انواع طول موج دستگاه لیزر مو زائد و مقایسه آنها

انواع طول موج دستگاه لیزر مو زائد و مقایسه آنها

انواع روش‌های لیزر موهای زائد و IPL (فوتولیز یا سیستم نور پالسی شدید) از سازوکار مشابهی در حذف موهای زائد بدن بهره می‌جویند. در هردوی این روش‌ها (و نیز انواع مختلف لیزر) از پرتوهای نورانی برای از بین بردن موها استفاده می‌شود. باوجوداین، شدت و نحوه گسیل پرتوهای نور در هر یک از این روش‌ها متفاوت بوده و انواع دستگاه‌های حذف موهای زائد هرکدام از طیف طول موج منحصربه‌فردی استفاده می‌کنند. در این مقاله انواع طول موج دستگاه لیزر مو زائد را به شما معرفی می‌کنیم؛ اما پیش از آن باید سازوکار عمل این دستگاه‌ها را توضیح دهیم.

[lwptoc]

اصول از بین بردن موهای زائد با پرتوهای نور

نور یکی از اشکال امواج الکترومغناطیسی است. طول موج هر یک از پرتوهای نوری به‌طور استاندارد مشخص‌شده و در بخشی از یک طیف پیوسته جای می‌گیرد. این پرتوها از طویل‌ترین تا کوتاه‌ترین طول موج به ترتیب عبارت‌اند از:‌ امواج رادیویی، امواج فروسرخ، نور مرئی، امواج فرابنفش، اشعه ایکس و پرتوهای گاما.

هنگامی‌که هر یک از پرتوهای نور به اشیا برخورد می‌کنند، طول موج بازتاب شده از آن‌ها توسط شبکیه چشم انسان دریافت می‌گردد. این فرآیند موجب می‌گردد که ما بتوانیم این طول‌موج‌های بازتاب شده را به‌عنوان رنگ اشیا تشخیص دهیم.

ضریب شکست نور در طول‌موج‌های مختلف متفاوت بوده و این امر موجب تجزیه نور سفید به طیفی از رنگ‌های رنگین‌کمان می‌گردد. برای مثال یک جسم سرخ‌رنگ مانند یک سیب، طول‌موج‌های رنگ قرمز (طول موج ۶۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر) را بازتاب نموده و تمامی طول‌موج‌های دیگر را جذب می‌کند. به همین دلیل به رنگ سرخ دیده می‌شود. مثال دیگر آن جسمی سیاه‌رنگ است که تمامی طول‌موج‌ها را جذب نموده و هیچ‌کدام را بازتاب نمی‌دهد.

طول موج دستگاه لیزر مو زائد نیز متغیر بوده و این موضوع میزان اثربخشی، راحتی و امنیت درمان‌ موهای زائد با دستگاه لیزر را تعیین می‌کند.

در ادامه نحوه عملکرد این دستگاه‌ها را بر مبنای اصول اولیه تابش پرتوهای الکترومغناطیس توضیح می‌دهیم:

تفاوت پرتوهای نورانی معمول با اشعه لیزر در چیست؟

تفاوت میان اشعه لیزر و نور معمولی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. دستگاه لیزر پرتوهایی را با میزان هدایت‌پذیری بالا گسیل می‌کند؛ این بدان معناست که پرتوهای نورانی سازنده اشعه لیزر همگی همراه باهم در یک خط مستقیم حرکت می‌کنند و پراکندگی قابل‌توجهی در انتشار این پرتوها وجود ندارد. این در حالی است که منابع دیگر نور مرئی اشعه‌ی خود را در تمامی جهات و به‌صورت پراکنده گسیل می‌دارند.
  2. امواج نورانی به‌کاررفته در اشعه لیزر همگی از یک رنگ یکسان برخوردارند. به این پدیده، تک‌فامی گفته می‌شود. در نقطه مقابل آن نور مرئی، مانند نوری که از یک لامپ فلورسنت ساطع می‌شود، عمدتاً ترکیبی از چندین رنگ مختلف است که با یکدیگر ادغام‌شده و به رنگ سفید درآمده‌اند.
  3. امواج نورانی اشعه لیزر در حین گسیل، به‌طور هم‌زمان و هماهنگ با یکدیگر نوسان می‌کنند؛ خاصیتی که تحت عنوان همدوسی امواج شناخته می‌شود. در چنین حالتی، تداخل امواج موجب تقویت شدت نوسان (قله‌ها و دره‌های موج) می‌گردد.

پرتوهای لیزر ساطع‌شده از منبع تولید انرژی (دستگاه لیزر) توسط رنگ‌دانه ملانین موجود در پوست جذب و تبدیل به حرارت می‌شوند. این حرارت تولیدشده باعث می‌شود که جریان خون فولیکول مو قطع گردیده و مو قابلیت رشد خود را از دست بدهد. انواع طول موج لیزر متغیر بوده و همین امر موجب شکل‌گیری طیفی از ابزارها و دستگاه‌های مختلف لیزر موهای زائد بدن شده است.

انواع طول موج دستگاه لیزر مو زائد

انواع طول موج دستگاه لیزر مو زائد

دستگاه‌های لیزر مانند دستگاه لیزر الکساندرایت یا لیزر دایود یک طول موج مشخص و یکسان دارند؛ درحالی‌که لیزر IPL از چندین طول موج مختلف تشکیل‌شده است. تفاوت طول موج لیزر موهای زائد عاملی است که هر یک از دستگاه‌های لیزر را برای یک نوع پوست و موی بخصوص مناسب می‌سازد. برای مثال لیزر موهای زائد برای پوست‌های حساس با لیزرهایی که برای موهای ضخیم‌تر و تیره‌تر به کار می‌روند متفاوت است. لیزر IPL با دربرداشتن چندین طول موج مختلف، بیشترین میزان سازگاری را با طیفی گسترده از انواع پوست و مو دارد.

بنابراین، اگرچه لیزر موهای زائد یک اصطلاح کلی است و در خصوص تمامی انواع طول موج دستگاه‌های لیزر به کار می‌رود، اما انتخاب بهترین دستگاه لیزر موهای زائد مستلزم آشنایی با این طول‌موج‌ها و مقایسه لیزر الکساندرایت با لیزر دایود و نیز لیزر IPL خواهد بود.

انواع لیزر ازنظر حالت فیزیکی

لیزرها را می‌توان به‌طورکلی در سه نوع طبقه‌بندی کرد: لیزرهای حالت‌جامد، لیزهای گازی و مایع.

لیزر حالت‌جامدلیزر نئودیمیوم یاگ

·         طول موج پایه (۱۰۶۴ نانومتر)

·         هارمونیک دوم (532 نانومتر) (لیزر سبز)

·         هارمونیک سوم (355 نانومتر) (لیزر فرابنفش)

یاگ (ییتریوم آلومینیوم، گارنت)

·         کاربردهای تجاری گسترده

·         مورداستفاده در مارکینگ و پردازش، ویفر سیلیکون، پلاستیک، فلزات منعکس‌کننده (رفلکتیو) و…

·         مورداستفاده در میکروپردازش، تعمیر LCD و مارکینگ پلاستیک و فلزات منعکس‌کننده

 

نئودیمیوم ییتریوم وانادات (Nd:YVO4) (۱۰۶۴ نانومتر)ییتریوم وانادات (YVO4)

·         مورداستفاده در مصارف با توان پیک بالا و توان پرتوی بسیار پایدار

ایتربیوم: فیبر (Yb:Fiber) (۱۰۹۰ نانومتر)ایتربیوم (Yb)

·         متوسط توان بالا و عملکرد خنک‌کنندگی فوق العاده

·         مناسب برای مارکینگ فلز و پلاستیک

LD (۶۵۰ تا ۹۰۵ نانومتر)·         لیزرهای نیمه‌هادی (GaAs, GaAIAs, GalnAs)
گازکربن دی‌اکسید (۶/۱۰ میکرومتر)·         به‌طور گسترده در مارکینگ برچسب‌ها، اچ کردن پلاستیک و رزین‌ها و نیز پردازش و برش به کار می‌رود.
هلیم-نئون (۶۳۰ نانومتر) (سرخ)·         رایج‌ترین کاربرد آن در ابزارهای اندازه‌گیری است.
اگزایمر (۱۹۳ نانومتر)·         از تلفیقی از گازهای بی اثر و گاز هیدروژن در ایجاد طول موج کوتاه‌تر اشعه فرابنفش استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد آن در بینایی‌سنجی و تبخیر لنز چشم مطرح است.
آرگون (۴۸۸ تا ۵۱۴ نانومتر)·         عمدتاً در کاربردهای تحقیقاتی و زیست پزشکی به کار می‌رود.
مایعلیزر دای (۳۳۰ تا ۱۳۰۰ نانومتر)·         بیشتر در موارد تحقیقاتی کاربرد دارد.

لیزرهای دای باهدف تولید نور فلورسنت از اشعه لیزر مشتق می‌شوند.

انواع طول موج لیزر

در زیر چند مورد از دستگاه‌های لیزر بر اساس طول موج لیزر موهای زائد موردبررسی قرارگرفته‌اند:

طول موج لیزر دایود

این دستگاه امواج لیزر را به‌صورت پالسی به پوست وارد می‌آورد. طول موج دستگاه لیزر مو زائد به روش دایود در سطح 810 نانومتر تخمین زده‌شده است و در پوست‌های بارنگ روشن تا متوسط کاربرد دارد.

طول موج لیزر الکساندرایت

از مقایسه لیزر الکساندرایت با لیزر دایود درمی‌یابیم که طول موج لیزر موهای زائد در دستگاه لیزر الکساندرایت برای پوست‌های روشن‌تر و موهای نازک‌تر مناسب بوده و به کار بردن آن در پوست‌های تیره‌تر توصیه نمی‌شود. طول موج این لیزرها برابر با ۷۵۵ نانومتر تخمین زده می‌شود.

دستگاه لیزر با سه طول موج

لیزر سوپرانو آیس پلاتینیوم از سه طول موج مختلف به‌طور هم‌زمان برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌کند. انواع طول موج لیزر به‌کاررفته در این دستگاه از نوع دایود، الکساندرایت و نئودیمیوم یاگ است.

لیزرهای یاگ امواجی را با طول موج ۱۰۶۴ نانومتر و در محدوده بازه امواج فروسرخ گسیل می‌کنند. یاگ مخفف سه عنصر ساختاری ییتریوم، آلومینیوم و گارنت است که به شکل کریستال‌های جامد درآمده‌اند. این دستگاه با جذب پرتوهای نوری لیزرهای دایود به حالت برانگیختگی درآمده و انرژی آن در از بین بردن موهای زائد به کار می‌رود.

سخن آخر

طول موج دستگاه لیزر مو زائد تنها عامل تعیین کننده در اثربخشی روش‌های لیزر نخواهد بود؛ به عبارت دیگر پس از اینکه بهترین دستگاه لیزر موهای زائد خانگی را بر اساس نوع پوست خود انتخاب کردید، باید به نکات دیگری نیز توجه کنید. یکی از بارزترین اشتباهات افراد در انتخاب و خرید دستگاه لیزر موهای زائد خانگی این است که به تغییرات پوست خود در حین این پروسه توجه نمی‌کنند.

در واقع در طول دوره ۱۲ تا ۱۸ ماهه حذف موهای زائد با لیزر، به مرور ممکن است متوجه تغییرات رنگ و تن پوست خود گردید. این تغییر رنگ تحت تأثیر شرایط محیطی و تغییر فصل نیز قرار می‌گیرد؛ به عبارت دیگر، لیزر خود موجب می‌شود که موهایتان نازک‌تر از قبل شوند؛ بنابراین، دستگاه لیزری که پیش‌تر مناسب پوست شما بوده، اکنون اثربخشی خود را تا حد زیادی ازدست‌داده و کارایی آن به حد ثابت می‌رسد.

به همین علت در بسیاری از مواقع در مشاوره خرید دستگاه لیزر دایود پیشنهاد می‌شود که با نازک‌تر شدن موها و روشن‌تر شدن رنگ پوست (مثلاً در تابستان)، طول موج لیزر موهای زائد به میزان طول موج دستگاه الکساندرایت کاهش یابد.

انواع طول موج لیزر در دستگاه IPL متغیر بوده و به همین علت این دستگاه انتخاب مناسبی از این نظر به‌حساب می‌آید. طول موج دستگاه لیزر مو زائد به روش IPL در محدوده ۵۸۰ تا ۹۵۰ نانومتر است و به همین علت با تمامی انواع پوست و مو سازگاری دارد.

سؤالات متداول

آیا لیزر خطرناک است؟

همان‌طور که گفتیم، اشعه لیزر از جنس نور مرئی است و تفاوت آن در خواص فیزیکی ازجمله تک‌فامی و همدوسی آن است؛ بنابراین این پرتوها تا حد زیادی ایمن در نظر گرفته می‌شوند. هرچند هر یک از انواع طول موج لیزر موهای زائد خصوصیات و مضرات منحصربه‌فرد خود را نیز دارا هستند.

چگونه می‌توانم دستگاه لیزر مو زائد را تهیه کنم؟

شما می‌توانید از طریق وب سایت‌های معتبر در این زمینه و مراجعه به افراد متخصص، در خصوص انواع طول موج دستگاه لیزر مو زائد اطلاعات به دست آورده و سپس به خرید دستگاه لیزر بدن برای خود اقدام کنید. خرید دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت از طریق فروشگاه‌های معتبر به شما راه‌حلی قطعی برای مشکل موهای زائدتان خواهد داد.

آیا می‌توان دستگاه لیزر مو را به‌صورت دست‌دوم خریداری کرد؟

خرید دستگاه لیزر دایود دست‌دوم، الکساندرایت یا IPL به شما در کاهش هزینه‌هایتان یاری می‌رساند. همان‌طور که گفتیم، ممکن است در مواردی نیاز باشد نوع دستگاه لیزر خود را عوض کنید؛ بنابراین، همواره قبل از خرید این دستگاه‌ها قیمت را مدنظر داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *