آیا دستگاه لیزر IPL عملکرد مناسبی دارد؟

رفع موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر IPL در طول زمان با پیشرفت‌های خوبی روبرو شده است. خبر خوب این است که این شیوه درمانی حالا عملکرد بسیار بهتری نسبت به روز‌های اولیه ظهور خود دارد. بر اساس اطلاعات ارائه شده صنعت مربوط به این دستگاه پزشکی در سال 2019 ارزشی معادل 2.19 میلیارد دلار دارد. در این مقاله سعی می‌شود تا به معرفی کوتاه و عملکرد دستگاه لیزر IPL بپردازیم.

دستگاه لیزر IPL در واقع با تابش نور قوی است که برای رفع موهای زائد استفاده می‌شود. برخلاف درمان از طریق لیزر که صرفا از یک طول موج ثابت استفاده می‌کند، لیزر IPL از طول موج‌های مختلفی استفاده می‌کند که بین 500 نانومتر و 1200 نانومتر متغیر است. مانند هر درمان که از طریق نور انجام می‌گیرد، لیزر IPL طول موج را به سطح پوست وارد کرده و رنگدانه‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد. شیوه عملکرد لیزر دقیقا مانند لباس‌هایی با رنگ مشکی است که حرارت را بیشتر جذب می‌کنند. موهای با رنگ تیره نیز به خوبی این حرارت را جذب می‌کنند. این حرارت سلول‌های رشد مو را نابود خواهد کرد. البته باید ریشه مو برای انجام این درمان حضور داشته باشد. اگر قبل از درمان از شیوه‌هایی مثل واکس که مو را از ریشه جدا می‌کند استفاده کنید، شانس موفقیت درمان کاهش پیدا می‌کند. از آنجا که موهای زائد در فاز رشد متفاوت قرار دارند، تعداد جلسات درمانی مختلفی در نظر گرفته می‌شود که در جلسات مختلفی، موهایی که در فاز رشد فعال قرار می‌گیرند به راحتی درمان شوند.

تاثیر دستگاه لیزر IPL
تاثیر دستگاه لیزر IPL

سوال بسیاری از بیماران این است که آیا عملکرد بهتر دستگاه لیزر باعث می‌شود که درد نیز بیشتر شود؟ پاسخ به این سوال منفی است. در هنگام درمان لیزر درد نسبتا متوسط به بیمار وارد می‌شود که البته این میزان در هر فرد متفاوت است و ممکن است حتی برخی از افراد هیچ دردی را حس نکنند. بسیاری از دستگاه‌های لیزر همراه با دستگاه‌های خنک سازی سطح پوست استفاده می‌شود که در ناشی از حرارت را تا حد امکان کاهش دهند. بعد از انجام عمل شاید با عوارض جانبی مثل قرمزی و تورم در پوست مواجه شوید که معمولا چند ساعت بعد از انجام عمل به صورت خودکار رفع می‌شوند.

برای استفاده از این درمان باید در نظر داشته باشید که تبلیغاتی که برای انجام ارزان قیمت دستگاه لیزر IPL انجام می‌شوند معمولا دروغ هستند یا توسط دستگاه‌های بدون استاندارد و افرادی بدون تخصص انجام می شوند. انجام درمان لیزر توسط افراد غیر متخصص، می‌تواند عوارض جانبی جبران ناپذیری مثل اسکار یا تغییر رنگ پوست را به همراه داشته باشند. به همین خاطر انتظار نداشته باشید درمان با استفاده از دستگاه لیزر IPL ارزان قیمت باشد. برای درمان نیز باید گفت که افرادی با رنگ پوست روشن و موهای تیره بهترین کاندید برای نتیجه مناسب خواهند بود. البته تکنولوژی مثل Nd:YAG اجازه می‌دهد تا ترکیب رنگ پوست و موهای تیره نتایج نسبتا خوبی دریافت کنند اما در نهایت باید گفت که بهترین نتیجه در درمان با استفاده از دستگاه لیزر IPL را افرادی با پوست روشن و موهای تیره دریافت خواهند کرد. همچنین انجام درمان روی موهایی با رنگ قرمز، خاکستری و بلوند بسیار دشوار است و معمولا با نتیجه مناسب روبرو نمی‌شوند.

متخصصان معمولا افرادی که چهار هفته قبل از درمان عمل برنزه کردن را انجام داده باشند را تحت درمان قرار نمی‌دهند. از آنجا که لیزر رنگدانه مو را هدف قرار می‌دهد، تیره شدن رنگ پوست انجام عمل لیزر را دشوار کرده و در برخی موارد ریسک به وجود آمدن عوارض جانبی ناگواری مثل سوختگی، اسکار و تغییر رنگ پوست وجود دارد. همچنین متخصصین معتقد هستند که انجام عمل لیزر برای بانوانی که باردار هستند یا به نوزاد خود شیر می‌دهند، مناسب نیست. همچنین اگر داروی خاصی مثل آنتی بیوتیک و یا داروهای ضد افسردگی  مصرف می‌کنید بهتر است که با دکتر متخصص قبل از انجام عمل مشورت کنید.

بررسی جامع دستگاه لیزر دایود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *