انتخاب بهترین شیوه لیزر برای درمان موهای زائد پوست‌های تیره رنگ

در چند دهه گذشته لیزر از ابزاری که در کتاب‌ها توسط جاسوس‌های روسیه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت، به دستگاهی تبدیل شده که امروزه توسط متخصصین پوست استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها می‌توانند برای درمان مشکلات مختلف پوست مثل اسکار یا افتادگی و همچنین رفع موهای زائد مورد استفاده قرار بگیرند. حالا عمل با استفاده از لیزر، یکی از عمل‌های زیبایی بسیار محبوب است که نیاز به جراحی ندارد. عمل لیزر می‌تواند به راحتی تنها در سی دقیقه انجام شود. بیشترین پیشرفت لیزر در دهه‌های اخیر نه تنها عملکرد آن بلکه پیشرفت در تاثیرگذاری روی رنگ پوست‌های متفاوت به خصوص تیره است.

برای دهه‌های متوالی تنها پیشنهاد می‌شد که از لیزر فقط روی پوست‌هایی با رنگ روشن استفاده شود. لیزر‌هایی که رنگدانه پوست را هدف قرار می‌دهند می‌توانند به پوست های تیره رنگ آسیب وارد کنند. یا در شیوه‌های رفع موهای زائد این لیزر‌ها ممکن بود اصلا روی پوست با رنگ تیره عمل نکنند. لیزر‌هایی که سطح زیادی از انرژی را به صورت حرارتی روی پوست اعمال می‌کنند نیز امکان تغییر رنگ پوست و یا به وجود آمدن اسکار روی پوست‌های تیره داشتند. البته این مشکلات این روز‌ها با ارائه دستگاه‌های جدید تقریبا حل شدند. حالا تقریبا همه افراد با هر نوع رنگ پوست می‌توانند از لیزر به راحتی استفاده کنند.

برای قرمزی

شیرین ادریس به عنوان متخصص پوست در دانشگاه Icahn در مورد قرمزی و بیماری آکنه روزاسه گفت:« روزاسه چیزی نیست که افراد با پوست رنگ روشن با آن به راحتی کنار بیایند. هر فردی دارای عروق سطحی است که ممکن است باز شده و باعث قرمزی ناخواسته شود. من بیمارانی دارم که دارای نژادی نیمه سیاه پوست و نیمه ایرلندی هستند. آنها از روزاسه رنج می‌برند.» لیزر Vbeam می‌تواند رنگدانه‌های قرمز را پیدا کرده و آنها را درمان کند. در حالی که حالا مشخص شده این لیزر می‌تواند برای رنگ‌های مختلف پوست مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که قبلا صرفا از این نوع لیزر برای پوست‌های تیره رنگ استفاده می‌شد. با کم کردن سرعت و درجه حرارت لیزر می‌تواند از آن روی انواع مختلف پوست بسته به نیاز استفاده کرد.

درمان موهای زائد پوست‌های تیره رنگ
درمان موهای زائد پوست‌های تیره رنگ

برای رفع آثار باقی مانده روی پوست

لیزر pico می‌تواند جایزه بهترین پیشرفت را دریافت کند. این لیزر بیشتر با نام برند خود مثل PicoWay، PicoSure یا Pico Genesis شناخته می‌شود. لیزر پیکو می‌تواند به راحتی آثار به وجود آمده توسط خورشید، اسکار‌ها و یا … مورد استفاده قرار گیرد. این لیزر همچنین تقریبا با همه نوع رنگ پوست هماهنگی دارد در حالی که پنج سال گذشته بسیاری از متخصصین پوست در این مورد اتفاق نظر نداشتند. پرتو‌های این لیزر بسیار سریع است و در سمت مقابل حرارت کمتری را نسبت به مدل‌های دیگر تولید می‌کند. بدین ترتیب امکان به وجود آمدن اسکار روی رنگ پوست تیره کم و کمتر شده است. به گفته Paul Jarrod Frank متخصص پوست در نیویورک سال‌ها پیش انجام لیزر برای رفع آثار آکنه برای افرادی با رنگ پوست 4-5-6 در جدول Fitzpatrick کاری بسیار سخت بود. حالا می‌تواند با پیشرفت لیزر، رنگ‌های متفاوت پوست را بدون هیچ آسیبی به رنگ‌دانه‌ها تحت درمان قرار داد. برای رفع آثار کشیدی پوست معمولا از لیزر‌های فرکشنال استفاده می‌شود. این لیزر‌ها ستونی از نور ایجاد کرده و به سطحی اندازه یک میلیمتر یا کمی بیشتر از پوست نفوذ می‌کنند. این نوع لیزر سلول‌های پوست را به گونه‌ای فریب می‌دهد که شاید زخمی به وجود آمده. به همین خاطر کلاژن جدید در آن قسمت تولید می‌شود و به همین خاطر عمل ترمیم پوست دوباره صورت می‌گیرد. بر اساس نظر آرش اشکاوان متخصص پوست در دانشگاه دارویی Icahn این لیزر در حال حاضر نیز برای رنگ‌های تیره پوست کارآمد است. البته پوست‌های تیره به تعداد جلسات بیشتر از چیزی که برای پوست‌های روشن تجویز می‌شود نیاز خواهند داشت اما در نهایت نتیجه مناسب به وجود خواهد آمد. اهمیتی ندارد که تکنولوژی لیزر چه قدر پیشرفته باشد، برای رسیدن به بهترین نتیجه روی پوست‌های تیره باید انرژی با سرعت پایین‌تری به پوست اعمال شود.

برای رفع موهای زائد

در زمینه لیزر موهای زائد هنوز هم لیزر‌ها برای افرادی با پوست روشن و موهای تیره مناسب هستند. دلیل این امر به این خاطر است که پرتو‌های نور این لیزر رنگدانه‌هایی با رنگ تیره را مورد هدف قرار می‌دهند. اگر رنگ پوست نیز کاملا تیره باشد، نور تابیده شده هدف را درست تشخیص نداده و در نتیجه تاثیر گذاری به شدت کاهش پیدا می‌کند. البته باید گفت که افراد با موهایی با رنگ روشن و پوست روشن نیز نتایج چندان مناسب را دریافت نخواهند کرد. برای افرادی با پوست تیره لیزر‌های جدید 1064 نانومتری Nd:YAG می‌توانند عمل بسیار خوبی داشته باشند. این لیزر‌ها همچنان ملانین را مورد هدف قرار می‌دهند. با نفوذ به سطح زیادی از پوست این لیزر می‌تواند امنیت خوبی را برای بیمار به وجود آورد.

برای پوست‌های نرم

اگر دوست دارید طراوت را به پوست خود بازگردانید، لیزر‌های pico می‌توانند کار را برای همه نوع پوست انجام دهد.این لیزر با نفوذ به عمق پوست، می‌تواند عملیات ساخت کلاژن را تحریک کند. برخی از مختصصان برای انجام اینکار استفاده از PicoSure Focus را برای افرادی که ریشه نسل آنها آسیایی است را پیشنهاد می‌کنند. لیزر‌های فرکشنال‌ هم برای انواع مختلف رنگ پوست مناسب هستند. آنها نیز فرآیند ساخت کلاژن را تحریک می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *