌موج دستگاه و انرژی تولیدشده مهم‌ترین تفاوت میان لیزر‌های مختلف است. برای مثال طول‌موج تولیدشده توسط لیزر دایود انرژی مناسبی برای درمان انواع تایپ‌های پوستی ایجاد کرده و برای طیف گسترده‌ای از افراد مناسب است. به‌طورکلی خرید دستگاه لیزر نیازمند تخصص و مشورت با افراد باتجربه است برای خرید دستگاه لیزر دایود دسته دوم و نو و آگاهی از قیمت دستگاه لیزر دایود 2021  از مشاوره خرید دستگاه لیزر دایود کمک بگیرید.

از مهم‌ترین معایب درمان با لیزر الکساندرایت چیست؟

لیزر الکساندرایت برای پوست‌های تیره مناسب نیست و درمان برای افراد با پوست‌های روشن نتایج بهتری دارد.

آیا رفع موهای زائد با لیزر الکساندرایت دائمی است؟

درمان با الکساندرایت مؤثر و معمولاً دائمی است. اما به گفته متخصصین لازم است پس از تکمیل دوره درمان در بازه‌های زمانی مشخص‌شده (سالی دو بار) برای یادآوری و جلوگیری از رویش مجدد و پراکنده موهای زائد مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *