نکاتی کلیدی که باید در مورد عمل لیزر برای رفع موهای زائد بدانید

نکاتی کلیدی که باید در مورد عمل لیزر برای رفع موهای زائد بدانید

نکاتی کلیدی که باید در مورد عمل لیزر برای رفع موهای زائد بدانید


در حالی که دستگاه لیزر دایود برای رفع موهای زائد از دهه نود میلادی مورد استفاده قرار می گرفت اما در سال‌های اخیر به محبوبیت بسیار بیشتری دست پیدا کرده است. افزایش محبوبیت این دستگاه البته دلیل بسیار خوبی دارد، این دستگاه عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند بدون هیچ خطر و البته ضرری موهای زائد بدن را برای مدت نسبتا زیادی رفع کند.

قبل از مراجعه به کلینیک برای انجام جلسه اول لیزر برای رفع موهای زائد باید دقت داشته باشید که دستگاه‌های لیزر در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و همه این دستگاه‌ها یکسان نیستند. به صورت کلی دستگاه‌های لیزر به سه دسته تقسیم می‌شوند که با نام‌های دایود، الکساندرایت و Nd:YAG شناخته می‌شوند. لیزر دایود را می‌توان به مرسدس بنز تشبیه کرد که بهترین خودروهای دنیا را تولید می‌کند. دستگاه لیزر می‌تواند به خوبی فولیکول‌های مو را تشخیص داده و آنها را نابود کرده تا قسمت مد نظر از بدن فرد تا مدت نسبتا زیادی عاری از هر گونه موهای زائد باشد. لیزر الکساندرایت می‌تواند برای افرادی که رنگ پوست نسبتا تیره دارند موفق تر عمل کند. به صورت کلی باید گفت که استفاده از دستگاه لیزر روی افرادی که رنگ پوست تیره دارند، مخاطرات بیشتری به همراه خواهد داشت. از این دست مخاطرات می‌توان به تغییر رنگ پوست اشاره کرد. یکی از نکاتی که باعث می‌شود دستگاه لیزر علی رغم حرارت بالا دقت خوبی داشته باشد گذر از کریستال الکساندرایت و ارائه طول موج مناسب از نور است که می‌تواند به دق نسبتا زیاد ریشه مو را هدف قرار دهد. لیزر Nd:YAG حرارت بسیار زیادی تولید نمی‌کند و از این رو برای درمان نقاط کوچک و یا پوست‌هایی با رنگ تیره بسیار مناسب است.

دستگاه لیزر nd yag
دستگاه لیزر nd yag

نقاط بسیار محبوب بدن برای استفاده از دستگاه لیزر دایود

شکم، سینه، زیر بقل و ساق پا از نقاط محبوب برای استفاده از دستگاه لیزر برای بانوان هستند. به صورت کلی مردها تقریبا 35 درصد از مراجعه کنندگان به کلینیک‌ها را تشکیل می‌‌دهند. نقاط بسیار محبوب بدن برای مردان نیز کمر، سینه و شکم است.

آیا استفاده از دستگاه لیزر دایود برای رفع موهای زائد دردناک است؟

برای از افراد این نوع درمان را نارحت کننده می‌دانند اما درد ناشی از آن تقریبا برای همه افراد قابل تحمل است. گرچه باید گفت که با توجه به آستانه تحمل درد متفاوت در هر فرد، این شیوه درمانی نیز تجربه متفاوتی از درد را به هر فرد ارائه خواهد کرد. استفاده مکرر از دستگاه لیزر در طول سالیان می‌تواند باعث کاهش درد نسبت به این درمان شود اما راهکارهای دیگری نیز برای کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال بیمار می‌تواند از کرم‌های بی حس کننده تقریبا بیست دقیقه قبل از شروع درمان استفاده کند. دستگاه‌های لیزر مدرن که در چند سال گذشته تولید شدند نیز دارای ماژول خنک کننده سطح پوست هستند که درد در هنگام درمان را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند.

رفع موهای زائد توسط دستگاه لیزردایود
رفع موهای زائد توسط دستگاه لیزر دایود

قبل از درمان باید چه کارهایی را انجام دهید؟

سعی کنید تا از نور آفتاب دوری کنید تا پوست شما به طبیعی ترین رنگ خود نزدیک شود. اگر از داروهایی مثل آنتی بیوتیک استفاده می‌کنید مطمئن شوید که حداقل پنج روز است که آنها را مصرف نکردید. استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد برای همه افراد مناسب است اما استثنا نیز وجود دارد. پزشکان توصیه می‌کنند که افرادی که به نور زیاد حساسیت دارند از این درمان استفاده نکنند. همچنین به خاطر نبود داده‌های مناسب و انجام تحقیقات پزشکی، دستگاه لیزر در بانوان باردار نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در واقع هیچ کلینیکی در دنیا این نوع درمان موهای زائد را برای بانوان باردار ارائه نمی‌کند چون مشخص نیست که آیا این شیوه ممکن است به جنین صدمه بزن یا خیر. باید گفت برای اینکه نور لیزر بتواند بدون مشکل به فولیکول و ریشه مو برسد، پوست باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه مواد آرایشی باشد.

پروتکل‌های مراقبتی بعد از درمان

بعد از درمان، پوست حالتی مانند آفتاب سوختگی به خود خواهد گرفت. توصیه می‌شود که حتما تا چندین روز از مقابله مستقیم با نور خورشید دوری کنید. نور خورشید می‌تواند باعث ایجاد تغییر رنگ در پوست شود. همچنین نباید بعد از عمل لیزر از واکس یا موچین استفاده کنید. در صورتی که نیاز دارید از منزل خارج شوید، بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید.

مقدار زمان مورد نیاز برای مشاهده نتیجه

به نتیجه رسیدن عمل لیزر برای رفع موهای زائد برای هر بیمار متفاوت است. برخی می‌توانند صرفا با دو جلسه درمانی به نتیجه مطلوب برسند، برخی دیگر نیاز دارند تا دوازده جلسه کامل را انجام دهند. تقریبا پیش بینی دقیق در این مورد امکان پذیر نیست. به صورت میانگین نتیجه مناسب بعد از جلسه ششم مشاهده می‌شود.

هزینه

به خاطر استفاده از تکنولوژی‌های مدرن پزشکی و همچنین ماندگاری نسبتا بالا، استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد ارزان قیمت نیست. ماندگاری نسبتا بالا باعث می‌شود که در طولانی مدت این شیوه نسبت به راهکار سنتی مقرون به صرفه باشد اما در ابتدا هزینه زیادی را برای بیمار به همراه خواهد داشت. این هزینه می‌تواند در هر کلینیک متفاوت باشد. بهتر است برای انجام این درمان تحقیقات خوبی انجام داده و به تبلیغات برای انجام درمان ارزان قیمت اعتماد نکنید. همچنین بهتر است که برای انجام عمل لیزر حتما به کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *