انواع دستگاه لیزر مو و کارکردشان

انواع دستگاه لیزر مو

ازآنجایی‌که لیزر مو یکی از بهترین روش‌های رفع موهای زائد است، آشنایی بیشتر با روند آن و شناخت انواع دستگاه لیزر مو ضرورت دارد. مقایسه دستگاه‌های مختلف می‌تواند در انتخاب دستگاه مناسب به شما کمک کند. موهای زائد که در واقع موهایی هستند که به‌صورت ناخواسته در نواحی مختلف بدن رشد می‌کنند، به‌وسیله لیزر تا حد زیادی از بین می‌روند. لیزر موهای زائد نسبت به سایر روش‌ها کارآمدتر بوده و نتایج بهتری به همراه دارد.

موهای زائد معمولاً روی نواحی مختلفی چون دست، پا، صورت، شکم، کمر و … رشد می‌کنند، رنگ تیره‌ای داشته و می‌توانند از زیبایی ظاهری اندام‌ها بکاهند. در ریشه هر مو رنگ‌دانه‌ای وجود دارد که به آن ملانین می‌گویند. ملانین‌ها در طی رشد موها رفته‌رفته فعال می‌شوند و موهای بدن را به رنگ‌های مختلف درمی‌آورند. ملانین‌ها و رنگ مو نقش مهمی در انتخاب دستگاه مناسب دارند. لیزر با اثرگذاشتن روی این ملانین‌ها و نابودکردن آن‌ها موهای زائد را از بین می‌برد.

مقایسه انواع دستگاه لیزر مو

آشنایی با انواع دستگاه لیزر مو اهمیت زیادی دارد. مهم‌ترین نکته درباره انتخاب دستگاه مناسب توجه به تفاوت کارکرد بین آن‌ها است. هر دستگاه لیزر برای تیپ خاصی از پوست و مو مناسب بوده و باید برای گروه به خصوصی استفاده شود. شما پیش از مراجعه به کلینیک برای انجام لیزر باید درباره دستگاه‌های موجود اطلاعات کسب کنید. اگر به‌عنوان متخصص به فکر راه‌اندازی کلینیک هستید، شناخت انواع دستگاه لیزر مو برای شما نیز ضرورت دارد؛ چراکه دستگاه‌های بهتر باعث افزایش رضایت مشتریان و بالابردن اعتبار کلینیک شما خواهند شد. دستگاه‌های مختلفی برای لیزر موهای زائد وجود دارند. اما دراین‌بین بعضی از آن‌ها معروف‌تر و مؤثرتر بوده و طرف‌داران بیشتری دارند. در ادامه این دستگاه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.  تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع دستگاه لیزر مو

دستگاه لیزر الکساندرایت

یکی از پرطرف‌دارترین دستگاه‌های لیزر موهای زائد دستگاه لیزر الکسانداریت است. این دستگاه برای بیمارانی با پوست روشن و سفید مناسب بوده و از طول موج الکساندرایت 755 نانومتر در آن استفاده می‌شود. این طول‌موج برای انواع پوست مناسب است و می­تواند موهای نازک را از بین ببرد. همچنین می‌تواند ناحیه بزرگی را در هر شات تحت پوشش قرار دهد به‌این‌ترتیب با سرعت زیادی لیزر انجام می‌شود. افرادی که پوست تیره‌تری دارند ممکن است از این دستگاه نتیجه لازم را نگیرند. چراکه این دستگاه با ایجاد تغییر در رنگ‌دانه‌های مو می‌تواند باعث تیره یا روشن شدن آن شده و عوارضی به جا بگذارد. لیزر پالس الکساندرایت قابل نفوذ در لایه‌های عمیق پوست بوده و گرمای حاصل از آن می‌تواند فولیکول‌های مو را به طور مؤثری از بین ببرد.

دستگاه لیزر اندیاگ

این دستگاه می‌تواند پالس‌های بلندتری نسبت به الکساندرایت ایجاد کند. استفاده از دستگاه لیزر اندیاگ روشی ایمن و بی‌خطر بوده و در بازه زمانی بلندمدت می‌تواند برای افرادی با پوست تیره اثربخش باشد. در این دستگاه از امواجی مشابه فروسرخ استفاده می‌شود که قدرت نفوذ زیادی دارند. از معایب اصلی دستگاه اندیاگ می‌توان به بی‌تأثیر بودن آن روی موهای روشن یا سفید اشاره کرد. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد شناخت انواع دستگاه لیزر مو به دلیل تفاوت در کارکرد آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

دستگاه لیزر دایود

یکی دیگر از معروف‌ترین دستگاه‌های لیزر، دستگاه لیزر دایود است. در این دستگاه از طول موج 800 نانومتر استفاده می‌کنند. دستگاه لیزر دایود می‌تواند موهای زائد را بدون هیچ‌گونه دردی از بین ببرد همچنین طول موج آن بلند بوده و از بروز هرگونه آسیبی جلوگیری می‌کند. این دستگاه در طی سال‌ها اخیر محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده است و در اکثر کلینیک‌ها وجود دارد. دستگاه لیزر دایود برخلاف دستگاه الکساندرایت برای موهای درشت و تیره­تر مناسب بوده و می­تواند گزینه خوبی برای ازبین‌بردن موهای کمر باشد. همچنین سرعت این دستگاه همانند لیزر الکساندرایت زیاد است و شات‌های آن ناحیه وسیعی را پوشش می‌دهد. این دستگاه می‌تواند به‌عنوان درمانی مناسب برای افرادی با تناژ پوستی تیره مورداستفاده قرار گیرد.

دستگاه لیزر ICE PLATINA PLUS و ICE PLATINUM

از انواع دستگاه لیزر مو که بسیار پیشرفته و مجهز بوده و تحولی بزرگ در صنعت زیبایی ایجاد کرده‌اند می‌توان به دو دستگاه ICE PLATINA PLUS و ICE PLATINUM اشاره کرد. در این دستگاه‌ها از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های پیشرفته و ترکیب تکنولوژی‌های 3 دستگاه الکساندرایت، اندیاگ و دایود استفاده شده است. به همین دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته و کارکرد آن­ها فوق‌العاده است. این دستگاه­ها انتخاب اصلی بسیاری از کلینیک‌ها هستند. با خرید دستگاه پلاتینیوم و پلاتینوم پلاس می‌توان بسیاری از بیماران را درمان کرد. همچنین دستگاه لیزر تیتانیوم نیز از ویژگی‌های مشابهی با پلاتینیوم برخوردار است.

 در بین انواع دستگاه لیزر مو این سه دستگاه ذکر شده بهترین و کارآمدترین هستند و می‌توانند برای انواع تیپ‌های پوستی استفاده شوند. به دلیل ترکیب 3 طول موج مختلف در این دستگاه شما می‌توانید با اطمینان کامل و خیالی راحت برای درمان اقدام کنید؛ چراکه این دستگاه‌ها با تمام پوست و موها سازگاری داشته، بدون درد و مجهز به سیستم خنک‌کننده فوق‌العاده قوی هستند.

دستگاه لیزر ایلایت

یکی دیگر از دستگاه‌های پرکاربرد در لیزر مو دستگاه ایلایت است. در این دستگاه از امواج رادیویی برای ازبین‌بردن موهای زائد و درمان استفاده می‌شود. در این دستگاه از تلفیق روش‌های IPL  و RF استفاده می‌شود. اساس کار این دستگاه بر پایه تفاوت مقاومت در بافت هدف و پوست است و تأثیرگذاری با این دستگاه درنتیجه میزان جذب انرژی نورانی توسط پوست تعیین می­شود. این دستگاه برای ازبین‌بردن موهای نازک مناسب بوده و به دلیل مجهز بودن به سیستم خنک‌کننده بدون درد و آسیب‌دیدگی است. بسیاری از عوارضی که در روش IPL برای رفع موهای زائد نازک و روشن وجود دارد در این دستگاه وجود نداشته و ایمن­تر از IPL است؛ بنابراین این ویژگی می‌تواند یکی از دلایل برتری این دستگاه باشد. در بین انواع دستگاه لیزر مو، دستگاه ایلایت کارکرد بسیار خوبی دارد.

دستگاه لیزر IPL

دستگاه لیزر  intense pulse light یا به‌اختصار IPL از نورهای شدید پالسی برای ازبین‌بردن موهای زائد استفاده می‌کند. در بین انواع دستگاه لیزر مو، کارکرد این دستگاه از سایر دستگاه‌ها متفاوت‌تر است و دارای فلش لامپ‌های زنون هستند. این لامپ‌های نورهای چند طول موجی non coherent ایجاد می‌کنند و می‌توانند روی پوست‌های مختلف مؤثر باشند. البته این روش برای ازبین‌بردن موهای بسیار نازک توصیه نمی‌شود؛ چراکه ممکن است با عوارضی همراه باشد. تأثیرات مختلف این دستگاه باتوجه‌به نوع هدف تعیین می‌شود؛ چراکه فیلترهای مختلفی برای مشخص‌کردن نتایج در آن وجود دارد.

این دستگاه برای ازبین‌بردن جای لک و جوش نیز استفاده می‌شوند و بدون هرگونه سوختگی یا آسیب‌دیدگی آن‌ها را محو می‌کنند. دستگاه IPL کاملاً بدون درد بوده و با سرعت زیادی عمل می‌کند. از جمله عوارض این دستگاه می‌توان به قرمزی و تورم اشاره کرد که پس از مدت کوتاهی بعد از درمان از بین می‌روند. این دستگاه برای افرادی با پوست تیره بسیار مناسب بوده و می‌تواند روی فولیکول‌های مو تأثیر مستقیم داشته باشد. افراد زیادی از این روش استفاده کرده و رضایت خود را اعلام کرده‌اند. پس از رشد مو بعد از یک دوره چندماهه، موهای بسیار نازک و ضعیف بوده و به‌راحتی از بین می‌روند.

دستگاه لیزر روبی

در این دستگاه از طول­موج‌کوتاه 194 نانومتر استفاده می­شود. از ویژگی‌های مهم این دستگاه می‌توان به جذب حداکثری آن در ملانین مو  و مناسب بودن آن برای پوست‌های روشن اشاره کرد. افرادی با پوست‌های تیره بهتر است از این دستگاه استفاده نکنند و به دنبال گزینه‌های دیگری باشند. این دستگاه نیز بدون درد بوده و مجهز به سیستم خنک‌کننده قوی است که اثرات سوختگی به‌جای نمی‌گذارد. از دیگر مزایای لیزر روبی می­توان به رفع دائمی و مؤثر موهای زائد و ضعیف و کم­پشت شدن آن‌ها در صورت رشد مجدد اشاره کرد. البته باید توجه داشت که این دستگاه نسبت به سایرین سرعت کمتری داشته و نیاز به تعداد جلسات بیشتری برای درمان  نتیجه‌بخشی کامل دارد؛ بنابراین اگر به دنبال درمان سریع هستید این دستگاه نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.

دستگاه لیزر سوپرنوا تیتانیوم

یکی از جدیدترین دستگاه‌های لیزر مو، دستگاه لیزر سوپرانو تیتانیوم است. این دستگاه در سراسر دنیا مورداستفاده قرار گرفته و طرف‌داران زیادی دارد. در این دستگاه از چند تکنولوژی مختلف استفاده می‌شود و سه طول موج اندیاگ، الکساندرایت و دایود باهم ترکیب می‌شوند. این دستگاه می‌تواند بدون درد یا سوزش موهای زائد را از بین ببرد. اگر به دنبال رفع موهای زائد با لیزر هستید حتماً این دستگاه می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی شما باشد.

اهمیت شناخت انواع دستگاه لیزر مو

رفع موهای زائد با انواع دستگاه لیزر مو

پس از شناخت انواع دستگاه لیزر مو بهتر است دیدی کلی نسبت به این روش پیدا کنید و با نکات مهم درمانی آن آشنا شوید. لیزر موهای زائد یک روش غیرتهاجمی بوده و با ساطع کردن طول‌موج‌های مختلف به پوست، باعث اثرگذاری روی فولیکول‌های می‌شود. به این تربیت ریشه موها را ضعیف کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. موهای بدن انسان دارای یک چرخه در طول رشد خود هستند.

 در طی این چرخه مراحل مختلفی به چشم می‌خورد. در مرحله‌ای که موها رشد فعال خود را طی می‌کنند باید از لیزر برای ازبین‌بردن مؤثر آن‌ها استفاده کرد. اگر لیزر در هنگام چرخه استراحت موها انجام شود بی‌فایده خواهد بود و نمی‌تواند موها را به طور کامل از بین ببرد.  همچنین لازم است توجه داشته باشید که در این روش ملانین موجود در فولیکول‌های مو مورد هدف قرار می‌گیرند؛ بنابراین هرچه موهای شما تیره‌تر و ضخیم‌تر باشد راحت‌تر از بین می‌برد. البته همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، حتماً باید انواع دستگاه لیزر مو و کارکرد هرکدام را بشناسید تا بتوانید بهترین دستگاه را انتخاب کنید.

از جمله نکات مهم در لیزر موهای زائد این است که از 6 هفته قبل از درمان نباید برنزه کنید و حتماً باید از ضدآفتاب استفاده کرد. همچنین مصرف غذاهای کافئین‌دار و انجام فعالیت‌های بدنی سنگین 24 ساعت قبل از لیزر ممنوع است. پیش از انجام لیزر باید ناحیه موردنظر را اصلاح کنید؛ اما از روش‌هایی چون اپیلاسیون و بند انداختن نباید تا 6 هفته قبل از لیزر استفاده کرد. همچنین پوست شما باید کاملاً تمیز و بدون رطوبت باشد. برای اینکه بهترین نتیجه را از درمان با لیزر کسب کنید توجه کردن و رعایت موارد و نکاتی که توسط پزشک یا متخصص عنوان می‌شود اهمیت زیادی دارد.

نکات ویژه درباره تعداد جلسات لیزر موهای زائد

 انواع دستگاه لیزر مو دارای کاربردهای متفاوتی هستند؛ اما تمام آن‌ها روند مشابهی دارند. همچنین مراقبت‌ها و نکات مهم در تمام آن‌ها اغلب یکسان بوده و ویژگی‌های مشابه زیادی دارند. برای رفع موهای زائد به طور مؤثر و کامل لازم است جلسات درمانی به‌درستی و به طور کامل طی شود. نمی‌توان با یک یا دو جلسه موهای زائد را به‌صورت دائمی از بین برد. اگر به دنبال نتیجه پایدار هستید باید حداقل 4 الی 6 جلسه درمان را انجام دهید. البته تعداد جلسات درمانی با لیزر بستگی به نوع دستگاه و ویژگی‌های پوست شما دارد. این جلسات بعد از معاینه و بررسی توسط پزشک تعیین می‌شود.

ممکن است برای برخی افراد نیاز به 8 الی 10 جلسه درمانی باشد. هر فردی با دیگری متفاوت است و تعداد جلسات نیز بر اساس همین تفاوت‌ها تغیر می‌کند. همچنین نواحی مختلف بدن نیز در تعداد جلسات مؤثر هستند. برخی نواحی نیاز به درمان طولانی‌تر دارند و برخی نیز به‌سرعت درمان می‌شوند. ضخامت مو، جنس و رنگ آن از جمله ویژگی‌های مؤثر در تعیین تعداد جلسات است. همچنین همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم رنگ پوست نیز اهمیت زیادی دارد. انواع دستگاه لیزر مو کارکردهای متفاوتی داشته و برای انواع پوست و مو می‌توانند استفاده شوند. برای دستیابی به یک نتیجه رضایت‌بخش حتماً باید به این موارد توجه داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *