تاریخچه لیزر موهای زائد

نگاه به گذشته حکایت از این دارد که حذف موهای زائد از ابتدای زندگی انسان‌ها وجود داشته است و مردان و زنان علاقه‌ی زیادی از خود به کوتاه کردن موهای بدن‌شان نشان می‌دادند. شاید از اولین وسیله‌هایی که از آن برای پاک‌سازی پوست از موهای زائد استفاده می‌شد، به قیچی‌هایی مربوط باشد که با استفاده از صدف‌های دریایی ساخته می‌شده است. با این حال وسیله‌های مختلف دیگری نیز وجود داشته‌اند که هر کدام از آنها دارای شکل و شمایل مختلفی بودند. نکته قابل تأمل اینجاست که شاید اگر شما در آن زمان زندگی می‌کردید به هیچ عنوان از وسایل پاک‌سازی پوست آن دوران بهره‌مند نمی‌شدید چرا که احتمالاً ظاهر ترسناک بعضی از این وسایل شما را از بکارگیری از آنها منع می‌کرده است. همچنین جالب است اگر بدانید که یکی از نشانه‌های زندگی اشرافی و یا ثروتمند بودن در آن زمان پاک بودن پوست از هر گونه موهای زائد بوده است که در این صورت افراد در طبقه‌های اجتماعی بالا همواره می‌کوشیدند تا کمتر در معرض موهای زائد باشند.

اما امروزه روش‌های مختلفی برای حذف موهای زائد بکار گرفته می‌شود که از جمله مهمترین آنها را می‌توان به مواردی همچون وکس، اپیلاسیون یا لیزر مو اختصاص داد. هر کدام از این روش‌ها تا حد زیادی به یک روش درمانی دائمی تبدیل شده‌اند که با روی کار آمدن دستگاه‌های مختلف لیزر، حذف دائمی موهای زائد کاملاً به حقیقت پیوسته است. در حال حاضر اگر سری به مراکز پوست و مو بزنید، خواهید دید که در هر مرکز درمانی از انواع مختلفی از لیزرهای مو استفاده می‌شود که هر کدام از آنها با توجه به کیفیتی که دارند، نتایج گوناگونی را بر جای می‌گذارند.

یکی از ویژگی‌هایی که در دستگاه‌های مختلف لیزر دیده می‌شود، طول موج‌های مختلف در آنهاست که برای استفاده از هر کدام نیاز به دانش بالای متخصص پوست است. در واقع پزشک معالج بر اساس تجربه و شرایط بیمار تصمیم می‌گیرد که از کدام طول موج برای حذف موهای زائد استفاده کند.

مخترع دستگاه لیزر چه کسی بود

اولین بار در سال 1960 یک مهندس به نام تئودور هارولد میمن توانست دستگاهی را شبیه سازی کند که امروزه از آن بعنوان لیزر موهای زائد یاد می‌شود. البته ناگفته نماند که به دلایل نامشخص، دستگاهی که توسط این مهندس که در رشته برق تحصیل می‌کرده و یک فیزیکدان زبده نیز بوده است، تا سال 1990 مورد استفاده قرار نگرفت. احتمالاً تا آن زمان هنوز به این قطعیت نرسیده بودند که استفاده از دستگاه لیزر هیچ آسیبی به پوست و دیگر نواحی بدن نمی‌رساند.

 

ئودور هارولد میمن
ئودور هارولد میمن

 

تئودور میمن که این دستگاه را با هدف تخریب کامل ریشه‌ی مو به جهت حذف همیشگی موهای زائد تولید کرده بود سرانجام توانست در سال 1995 استفاده از این دستگاه را به طور گسترده در جهان باب کند. البته ناگفته نماند که در سال 1970 لیزری به نام الکساندریت نیز با چنین هدفی به بازار عرضه شده بود که در نوع خود ایمن‌تر از دیگر دستگاه‌های لیزر مو بود. این لیزر با استفاده از تابش گرمای زیاد به ریشه مو سبب از بین رفتن دائمی آن می‌شده است.

ضمن اینکه یادآور می‌شویم که در دهه 1980 از لیزر برای حذف جای سزارین نیز استفاده می‌شده است که در این اثنی مشخص شد، زمانی که از لیزر برای این منظور استفاده می‌شود، رشد موهای بدن به کلی از بین می‌رود و یا به تأخیر می‌افتد. در نتیجه محققان دریافتند که لیزر می‌تواند فقط ملانین مو را از بین ببرد. با این حال همچنان بعضی از مشکلات پا برجا بود چرا که اگر رنگ پوست با رنگ مو شباهت نزدیکی به هم می‌داشتند، احتمال آسیب رسیدن به پوست افزایش می‌یافت که این مشکل با اختراع لیزر ان دی یاگ به طور کامل رفع شد.

اولین دستگاه لیزر مو مورد تأیید سازمان غذا و دارو

همانطور که می‌دانید تمامی دستگاه‌های لیزر مورد استفاده که در حال حاضر در کلینیک‌های مختلفی مشاهده و بکار گرفته می‌شوند، قبل از هر چیزی باید به تأیید سازمان‌های مختلف برسند که یکی از اصلی‌ترین این سازمان‌ها، غذا و دارو است. تأیید اولین دستگاه لیزر موهای زائد خانگی برای اولین بار در سال 2008 اتفاق افتاد. این دستگاه که Tria Laser 4x نام داشت از تکنولوژی دایود بهره‌مند بود به طوری که به همه‌ی افراد این امکان را می‌داد که در منزل و بدون کوچکترین مشکلی از آن برای پاک‌سازی پوست استفاده کنند. این در حالی است که تقریباً تمامی دستگاه‌های بعد از tria laser که برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گرفتند به سرعت تأییده سازمان غذا و دارو را از آن خود می‌کرد.

بهترین دستگاه لیزر تولید شده تا کنون

در حال حاضر دستگاه‌های مختلفی برای حذف موهای زائد تولید شده‌اند که هر کدام از آنها دارای قابلیت‌های منحصربفردی هستند. به طور کلی نمی‌توان از بین این دستگاه‌ها یکی را بعنوان بهترین دستگاه پاک‎‌سازی پوست انتخاب کرد، با این حال بنا به شرایط بیمار استفاده از هر کدام می‌تواند نتایج رضایت بخشی را به دنبال داشته باشد. بعضی از دستگاه‌های لیزر هوشمند به شرح زیر است:

·       دستگاه لیزر IPL

از ویژگی‌های این لیزر مو استفاده از چند پرتو نور است که دارای طیف‌های گسترده برای تحریک ریشه مو به جهت پاک‌سازی می‌باشد. نتایجی که برای این دستگاه به جا مانده است، گویای این است که استفاده از این دستگاه لیزر برای پوست‌های نوع 1 و 2 بهتر جواب می‌دهد و اثربخشی آن بیشتر بر روی موهای روشن است. البته این مدل از لیزر دیگر استفاده‌ی چندانی ندارد و با روی کار آمدن دستگاه‌های دیگر به طور کلی کنار گذاشته شده است. هر چند در زمان خودش یکی از دستگاه‌های قدرتمند حذف موهای زائد بوده است.

دستگاه لیزر IPL
دستگاه لیزر IPL

·       دستگاه لیزر روبی

این دستگاه را بعنوان یکی از دستگاه‌های اولیه لیزر مو می‌شناسند که مورد تأیید سازمان‌های مختلف نیز قرار گرفته است. مزایایی که باعث شده این لیزر بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد شامل موارد زیر است:

– از بین بردن کامل موهای بدن

– کمترین ایجاد درد در بیمار هنگام کار

استفاده از دستگاه‌های خنک کننده برای کاهش عوارض جانبی

– قیمت بسیار معقول آن نسبت به دیگر دستگاه‌های مشابه

اگر چه این مدل از لیزر قابلیت‌های خوبی داشت اما رفته رفته جای خود را به دیگر لیزرها با قدرت بیشتری داده که نمونه‌ی آن لیزر الکساندریت است.

 

·       دستگاه لیزر الکساندریت

بعد از تولید یک‌سری دستگاه‌های لیزر که هر کدام از آنها دارای ایرادات قابل توجهی بوده‌اند و عملکرد مناسبی را از خود نشان ندادند، نوبت به تولید دستگاه لیزر الکساندریت رسید. این دستگاه جزو بهترین دستگاه‌هایی شد که توانست در مدت کوتاهی نظر بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کند. از جمله مزیت‌هایی که این دستگاه را نسبت به دستگاه‌های مشابه برتر نشان داد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– تغییر در قطر تابش هنگام کار

– استفاده از یک سیستم خنک کننده هنگام کار

– اثربخشی فوق العاده با درصد بالا

– دوره نقاهت بسیار کوتاه بعد از انجام لیزر

·       دستگاه لیزر دایود

از دیگر دستگاه‌های لیزر مو که از آن استفاده‌های زیادی می‌شود، لیزر دایود است که بهترین مزیت آن تعداد جلسات درمانی کمتر نسبت به دستگاه‌های مشابه است. این نوع از لیزر با تکنولوژی‌های بسیار خوبی تولید شده است، به طوری که عملکرد بهتری را نسبت به دستگاه لیزر الکساندریت دارد. البته کار با این دستگاه برای بیمار کمی آزاردهنده خواهد بود و متقاضی درد بیشتری را نسبت به نوع لیزر الکس متوجه می‌شود.

·       دستگاه لیزر ان دی یاگ

این دستگاه بعد از بررسی‌ ضعف‌های دیگر دستگاه‌های لیزر مو اختراع شد و اولین بار نیز برای پوست‌های تیره مورد استفاده قرار گرفت، چرا که تا آن زمان، هیچ لیزری که بتواند موهای پوست‌های تیره را از بین ببرد وجود نداشت و یا اگر این کار را انجام می‌داد، به پوست نیز آسیب زیادی می‌رساند. با این حال این لیزر علاوه بر پوست‌های تیره، پوست با رنگ‌های دیگر را نیز پشتیبانی خواهد کرد. علاوه بر این دستگاه لیزر ان دی یاگ برای انواع موها از نازک گرفته تا ضخیم کاربرد دارد.

دلیل اهمیت اختراع دستگاه‌های لیزر

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، یکی از خواسته‌های همه‌ی انسان‌ها، حتی در قرن‌های خیلی دور، تأکید به نظافت بوده است که این امر با وسایل مختلفی نیز انجام می‌شده است. این موضوع محققان زیادی را در طول سال‌های گذشته به فکر فرو برد که چگونه می‌توانند با ایجاد روش‌های ساده‌تر موهای زائد بدن را پاک‌سازی کنند.

همین فکر جرقه‌ای برای ساخت و تولید انواع و اقسام دستگاه‌های لیزر مو شد که برای اولین نیز توسط تئودور به واقعیت تبدیل شد که امروزه نیز مشاهده می‌کنید تعداد دستگاه‌های لیزر مو آنقدر زیاد شده است تا دست مراکز و کلینیک‌های پوست و مو برای استفاده از دستگاه‌های دلخواه باز باشد.

در حال حاضر استفاده نکردن از این‌گونه دستگاه‌ها هیچ توجیهی ندارد و تمامی افراد به دلخواه می‌توانند از چنین دستگاه‌هایی که برای اختراع آنها تلاش زیادی نیز شده است، استفاده کنند. توصیه می‌کنیم که اگر خواهان استفاده از انواع دستگاه‌های لیزر مو به جهت پاک‌سازی دائمی پوست‌تان هستید، حتماً به مراکز مجاز در سراسر کشور مراجعه کنید و تمامی جوانب ممکن را بسنجید تا مشکلی برای پوست بدن‌تان پیش نیاید. گفتنی است که اگر در این حوزه راهنمایی‌های بیشتری می‌خواهید بهتر است که با تیم طاهر تاج مادر نمایندگی طاهر تاج مادر که به صورت 24 ساعته آماده‌ی پاسخگویی به شما هستند، مشورت کنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *