کدام دستگاه لیزر بهترین عملکرد را ارائه می کند

کدام دستگاه لیزر موهای بدن بهتر است ؟

کدام دستگاه لیزر موهای بدن بهتر است ؟


آیا تا به امروز در مورد انواع مختلف دستگاه لیزر که برای رفع موهای زائد استفاده می شود اطلاعتی را کسب کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که کدام دستگاه می‌تواند بهترین عملکرد را برای درمان پوست و موی شما داشته باشد؟ در این مقاله تلاش می‌کنیم تا ویژگی‌های مختلف این دستگاه‌ها را به شما معرفی کرده و اطلاعات بیشتری از آنها ارائه کنیم.

متغیرهای بسیار زیادی در پوست و مو وجود دارد که می‌تواند برای درمان با استفاده از دستگاه لیزر تاثیرگذار باشد. همه این متغیرها تاثیر بسیار زیادی در انتخاب نوع دستگاه لیزر برای درمان خواهند داشت.

تئوری کاهش موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر

وقتی لیزر بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، راه خود را به ملانین پیدا می‌کند. ملانین در واقع عامل اصلی ایجاد رنگ در پوست و مو است. مو به هر اندازه‌ای رنگ تیره‌ بیشتری داشته باشد دارای ملانین بیشتر است. ملانین به همین شرایط روی رنگ پوست نیز تاثیر می‌گذارد. میزان ملانین بیشتر پیدا کرده راه را برای لیزر آسانتر می‌کند.

  • در مورد مو، انرژی به وجود آمده توسط دستگاه لیزر ملانین را دنبال کرده تا در نهایت به ریشه آن برسد، جایی که فولیکول وجود دارد. فولیکول دلیل اصلی رشد مو است. فولیکول بر اثر انرژی حرارتی به وجود آمده توسط لیزر از بین رفته و بدین شکل بعد از درمان شاهد رشد مو نخواهیم بود.
  • اگر پوست رنگ تیره داشته باشد باعث می‌شود تا حرارت بیشتری در محیط مد نظر برای درمان گرفتار شود. این دمای زیاد در نهایت می‌تواند باعث سوختگی شود.
  • اگر شما دارای پوستی روشن و موهایی با رنگ تیره هستید انرژی می‌تواند به راحتی به ریشه مو انتقال پیدا کند اما اگر موها و پوست رنگ تیره داشته باشند درمان با مشکل مواجه می‌شود.

در نهایت باید گفت که رنگ پوست می‌تواند یکی از فاکتورهای اصلی و البته محدود کننده برای درمان با استفاده از دستگاه لیزر باشد. البته با پیشرفت تکنولوژی حالا بسیاری از محدودیت‌ها در مورد درمان با استفاده از دستگاه لیزر برطرف شده است.

دستگاه لیزر الکساندرایت

لیزر الکساندرایت یکی از قدیمی ‌ترین دستگاه‌های لیزر است که برای درمان موهای زائد به کار می‌رود. این دستگاه طول موج متوسط و عمق نفوذ عادی دارد و حساسیت زیادی به ملانین خواهد داشت. این دستگاه می‌تواند تاثیرگذاری بسیار خوبی داشته باشد اما بهترین تاثیرگذاری آن روی موهای تیره و پوستی روشن است. همچنین افزایش ضخامت موها می‌تواند تاثیر منفی در استفاده از این دستگاه لیزر داشته باشد. افرادی که دارای پوست‌های رنگی باشند شانس کمی برای درمان با این دستگاه را خواهند داشت و امکان به وجود آمدن عوارض جانبی مانند سوختگی وجود دارد. حتی اگر سوختگی به وجود نیاید، جلسه درمانی بسیار دردناک خواهد بود. همچنین همانگونه که اشاره شد از درمان موهای ضخیم با این لیزرخودداری شود.

دستگاه لیزر دایود

لیزر دایود به عنوان جایگزینی برای الکساندرایت ساخته شده بود. این دستگاه دارای طول موج بیشتر بود که اجازه میداد دستگاه لیزر عمق نفوذ بیشتری به سطح پوست داشته باشد. بدین ترتیب امکان درمان موهای ضخیم‌تر نیز فراهم شد. حساسیت کمتر این نوع لیزر به ملانین باعث شده بود که تا حدی، امکان درمان پوست‌هایی با رنگ تیره نیز به وجود آید. این لیزر همچون الکساندرایت تاثیرگذاری خوبی روی پوست‌هایی با رنگ روشن دارد. دستگاه لیزر دایود معمولا با استفاده از تکنولوژی خاص سطح پوست را خنک نگه می‌دارد تا درمان درد کمتری را برای بیمار به همراه داشته باشد. البته بسیاری از دستگاه لیزر دایود توانایی انجام اینکار را به درستی ندارند و در حین درمان از ژل‌های بی حس کننده استفاده می‌شود. اگر سطح مقطع مد نظر برای درمان با استفاده از دستگاه لیزر دایود زیاد باشد، زمان این درمان می‌تواند به بیش از دو ساعت برسد. برخی از سازندگان آسیایی کپی‌های بسیار بی کیفیت از دستگاه لیزر دایود به بازار ارائه کردند که شهرت و کیفیت این دستگاه‌ها را به خطر انداخته است.

دستگاه لیزر الکس دایود (Alex Diode)

دستگاه لیزر دایود سوپرانو

تکنولوژی جدید دایود که با نام دایود سوپرانو شناخته می‌شود پیشرفت بسیار خوبی داشته است. این دستگاه می‌تواند تاثیرگذاری بسیار بهتری داشته باشد، درد در حین هنگام درمان را 60 درصد کاهش داده و زمان مورد نیاز برای برگزاری جلسات را 70 درصد کاهش دهد. به عنوان مثال درمان موهای زائد پاها با استفاده از دستگاه لیزر دایود به دو ساعت و چهل و پنج دقیقه زمان نیاز داشت. دستگاه لیزر دایود سوپرانو صرفا به 9 دقیقه زمان نیاز دارد! این پیشرفت تقریبا باور کردنی نیست. دستگاه لیزر دایود سوپرانو از شیوه SHR استفاده می‌کند. این دستگاه می‌تواند با سرعت بسیار زیادی نور لیزر را به سمت پوست انتقال دهد. لیزر سوپرانو توانایی این را دارد تا با دقت بسیار زیادی دمای مد نظر خود را به وجود آورد. بدین ترتیب موهای زائد با دقت بسیار خوبی تحت درمان قرار می‌گیرند. دستگاه لیزر دایود سوپرانو همچنین درد بسیار کمی را به بیمار انتقال می‌دهد.

دستگاه Soprano Ice Platinum

آیا می‌توانید دستگاه لیزری را تصور کنید که از سه نوع تاثیرگذار لیزر و طول موج‌های آنها به صورت همزمان استفاده کند؟ این دستگاه لیزر بدون درد با نام Soprano Ice Platinum شناخته می‌شود. تیم سوپرانو این لیزر را با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن درست کرده است که می‌تواند به صورت همزمان از طول موج‌های مختلف مربوط به لیزر‌های دایود، الکساندرایت و ND YAG استفاده کند. این لیزر توانایی دارد تا با استفاده از طول موج‌های متفاوت به اعماق مختلف پوست نفوذ کند.

لیزر پلاتینیوم (Platinum)

دستگاه لیزر ND: YAG

دستگاه لیزر ND: YAG برای درمان پوست‌هایی با رنگ تیره به وجود آمده است. طول موج بسیار بالای این دستگاه حتی از دستگاه دایود نیز بسیار بیشتر است. البته این لیزر دقت بسیار خوبی ندارد اما می‌تواند پوست‌های تیره را تحت درمان قرار دهد. درمانی که دستگاه‌های دایود و الکساندرایت توانایی آن را ندارند. این طول موج بالا همچنین باعث شده تا ND: YAG کیس‌های درمانی بسیار خاصی داشته باشد و برای همه نوع پوست و مو خاصیت نداشته باشد. البته ND:YAG توانایی درمان‌های به جز رفع موهای زائد را نیز دارد و برای رفع رگ‌های واریس نیز استفاده می‌شود.

کدام دستگاه لیزر برای درمان مناسب است؟

این مقاله دید نسبتا کلی در مورد دستگاه‌های لیزر برای شما به وجود خواهد آورد. اینکه شما تصمیم به استفاده از کدام دستگاه داشته باشید باید تحت تاثیر مشاور پزشکی باشد. تصمیم به استفاده از دستگاه لیزر باید تحت تاثیر نظر پزشک متخصص پوست و مو باشد.  به صورت کلی پوست‌های خیلی روشن و موهای تیره بهترین نتیجه را با لیزر الکساندرایت دریافت می‌کنند. ترکیب پوست روشن و نسبتا تیره با موهای تیره نیز نتیجه خوبی از لیزر دایود دریافت می‌کنند. ترکیب رنگ پوست تیره و موهای تیره نیز باید توسط لیزر ND:YAG تحت درمان قرار گیرند. باید گفت که موهای روشن، بلوند و قرمزقابلیت درمان توسط دستگاه لیزر را ندارند. در انتها بازهم به شدت پیشنهاد می‌شود قبل از انتخاب شیوه درمانی با دستگاهی خاص حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *