اصلی ترین تفاوت دستگاه های لیزر مو در چیست؟

تفاوت دستگاه های لیزر مو

همان‌طور که می‌دانید امروزه لیزر یکی از اصلی‌ترین روش‌های ازبین‌بردن موهای زائد است. رونق کلینیک‌های لیزر مو و افزایش روزانه طرف‌داران این روش باعث شده دستگاه‌های زیادی برای لیزر موهای زائد وارد بازار شوند. این دستگاه‌ها همگی یک کار مشابه را انجام می‌دهند. اما تفاوت‌های مهمی دارند که موجب می‌شود کیفیت و عملکرد متفاوتی داشته باشند. تفاوت دستگاههای لیزر مو می‌تواند روی نتیجه نهایی مؤثر باشد؛ بنابراین شناخت این تفاوت‌ها ضروری است.

لیزر موهای زائد به‌عنوان روشی ایمن و بی‌خطر، سریع، مؤثر و بدون درد و حساسیت شناخته می‌شود. بعد از رفع موهای زائد به‌وسیله لیزر، خبری از زخم و سوختگی نیست. البته این موضوع به کلینیک انتخابی و نوع دستگاه‌ها نیز بستگی دارد. استفاده از دستگاه‌های مدرن و اصل و مراجعه به کلینیک‌های معتبر می‌تواند تضمین‌کننده سلامت و زیبایی شما باشد.

روش‌های دیگری که برای رفع موهای زائد وجود دارند، می‌توانند عوارضی چون لکه‌دار شدن پوست را به دنبال داشته باشند. در بین روش‌های موجود، لیزر موهای زائد یکی از بهترین و تأثیرگذارترین روش‌ها است. انتخاب دستگاه مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. آگاهی از تفاوت دستگاه‌های لیزر مو می‌تواند در شناخت بهتر دستگاه‌ها و تصمیم‌گیری به شما کمک کند. چه به‌عنوان بیمار چه متخصص یا اپراتور کلینیک لازم است این تفاوت‌ها را بدانید.

زمانی که از روشی مانند لیزر برای ازبین‌بردن موهای زائد استفاده می‌کنید، تحقیقات کافی پیش از اقدام اهمیت زیادی دارد. چراکه این روش یک روش تخصصی بوده و مانند وکس یا موبر نمی‌توان به آن ساده نگاه کرد. در این روش طول‌موج‌های مختلف به سطح پوست نفوذ کرده و با ضعیف کردن فولیکول مو آن‌ها را از بین می‌برند. اگر درباره این روش درمانی و انواع دستگاه‌های مورداستفاده در آن اطلاعات کافی نداشته باشید ممکن است با نتایج نامطلوبی روبه‌رو شوید. پس شناخت و کسب اطلاعات جامع درباره این موضوع را جدی بگیرید.

تنوع زیاد دستگاههای لیزر مو می‌تواند باعث سردرگمی و تصمیم‌گیری دشوار شود. در این مقاله قصد داریم دستگاه‌های مطرح و انواع لیزرهای مورداستفاده را به شما معرفی کنیم و شما را از تفاوت دستگاه‌های لیزر مو آگاه کنیم. بهتر است بدانید که تمام متخصصان از یک دستگاه برای لیزر موهای زائد استفاده نمی‌کنند. شما پیش از انجام لیزر باید به کلینیک موردنظر مراجعه کرده و اطلاعات کافی درباره نوع دستگاه‌های مورداستفاده و تکنیک درمانی را دریافت کنید.

در بسیاری از کلینیک‌های زیبایی از لیزرهای الکسانداریت، دایود و اندیاگ برای درمان استفاده می‌کنند. تمام این دستگاه‌ها برای لیزر مو مناسب هستند؛ اما نکات ویژه‌ای درباره آن‌ها وجود دارد که باعث تمایز بین آن‌ها شده است. به طور مثال لیزر الکساندرایت بیشتر روی بیمارانی با پوست روشن، نتیجه‌بخش است؛ بنابراین آشنایی با تفاوت دستگاه‌های لیزر مو اهمیت زیادی دارد. در ادامه با تفاوت‌های این دستگاه‌ها آشنا شده و به ویژگی‌های هرکدام پی خواهید برد.

نکات مهم در درمان با لیزر

پیش از شناخت تفاوت دستگاههای لیزر مو بهتر است با نکات مهم درمانی آن آشنا شوید و به ماهیت کلی این روش پی ببرید. این روش همان‌طور که اشاره شد، یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌های درمانی است. صدماتی از جمله قرمزی، تاول، سوزش و خارش پوست در این روش وجود ندارد. اشعه­­های ساطع شده از دستگاه لیزر در پوست نفوذ کرده  بر ریشه مو تأثیر می‌گذارند به‌این‌ترتیب مو سست شده و می‌ریزد. توجه به چرخه رشد مو در لیزر اهمیت زیادی دارد. لیزر موهای زائد تنها درصورتی‌که موها در مرحله رشد فعال هستند می‌توانند تأثیرگذار باشند.

در لیزر موهای زائد به دلیل غیرتهاجمی بودن روش و اثرگذاری روی ملانین موجود در فولیکول‌های مو، عواملی چون ضخامت، جنس و رنگ مو مهم هستند. هرچه موها تیره‌تر و ضخیم‌تر باشند ممکن است نتایج بهتری به همراه داشته باشد. یکی از نکات مهم درمانی در این روش این است که از 6 هفته قبل از شروع درمان باید مواردی را رعایت کرد. به طور مثال باید از آفتاب گرفتن و برنزه کردن خودداری کنید؛ چراکه باعث ایجاد تاول و سوختگی می‌شود. رعایت این موارد پیش از درمان در روند و نتیجه نهایی تأثیر مطلوبی خواهد داشت.

قبل از انجام لیزر ناحیه موردنظر باید با تیغ اصلاح شود و تا 6 هفته قبل از لیزر باید از اپیلاسیون، بند انداختن یا الکترولیز کردن خودداری کنید. همچنین پیش از لیزر باید بدن حتماً تمیز باشد و هیچ چیزی روی پوست وجود داشته باشد. مرطوب نبودن بدن نیز پیش از شروع لیزر بسیار مهم است. 24 ساعت قبل از انجام لیزر باید از مصرف بیش از حد کافئین و انجام فعالیت‌های سنگین و استرس‌زا دوری کنید. شناخت تفاوت دستگاه‌های لیزر مو و آشنایی با ویژگی‌های هرکدام نیز باعث می‌شود با آگاهی و اطمینان خاطر بیشتری به کلینیک مراجعه کنید و درمان خود را انجام دهید.

تفاوت دستگاه­های لیزر مو در چیست؟

بررسی تفاوت دستگاههای لیزر مو

برای آشنایی با تفاوت دستگاه­های لیزر مو کافی است با ویژگی­ها و مشخصات هر دستگاه آشنا شوید. در این بخش معروف­ترین و اصلی­ترین دستگاه­های لیزر مو را به شما معرفی می­کنیم تا با تفاوت­های آن­ها آشنا شوید. برای تصمیم‌گیری بهتر و آشنایی کامل با این دستگاه­ها حتماً تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

دستگاه لیزر الکساندرایت

یکی از معروف­ترین و پرطرف­دار­ترین دستگاه­های لیزر موهای زائد دستگاه لیزر الکسانداریت است. از ویژگی­های اصلی این دستگاه می‌توان به طول موج کوتاه­تر نسبت به لیزر دایود اشاره کرد. در این دستگاه از طول موج 755 نانومتر الکساندرایت استفاده می­شود. این طول‌موج برای انواع پوست I-IV مناسب است و می­تواند موهای نازک را از بین ببرد. این طول­موج بر روی پوست­های روشن و موهای نازک کاملاً مؤثر بوده و می­تواند ناحیه بزرگی را در هر شات تحت پوشش قرار دهد. به‌این‌ترتیب برای نواحی بزرگ و وسیعی از بدن مانند کمر یا شکم بهترین گزینه استفاده از لیزر الکساندرایت است؛ چراکه با هر شات بخش عظیمی از موهای زائد را رفع می­کند.

دستگاه لیزر دایود

یکی دیگر از معروف‌ترین دستگاه‌های لیزر، دایود است. این دستگاه از طول موج 800 نانومتر استفاده کرده و می­تواند به نواحی عمیق پوست نفوذ کند. تفاوت اصلی دستگاه دایود با نوع قبلی در عمق نفوذ آن است. لیزر دایود می­تواند تا عمق بیشتری در پوست نفوذ کرده و مستقیماً روی فولیکول­های مو اثر بگذارد. طول موج طولانی در این دستگاه از بروز هرگونه آسیب‌دیدگی و تغییرات رنگ‌دانه‌ای در سطح پوست جلوگیری کرده و موهای زائد را به طور ایمن از بین می­برد. شاید بتوان گفت تفاوت دستگاه‌های لیزر مو یا بهتر بگوییم اصلی‌ترین تفاوت، مربوط به کاربرد هر دستگاه باشد. دستگاه لیزر دایود برخلاف دستگاه الکساندرایت برای موهای درشت و تیره­تر کاربرد داشته و می­تواند گزینه مناسبی برای ازبین‌بردن موهای کمر یا بیکینی باشد.

این دستگاه برای پوست­های تیره­تر مناسب بوده و سرعت زیادی دارد. همانند دستگاه لیزر الکساندرایت می­تواند در هر شات بخش زیادی از موهای زائد را با سرعت بالا از بین ببرد؛ بنابراین درمان با این دستگاه سریع‌تر بوده و زودتر به نتیجه می‌رسد. این دستگاه یکی از پرکاربردترین دستگاه­های لیزر مو بوده و افراد زیادی از آن استفاده می­کنند.

دستگاه لیزر اندیاگ (Nd- YAG)

این دستگاه می­تواند پالس‌های بلندتری ایجاد کند. استفاده از دستگاه لیزر اندیاگ روشی ایمن و بی­خطر برای از­بین­بردن موهای زائد محسوب می­شود. در این دستگاه طول­ موج­های به­کاررفته بسیار شبیه به امواج فروسرخ بوده و می­توانند به لایه­ های عمیقی نفوذ کنند. پس از نفوذ این اشعه­ها به پوست توسط رنگ­دانه­های مو جذب می­شوند.

یکی از معایب اصلی دستگاه اندیاگ بی‌تأثیر بودن آن روی موهای روشن یا سفید است. همچنین این دستگاه نمی­تواند موهای نازک را به‌خوبی سایر دستگاه­ها مثلاً دستگاه الکساندرایت از بین ببرد. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد تفاوت دستگاه­های لیزر مو در نوع کاربرد آن‌ها است. لازم به ذکر است که این دستگاه نسبت به دو دستگاه قبلی می‌تواند دردناک باشد و بروز اثراتی از­جمله زخم، سوختگی، تاول یا قرمزی در این روش محتمل است. البته بعد از مدتی تمام این آثار از بین رفته و بهبود هستند.

لیزر ایلایت (E-LIGHT)

نام این دستگاه لیزر ممکن است کمتر از سایر دستگاه­ها به گوشتان خورده باشد. این دستگاه از امواج رادیویی برای ازبین‌بردن موهای زائد و درمان استفاده می­کند. در این روش تفاوت مقاومت لایه­های مختلف پوست مبنای اصلی درمان قرار می­گیرد. تأثیرگذاری با این دستگاه درنتیجه میزان جذب انرژی نورانی توسط پوست تعیین می­شود. سیستم خنک­کننده این دستگاه باعث می­شود احساس درد یا ناراحتی به حداقل برسد. این دستگاه به دلیل استفاده از امواج رادیویی برای ازبین‌بردن موهای نازک مناسب است؛ چراکه امواج رادیویی برای جذب شدن احتیاجی به ملانین ندارند.

دستگاه لیزر IPL

دستگاه لیزر IPL یا intense pulse light از نورهای شدید برای ازبین‌بردن موهای زائد استفاده می­کند. درواقع این دستگاه جزو دستگاه‌های لیزر نبوده و عملکردی متفاوت دارد؛ اما در نمایندگی‌های دستگاه لیزر به فروش می‌رسد؛ بنابراین لازم است با این دستگاه معرفی نیز آشنایی داشته باشید. این دستگاه می‌تواند تأثیرات متفاوتی روی ساختارهای مختلف پوستی داشته باشد. تأثیر این دستگاه باتوجه‌به نوع هدف تعیین می‌شود و فیلترهای مناسبی برای مشخص‌کردن نتایج در آن وجود دارد.

این دستگاه علاوه بر رفع موهای زائد برای روشن‌کردن و ازبین‌بردن کک‌ومک، خال و جوش نیز مؤثر است. این دستگاه سرعت عمل بسیار بالایی دارد و در مقایسه با دستگاه­های دیگر ارزان­تر است. از دستگاه IPL می­توان برای ازبین‌بردن موهای زائد دست‌وپا استفاده کرد و بدون درد یا تخریب و سوختگی از شر آن‌ها خلاص شد. این روش عوارض جانبی بسیار کمی داشته و حتی در صورت بروز قرمزی یا تورم در ناحیه تحت درمان، سریعاً بهبود می باید. این دستگاه به طور مؤثری موهای زائد را از بین می‌برد به‌گونه‌ای که پس از رشد مجدد موها بسیار ضعیف، کم پشت و نازک بوده و به‌راحتی می‌ریزند.

دستگاه لیزر روبی

تفاوت دستگاههای لیزر مو می­تواند در طول‌موج‌های به‌کاررفته در آن‌ها نیز باشد. در دستگاه روبی از طول­موج کوتاه 194 نانومتر استفاده می­شود. این دستگاه بیشترین میزان جذب نور در ملانین مو را داشته و به همین خاطر برای پوست‌های تره توصیه نمی­شود.

 از مزایای اصلی این دستگاه می­توان به رفع دائم و تضمینی موهای زائد و ضعیف و کم پشت شدن آن‌ها در صورت رشد مجدد اشاره کرد. همچنین این دستگاه نیز بدون درد بوده و مجهز به سیستم خنک‌کننده قوی است که اثرات سوختگی به‌جای نمی‌گذارد. اما از معایب آن می­توان به بی‌تأثیر بودن روی پوست‌های تیره اشاره کرد. همچنین این دستگاه در هر شات سطح کوچکی را در برمی‌گیرد و در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها نیز به تعداد جلسات درمانی بیشتری دارد. لازم به ذکر است که این روش نبست به سایر دستگاه‌های ذکر شده قدیمی‌تر است و امروزه کمتر استفاده می‌شود.

آشنایی با تفاوت دستگاه­های لیزر مو

تفاوت دستگاه­های لیزر مو ازنظر تعداد جلسات و کاربرد آن­ها

همان­طور که پیش­تر گفته شد، تفاوت دستگاه­های لیزر مو می­تواند در کاربرد آن­ها باشد. اینکه هر دستگاه برای کدام ناحیه از بدن مناسب بوده و با چه سرعتی می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد، در تعیین تعداد جلسات درمانی مؤثر است. تعداد جلسات درمانی به‌طورکلی بین 6 تا 8 جلسه در نظر گرفته می‌شود؛ اما باتوجه‌به نوع دستگاه می‌تواند متفاوت باشد.

برای دستیابی به بهترین نتایج حتماً باید جلسات درمانی به‌اندازه کافی بوده و تمام جلسات تکمیل شود. انتخاب دستگاه مناسب نیز تأثیر زیادی در نتیجه نهایی دارد. شما باید از دستگاه مناسب پوست و موی خود برای لیزر موهای زائد استفاده کنید.

در بخش‌های قبل بیان کردیم که تفاوت دستگاه‌های لیزر مو باعث می‌شود هرکدام برای ناحیه و نوع خاصی از پوست و مو مناسب باشند؛ بنابراین نمی‌توان از یک دستگاه برای تمام تیپ‌های پوستی استفاده کرد. البته دستگاه‌های پیشرفته‌ای مانند دستگاه لیزر تیتانیوم به بازار عرضه شده‌اند که می‌توانند برای همه پوست‌ها مورداستفاده قرار بگیرند. در این دستگاه‌ها از ترکیب طول‌موج‌های ذکر شده در بخش‌های قبل استفاده می‌شود. حتماً پیش از انتخاب دستگاه از مشاوره‌های لازم استفاده کرده و سپس برای رفع زائد موهای خود اقدام کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *