آیا درمان موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد باعث سرطان می‌شود؟

آیا درمان موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر باعث سرطان می‌شود؟

آیا درمان موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر باعث سرطان می‌شود؟


یکی از سوال‌های متدوال در مورد لیزر مو‌های زائد این است که آیا این شیوه برای استفاده امن است؟ شایعات زیادی در مورد سرطان زا بودن لیزر به خاطر استفاده از تشعشعات نور مطرح شده است و بسیاری نیز فکر می‌کنند که لیزر امکان باروری را کاهش می‌دهد. در ادامه این مقاله در مورد این شایعات صحبت خواهیم کرد.

در مورد ریسک مبتلا شدن به سرطان باید گفت که اشعه ایکس و گاما بیشترین ریسک را برای ابتلا به سرطان دارند. گاما و اشعه ایکس بالاترین فرکانس تابش یونیزه را در اختیار دارند. در حالی که هر دو منبع نور می‌توانند از یک منبع طبیعی مثل گاز رادون منتشر شوند اما نسخه ساخته بشر آنها نیز موجود است. برای مثال نیروگاه‌های هسته‌ای این نوع از تشعشع را برای انرژی هسته‌ای تولید می‌کند. این تشعشع برای شیوه‌های درمانی مثل تصویربرداری از بدن CT یا اشعه ایکس مورد استفاده قرار می‌گیرند. وقتی تابش یونیزه از بدن عبور می‌کند، می‌تواند به DNA سلول به صورت مستقیم صدمه وارد کند. این صدمه می‌تواند منجر به ایجاد سرطان شود. در حالی که تابش یونیزه در اشعه ایکس و گاما بسیار زیاد است، سازمان دارو و قضای آمریکا لیزر را جز تابش‌های غیر یونیزه دسته بندی کرده است.

آیا استفاده از دستگاه لیزر دایود الکس برای رفع موهای زائد باعث ایجاد سرطان می‌شود؟
آیا استفاده از دستگاه لیزر دایود الکس برای رفع موهای زائد باعث ایجاد سرطان می‌شود؟

یک متخصص پوست به نام دکتر ویتنی بوو در این مورد اعلام کرد:« تابش نور و انرژی آن در لیزر کاملا سطحی است. این نور همیشه در سطح پوست تابیده می‌شود. لیزر در نهایت هیچ آسیبی به DNA وارد نکرده و باعث جهش در آن نخواهد شد.» اشعه و انرژی نوری که از طریق دستگاه‌های لیزر مو‌های زائد تابیده می‌شوند، به گونه‌ای طراحی شده که فولیکول مو را گرم و سپس نابود کند. در حالی که شاید بسیاری از زنان در مورد استفاده از لیزر به خاطر نا باروری نگران هستند باید گفت که متخصصان می‌گویند انجام عمل لیزر هیچ ریسکی برای باروری ندارد. دکتر کنستانتین زاکاشانسکی در این مورد گفت:« نور استفاده شده بیشتر از سطح فولیکول به بدن وارد نمی‌شود و هیچگاه به ارگان‌های داخل بدن نخواهد رسید و بدین ترتیب تاثیری روی باروری نیز ندارد.»

در حال حاضر هیچ پژوهشی در تثبیت سرطان زا بودن عمل لیزر موهای زائد موفق نبوده است. در حال حاضر هیچ دلیلی مبنی بر ایجاد سرطان بعد از انجام عمل لیزر به صورت علمی وجود ندارد. البته این شیوه درمانی برخی از عوارض جانبی مثل قرمز شدن پوست، خارش و ناراحتی را  به همراه دارد که بسیار سریع بعد از عمل برطرف می‌شود. اگر دچار عوارض جانبی بعد از عمل لیزر شدید راهکار‌های برای درمان آنها نیز وجود دارد. استفاده از کیسه آب سرد می‌تواند بسیار خوب قرمزی و تورم را برطرف کند. قرمزی پوست بعد از لیزر معمولا بعد از چند ساعت رفع می‌شود. در صورت وجود این عارضه جانبی می‌توانید قبل از انجام جلسه بعدی عمل، آن را با دکتر متخصص خود مطرح کنید. در حالت کلی شش جلسه برای رسیدن به نتیجه بسیار خوب توسط لیزر برای درمان مو‌های زائد کافی است اما برخی از بیماران برای رسیدن به عالی‌ترین نتیجه چند جلسه بیشتر اینکار را انجام می‌دهند. البته انجام لیزر می‌تواند برای برخی از افراد کمی گران به نظر برسد. اگر بودجه انجام اینکار را ندارید باید از شیوه‌های سنتی مثل واکس یا شیو استفاده کنید.

آیا استفاده از دستگاه لیزر دایود الکس برای رفع موهای زائد باعث ایجاد سرطان می‌شود؟

برای برخی از بانوان استفاده از دستگاه لیزر دایود برای درمان موهای زائد حتی با توجه به هزینه نسبتا زیاد، گزینه بسیار خوبی است. این درمان نه تنها باعث می‌شود که پوست شما تا مدت بسیار زیاد و قابل توجهی عاری از هر گونه موی زائد باشد بلکه باعث لطافت پوست نیز می‌شود. البته برخی از موانع هستند که باعث می‌شوند که افرادی نسبت به انجام این درمان دید مناسبی نداشته باشند. یکی از این موانع شایعه‌ای در مورد به وجود آمدن سرطان به واسطه استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد است.

باید گفت در زمینه مخاطره ابتلا به سرطان، اشعه ایکس و گاما بیشترین تاثیر را در به وجود آمدن سرطان دارند. این دو از پرتو‌های بسیار قدرتمند با فرکانس بسیار بالا استفاده می‌کنند.  در حالی که ممکن است هر دو این پرتوها از منابع طبیعی نیز به وجود می‌آیند البته مدل‌های ساخته بشر نیز از این دو پرتو وجود دارد.  برای مثال نیروگاه‌های اتمی می‌توانند این پرتوها را به وجود آورند. همچنین دستگاه های سی تی و ایکس ری نیز شامل این پرتوها می‌شوند. تشعشات یونیزه شده از درون بدن عبور می‌کنند و می‌توانند به سلول‌های DNA آسیب وارد کرده و در نهایت باعث به وجود آمدن سرطان شود. با توجه به یونیزه شدن این پرتو‌ها، سازمان غذا و داروها در آمریکا پرتو لیزر را به عنوان پرتو غیر یونیزه شده معرفی می‌کند. دکتر ویتنی بوو در صحبت با فاکس نیوز گفت:« انرژی نوری که از دستگاه لیزر ساطع می‌شود در سطح پوست باقی می‌ماند. این دستگاه‌های لیزر باعث به وجود آمدن آسیب در DNA نخواهد شد و به همین خاطر باعث ایجاد جهش در آن نخواهد شد.»

نوری که از دستگاه لیزر به سطح پوست تابیده می‌شود به گونه‌ای طراحی شده است که حرارت ایجاد کرده و فولیکول‌های مو را نابود کند. به همین خاطر این نور روی هیچ ارگان دیگری از بدن تاثیرگذار نیست. بسیاری از بانوان استفاده از این دستگاه در نواحی شکم و ارگان‌های تولید مثل مضر تصور می‌کنند اما در حقیقت اینگونه نیست و دستگاه لیزر ضرری در این زمینه ندارد. نور دستگاه لیزر بیشتر از عمق فولیکول مو به بدن نفوذ نمی‌کند و به همین خاطر تاثیرگذاری روی اعضای داخلی بدن ندارد. در حال حاضر هیچ تحقیق میدانی و تئوری نتوانسته ثابت کند که نور دستگاه لیزر می‌تواند باعث به وجود آمدن سرطان در بدن انسان شود. البته عمل با استفاده از دستگاه لیزر عاری از هر گونه مخاطره نیست. درمان با استفاده از این دستگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد قرمزی، حساسیت، تاول و اسکار شود. البته بسیاری از عوارض جانبی احتمالی دستگاه لیزر موقت بوده و بدون نیاز به درمان برطرف خواهند شد. در موارد بسیار نادر احتمال به وجود آمدن اسکار وجود دارد که این مخاطره با درمان تحت نظر پزشک متخصص و با تجربه و استفاده از دستگاه لیزر مناسب با پوست به حداقل خواهد رسید. بسیاری از بیماران بعد از استفاده از دستگاه لیزر شاهد قرمزی پوست همانند آفتاب سوختگی خواهند بود. بهترین راه برای مقابله با این عارضه جانبی استفاده از کیسه یخ است. همچنین برای کاهش درد در هنگام درمان می‌توان از کرم‌های بی حس کننده موضعی استفاده کرد. همچنین بسیاری از دستگاه‌های مدرن برای کاهش درد در هنگام درمان از دستگاه‌های خنک کننده سطح پوست استفاده می‌کنند.

درمان موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر، درمانی کوتاه مدت نیست. با در نظر گرفتن میانگین، هر بیمار حداقل به شش جلسه درمانی نیاز خواهد داشت. جلسات درمانی نمی‌توانند با فاصله زمانی کم انجام شوند و به خاطر وجود داشتن فازهای مختلف رشد مو در بدن، نیاز است که در میان هر جلسه درمانی حداقل چندین هفته زمان وجود داشته باشد. بعد از انجام کامل جلسات درمانی، بیمار می‌تواند تا چندین ماه و حتی چندین سال موهای زائد را روی بدن خود مشاهده نکند. پزشک‌ها پیشنهاد می‌کنند که اگر حس می‌کنید دستگاه لیزر هزینه بسیار زیادی در پی دارد، همچنان از شیوه‌های سنتی مثل شیو استفاده کنید. واکس نیز می‌تواند برای رفع موهای زائد بدن کمک زیادی به شما کند و ماندگاری نسبتا بیشتری نسبت به شیو دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *