نکات و پیشنهاد‌ها برای رفع موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر برای بانوان باردار

نکات و پیشنهاد‌ها برایرفع موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر برای بانوان باردار


بسیاری از افرادی برای رفع و کاهش موهای زائد بدن خود از دستگاه لیزر استفاده می‌کنند. این دستگاه توانایی رفع موهای زائد در ناحیه صورت، پاها، زیر بقل، شکم و تقریبا همه نقاط بدن را دارد. بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط یک سازمان آمریکایی بیش از یک میلیون نفر از این عمل زیبایی در سال 2016 استفاده کردند اما سوال بسیار بزرگ این است که آیا استفاده از لیزر برای بانوان باردار مناسب است. پاسخ کوتاه در این مورد توسط پزشکان منفی است. در ادامه به دلایل مناسب نبودن این فرآیند برای بانوان باردار اشاره خواهیم کرد.

دستگاه لیزر چگونه عمل می‌کند؟

دستگاه لیزر با تاباندن نور رنگدانه های تیره درون هر تار مو را هدف قرار می‌دهد. این نور سپس به انرژی حرارتی تبدیل شده و به فولیکول مو نفوذ پیدا خواهد کرد و در نهایت باعث نابودی آن خواهد شد. اگر این حرارت بتوان فولیکول را به صورت کامل نابود کند دیگر شاهد رشد مجدد موهای زائد نخواهید بود. در سمت مقابل اگر فولیکوا آسیب ببیند ممکن است که موی زائد مد نظر دوباره رشد کند اما حالا بسیار نازک‌تر و البته با رنگی روشن‌تر خواهد بود.

نکات و پیشنهاد‌ها برایرفع موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر برای بانوان باردار
نکات و پیشنهاد‌ها برایرفع موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر برای بانوان باردار

بارداری و رشد موهای زائد

وقتی بارداری رخ می‌دهد، بدن هرمون‌های زیادی را ترشح خواهد کرد. سطح زیاد برخی از هورمون‌ها باعث می‌شوند که رشد موهای زائد بسیار بیشتر شده و حتی در نواحی که قبلا موهای زائد وجود نداشتند نیز شاهد رشد آنها باشید. شاید ناگهان شاهد رشد موهای زائد در ناحیه صورت، گردن، شکم، سینه و دست‌ها باشید. خبر خوب این است که این رشد موهای زائد تقریبا بسیار عادی است و معمولا بعد از تمام شدن دوران بارداری نیز به صورت خودکار برطرف خواهند شد. بارداری باعث می‌شود که ریزش مو بسیار کم شود و همچنین شاهد ضخیم‌تر شدن موهای زائد خواهید بود. بعد از شش ماه از اتمام دوران بارداری و به دنیا آمدن نوزاد سطح هورمون‌ها در بدن به حالت طبیعی باز می‌گردد و موهای زائد به صورت خودکار برطرف خواهند شد. به همین دلیل نیز انجام اقدام خاص برای رفع موهای زائد چندان ضروری به نظر نمی‌رسد چون موهای زائد به مرور زمان برطرف خواهند شد.

صبور باشید

ژورنال بین‌المللی پوست در سال 2017 مقاله‌ای در مورد امن بودن عمل‌های زیبایی پوست برای بانوان باردار منتشر کرد. در این مقاله اشاره شد که از لیزر برای درمان بیماری‌های کلیوی استفاده شده که کاملا امن بودند اما هیچ مطالعه‌ای برای امن بودن استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد انجام نشده است. عدم انجام مطالعه در این زمینه نیز به نظر تغییر نخواهند کرد چون دانشمند‌ها دوست ندارند سلامتی مادر و جنین را برای انجام یک مطالعه با مخاطره مواجه کنند. چون در حقیقت مشخص نیست که این عمل می‌تواند چه تاثیر مضری روی جنین و حتی مادر در دوران بارداری داشته باشید. در حالی که عمل موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر به صورت کلی عملی بسیار امن است اما در هر صورت متخصصان پوست و دکتر‌ها به بانوان باردار پیشنهاد می‌کنند که از این راهکار در دوران بارداری تا حد امکان استفاده نکنند.

آیا دستگاه لیزر می‌تواند روی باروری تاثیرگذار باشد؟

در حال حاضر هیچ دلیل علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. اگر قصد دارید تا باردار شوید حتما با پزشک خود قبل از شروع درمان لیزر مشورت کنید. برای بسیاری از افراد رسیدن به نتیجه مناسب با استفاده از دستگاه لیزر به چند ماه زمان نیاز دارد. شاید وقتی درمان را شروع کرده باشید اطلاع نداشته باشید که بارداری آغاز شده است. از عوارض جانبی استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد می‌توان به حساسیت پوستی، تغییر رنگ پوست، تاول، اسکار و قرمزی پوست اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *