چگونه عملکرد لیزر برای رفع موهای زائد را بهبود ببخشیم؟

چگونه عملکرد لیزر برای رفع موهای زائد را بهبود ببخشیم؟

چگونه عملکرد لیزر برای رفع موهای زائد را بهبود ببخشیم؟


اگر از شیو یا واکس کردن خسته شدید، بهترین راه استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد است. در واقع این تنها راهی است که می‌توان با آن به نتایج نسبتا دائمی برای رفع یا کاهش موهای زائد دست پیدا کرد. علاوه بر آن، لیزر موهای زائد یک روش غیر تهاجمی و سریع است که باعث نرم شدن پوست خواهد شد. در اینجا ما به شما خواهیم گفت که لیزر چگونه کار می‌کند و چه افرادی بهترین کاندید برای انجام این عمل هستند. در ادامه نیز به جلسات عمل لیزر و راهکار‌هایی برای بهبود این عمل را به اشتراک خواهیم گذاشت.

لیزر موهای زائد می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد

بله درست خواندید، لیزر موهای زائد می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد اما واقعا به چه شکل؟ لیزر با استفاده از پرتو‌های نور که به صورت انتخابی فولیکول‌های مو را با هدف قرار دادن ملانین در آنها نابود می‌کند. رنگدانه‌های فولیکول پرتو‌های نور را جذب کرده، به فولیکول آسیب کافی وارد شده تا رشد مو‌های زائد تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. با توجه به اینکه لیزر ملانین را هدف قرار می‌دهد، موهای تیره رنگ و پوست‌های روشن بهترین ترکیب برای رسیدن به بالاترین سطح عملکرد هستند. بیمارانی با موها و پوست تیره یا پوست و موی روشن نیز می‌توانند برای رسیدن به نتایج مناسب از لیزر Nd:YAG استفاده کنند. لیزر‌های Nd:YAG طول موج بالاتری دارند و در انتخاب رندگدانه نیز عملکرد مناسب تری را ارائه می‌کنند. بدین ترتیب این لیزر می‌تواند با دقیق بیشتری به فولیکول‌ها نفوذ کرده و به بافت‌های پوست آسیبی وارد نکند.

رقابت بین لیزر و شیوه‌های سنتی برای رفع مو‌های زائد از لحاظ راحتی و کاهش درد حتی با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. حتی در مقایسه با شیوه‌های رفع موهای زائد مثل الکترولیسس، لیزر سرعت عمل بیشتری داشته و درد کمتری را به همراه دارد. در مورد الکترولیسس باید گفت که سوزن‌های بهداشتی در پوست قرار گرفته که با استفاده از جریان الکتریکی بسیار کم، فولیکول را نابود می‌کند. بله  باید گفت که الکترولیسس درد زیادی را به همراه دارد و به همین خاطر اگر قصد انجام آن را دارید بهتر است که نقاط کوچکی از بدن را تحت درمان قرار دهید. در سمت مقابل اگر قصد نابودی موهای زائد در نقاط گسترده‌ای از بدن را دارید، لیزر با نتایج ماندگار و البته بهتر، انتخاب بسیار مناسب‌تری است.

آیا عمل لیزر انتخاب مناسبی برای شما است؟

عمل لیزر برای رفع موهای زائد تقریبا برای همه مناسب است. تکنولوژی پیشرفته در لیزر‌ها برای رفع موهای زائد تقریبا برای همه نوع پوست مناسب هستند. البته در این مورد استثنا هم وجود دارد. موهای قرمز و یا خاکستری اما چرا؟ تکنولوژی لیزر موهای زائد نمی‌تواند تفاوت این موهای رنگی را نسبت به بافت اطرف تشخیص دهد. به خاطر اینکه لیزر ملانین در فولیکول مو را هدف قرار می‌‌دهد، افرادی که بالاترین کنتراست بین مو و پوست را دارند (موهای مشکی، پوست روشن) بهترین نتیجه را مشاهده خواهند کرد. با در نظر داشتن این نکات باید گفت که تکنولوژی لیزر گزینه های مختلفی را برای ترکیب های مختلف پوست و مو برای رسیدن به بهترین نتیجه معرفی کرده است. به عنوان مثال بیمارانی با پوست و موهای روشن با رنگ کردن پوست به رنگ تیره می‌توانند نتایج بسیار بهتری را مشاهده کنند.  همانطور که اشاره شد نیز لیزر‌های Nd:YAG به خاطر طول موج بالا، بهترین نتیجه را برای افرادی با پوست و موی تیره رنگ در بر خواهند داشت. البته بیماران با پوست تیره باید توجه داشته باشند که  ریسک انجام عمل همچنان برای آنها بالاتر است و ممکن است عوارض جانبی مثل تغییر رنگ پوست، اسکار را دیگر عارضه‌ها را محتمل شوند.

آیا عمل لیزر انتخاب مناسبی برای شما است؟
آیا عمل لیزر انتخاب مناسبی برای شما است؟

جلسات انجام لیزر برای نابود کردن موهای زائد چگونه است؟

باید گفت که جلسات درمانی برای هر فرد متفاوت است. طول جلسه به اندازه سطح مقطعی دارد که بیمار قصد استفاده از لیزر را برای رفع موهای زائد خواهد داشت. بدین ترتیب طول جلسه می‌تواند بین چند دقیقه تا حتی چند ساعت باشد. بدون توجه به نیاز‌های شما، متخصصین با دقت زیادی به شما خواهند رسید. قبل از شروع جلسه عینک محافظ چشم در اختیار شما قرار خواهد گرفت و اگر نیاز باشد از بی حس کنده موضعی اسفتاده خواهد شد. وقتی جلسه شروع می‌شود شاید روی پوست خود احساس گزیده‌گی یا نیش زده‌گی را حس کنید که نشان دهنده آغاز فعالیت لیزر روی پوست است. جلسه در واقع شامل تابش سری‌های مختلفی از پالس‌های لیزر است که شاید حتی حس سوختگی را نیز القا کند اما نگران نباشید درد لیزر چندان زیاد نیست. بعد از انجام جلسه لیزر برای رفع مو‌های زائد شاید عوارض جانبی موقتی مثل تورم یا قرمزی را تجربه کنید. تقریبا همه بیماران بعد از انجام عمل لیزر به فعالیت‌های روزمره خود می‌پردازند و نیازی به استراحت نیست. توجه داشته باشید که بعد از انجام لیزر به هیچ وجه در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگرفته و حتما از کرم‌های ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

چگونه از هر جلسه لیزر، به بهترین نتیجه دست پیدا کنیم؟

اگر قصد این را دارید که نتایج به دست آمده از لیزر را بهبود ببخشید باید نکاتی را در نظر داشته و آنها را انجام دهید.

  • از در آوردن مو از ریشه تا شش هفته قبل از انجام جلسه لیزر خودداری کنید. بدین ترتیب نباید از شیوه‌هایی مثل موچین یا واکس استفاده کنید اما چرا؟ با عدم بیرون کشیدن مو از ریشه مطمئن خواهید شد که جلسه لیزر تمام فولیکول‌ها را در چرخه رشد مورد هدف قرار می‌‌دهند.
  • نباید قبل از انجام لیزر از هیچگونه مواد آرایشی، عطر یا لوسیون‌های مختلف استفاده کنید.
  • 24 ساعت قبل از انجام عمل از مصرف کافیین خودداری کنید. در حالی که این بخش چندان اجباری نیست اما افرادی بودند که با انجام اینکار درد کمتری را در حین عمل حس کردند.
  • پوست را برنزه نکرده و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. شما باید پوست خود را به روشن ترین حالت ممکن خود نزدیک کنید تا نتایح بهتری را به دست آوردید. علاوه بر آن، اگر اثر آفتاب سوختگی روی پوست شما باشد، پوست بیش از پیش تحریک خواهد شد. برای حافظت از پوست خود قبل از انجام و بعد از انجام لیزر حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، قبل از انجام لیزر حتما نام آن را به دکتر متخصص خود به اشتراک بگذارید.
  • از مصرف مواد لایه بردار حداقل یک هفته قبل از انجام عمل خودداری کنید.
  • قسمت تحت درمان قرار گرفته پوست را نخارانید.
  • حداکثر یک روز بعد از درمان، فعالیت‌های ورزشی سنگین انجام ندهید و از تمامس با آب داغ یا ورود به سونا یا جکوزی خودداری کنید.
  • اگر بعد از انجام جلسه لیزر تورم و یا درد را تجربه می‌کنید از کیسه آب یخ روی منطقه درمان شده استفاده کنید. همچنین می‌توانید در روز اول بعد از درمان از آلوئه ورا برای کم شدن قرمزی بهره ببرید.
  • یک هفته بعد از درمان اولیه به لایه برداری پوست کمک کنید. معمولا بعد از یک هفته شاهد رشد دوباره برخی از موها خواهید بود. این فرآیند بسیار طبیعی است و این موها تنها در حال رشد و ریزش هستند. از یک لایه بردار خیلی ملایم برای سرعت بخشیدن به این مرحله استفاده کنید. البته بسیار مناسب است که از مواد چندان خشن و قوی استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که لیزر موهای زائد معمولا بسیار سریع عمل می‌کند اما باز هم باید صبور باشید. شما معمولا بعد از انجام چهار تا شش جلسه نتایج درمان را ملاحظه خواهید کرد. دلیل نیاز به تعداد مختلف جلسات درمانی این است که لیزر فقط موهایی را مورد هدف قرار می‌دهد که در مرحله رشد فعال قرار دارند. بین هر جلسه نیز بهتر است که زمان استراحت شش تا هشت هفته‌ای در نظر گرفته شود تا نتایج بسیار بهتری مشاهده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *