عوارض دستگاه لیزر خانگی: معایب لیزرهای خانگی چیست؟

هشت دلیل برای عدم کارکرد دستگاه‌های خانگی لیزر برای رفع موهای زائد

هشت دلیل برای عدم کارکرد دستگاه‌های خانگی لیزر برای رفع موهای زائد


لیزر موهای زائد در میان افرادی که خواهان راه حلی برای از بین بردن موهای زائد هستند، نتیجه ماندگارتری نسبت به برخی روش‌های دیگر دارد. استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد با جلوگیری از رشد فولیکول‌های مو کار می‌کند. بسیاری از افراد برای دستیابی به یک راه حل دائمی یا رضایت‌بخش‌تر برای موهای زائد، به جلسات متعدد نیاز دارند. پس از هر جلسه ممکن موها سبک و نازک‌ترمی­شود و پس از اتمام تمام جلسات لیزر مو، ممکن است به طور کلی رشد مجدد را متوقف کند. در این میان عده ای خرید دستگاه لیزر خانگی را انتخاب میکنند،که البته روش مطمئن و 100 درصد کارآمدی نیست! در این مقاله قصد داریم به بررسی ناکارآمدی و عوارض دستگاه لیزر خانگی بپردازیم.

[lwptoc]

عوارض استفاده از لیزرهای خانگی برای رفع موهای زائد

دستگاه­های لیزر خانگی برای افرادی طراحی و ساخته‌شده‌اند که می‌خواهند بدون مراجعه به متخصص و کلینیک­ها موهای ناخواسته را از بین ببرند.

بااینکه این دستگاه­ها می­توانند تااندازه‌ای اثربخش باشد، اما لیزرهای خانگی همانند تجهیزات پزشکی قدرتمند نیستند و معایب خود را دارند. در سال‌های اخیر، درمان‌های IPL یا حذف شدید نور پالسی به طرز باورنکردنی محبوب شده‌ و بسیار بیشتر از گذشته در دسترس هستند. این امر تا حدی به این دلیل است که مارک‌های بزرگی مانند رمینگتون و فیلیپس شروع به سرمایه‌گذاری در محصولات خودکرده و اعتماد مشتری را به این ابزار جدید خانگی جلب کرده­اند؛ اما سؤالی که پیش می­آید این است: عوارض دستگاه لیزر خانگی چیست؟

شما دستگاه نادرستی را طبق رنگ مو و پوست انتخاب کردید

به این نکته باید توجه کنید چون بیشترین مشکل در زمینه خرید اشتباه مربوط به آن است. در حالت کلی باید گفت دستگاه‌های لیزر نتیجه بسیار بهتری را روی افرادی با رنگ پوست روشن و موهای تیره خواهند داشت. برخی از لیزر‌ها نیز می‌توانند افرادی با رنگ پوست تیره را نیز تحت درمان قرار دهند که البته نیاز به دقت بسیار بیشتری دارد. پوست‌های تیره نور بیشتری را به خود جذب می‌کنند و اگر تخصص کافی برای استفاده از لیزر را نداشته باشید امکان به وجود آمدن سوختگی به وجود خواهد آمد. بهتر است که آشنایی مناسب با پوست و موی خود داشته باشید و سپس اقداد به خرید دستگاه لیزر کنید.

شما صبر کافی ندارید

بسیاری از کاربران لیزر‌های خانگی به این فکر هستند که استفاده از این عمل می‌تواند بلافاصله نتایج بسیار خوبی را ارائه کند. درمان لیزر برای رفع دائم موهای زائد به زمان بسیار زیادی نیاز دارد و به همین خاطر باید صبر زیادی داشته باشید. باید برای درمان خود با استفاده از لیزر برنامه زمانی دقیق داشته باشید که با صبر زیاد پیاده سازی شود. اگر اینکار به درستی پیاده سازی نشود بدون شک شما صرفا پول خود را هدر داده‌اید.

شما دفترچه راهنمای محصول خریداری شده را مطالعه نکردید

وقتی خریدار مشتاق است تا از وسیله جدیدی که خریداری کرده استفاده کنید، معمولا این اشتیاق باعث می‌شود که دفترچه راهنمای محصول به درستی مطالعه نشود. دستگاه‌های لیزر خانگی معمولا دارای دستورالعمل‌های بسیار خاص هستند که می‌تواند سرنوشت درمان را تعیین کنند. بسیار مهم است که دفترچه راهنمای محصول به صورت کامل و با دقت مطالعه شود. از تیزر‌های منتشر شده توسط شرکت سازنده دوری کنید چون صرفا جهت استفاده تبلیغاتی ساخته شدند.

برنامه درمان به خوبی توسط شما دنبال نشده است

این دلیل همانند نکته قبلی است، معمولا کاربران خانگی صبر چندان درستی در استفاده از دستگاه‌های لیزر ندارند. اگر قصد دارید تا به هدف خود که رفع نسبتا دائمی موهای دائم با استفاده از لیزر است برسید، باید به یک برنامه دقیق پایبند باشید. هر کدام از دستگاه‌های خانگی دارای یک برنامه تعیین شده هستند که در دفترچه راهنما توضیح داده شدند. اگر شما این دستورالعمل‌ها و برنامه را به صورت دقیق پیاده سازی نکنید قطعا شاهد نتیجه مناسب نیز نخواهید بود و به این فکر می‌کنید که دستگاه‌های خانگی لیزر به درستی عمل نمی‌کنند.

جلسات نگه‌داری را فراموش کرده‌اید

بسیاری از افراد با تفکر اشتباه، انجام جلسات نگه‌داری را بعد از عمل اولیه مناسب نمی‌دانند. اگر دستگاه انتخاب شده توسط شما، نتایج مناسب را ارائه کنند شما باید برای رسیدن به بهترین نتیجه و ماندگاری بالا جلسات نگه‌داری را انجام دهید. اگر درمان توسط متخصص در یک کلینیک انجام دهد معمولا به جلسات نگه‌داری نیازی نیست اما در درمان خانگی جلسات نگه‌داری یکی از اصول پایه لیزر هستند. به یاد داشته باشید که کلمه “دائمی” به عنوان یک حرف تبلیغاتی در فروش لیزر استفاده می‌شود. جلسات نگه‌داری بدین معنی است که حتی اگر شاهد حذف دائمی موهای زائد هستید، هنوز به استفاده از دستگاه لیزر نیاز دارید اما این جلسات دیگر به صورت مقاطع کوتاه مدت نخواهند بود. اگر درمان اصلی هفته‌ای یکبار انجام می شد، درمان نگه‌داری باید ماهی یکبار انجام شود. این نگه داری بدین منظور می‌شود که شما رشد فولیکول را با تاخیر مواجه کنید.

تحمل شما در مقابل درد بسیار کم است

در حالی که بسیاری از تولید کنندگان دستگاه‌های لیزر به عدم وجود درد با استفاده از این عمل اشاره می‌کنند اما باید گفت که میزان کمی از درد در حین درمان وجود دارد. هر چه باشد شما بدن خود را در مقابل تابش لیزر قرار داده‌اید. اگر تحمل درد در جلسات درمانی را ندارید یا تحمل شما بسیار کم است شاید از استفاده از لیزر ترس داشته باشید و در نهایت درمان را نیمه کاره رها کنید. در این صورت بهتر است که از کرم‌های بی حس کننده و یا ژل‌های خنک کننده استفاده کنید تا میزان درد کاهش یابد.

در نواحی با موهای نازک از لیزر استفاده کردید

موهای روی چانه یا بالای لب به صورت طبیعی نازک هستند. متاسفانه دستگاه‌های لیزر خانکی دقت چندان مناسب در رفع موهای زائد با این شرایط ندارند. در برخی از موارد وقتی مصرف کننده دانش درستی در این مورد ندارد هنوز از دستگاه لیزر استفاده می‌کند و در عین حال از عملکرد دستگاه ناراضی هستند. این نوع اطلاعات معمولا در دفترچه راهنمای محصول وجود دارد. در نهایت باید گفت که لیزر روی موهای زائد بسیار نازک اصلا عملکرد مناسب ندارد و در حقیقت به درستی کار نمی‌کند. برخی از محصولات خانگی نیز صرفا برای درمان موهای نازک روی صورت طراحی شدند که در صورت علاقه زیاد به لیزر می‌توانید از آنها استفاده کنید.

شما از دستگاه روی خالکوبی استفاده کردید

دستگا‌ه‌های لیزر به صورت عمومی با تشخیص رنگدانه‌ها کار می‌کنند. دلیل ارائه لیزر بر اساس رنگ پوست نیز همین است. خال یا خالکوبی موجود روی پوست در واقع رنگ محسوب می‌شوند و می‌توانند باعث ناکارآمدی دستگاه لیزر در درمان شوند. بدین ترتیب شاید دستگاه خالکوبی را با رنگدانه مو اشتباه گرفته و حرارت را مستقیما به پوست وارد کند که در نهایت می‌تواند باعث به وجود آمدن سوختگی شدید شود. حتما در مورد استفاده از لیزر در نواحی دارای خال یا خالکوبی با دقت زیادی عمل کنید.

احتمال سوزش و تحریک پوست وجود دارد

وقتی بحث از لیزر پوست می‌شود، بزرگ‌ترین خطر احتمالی، سوزش پوست است. این خطر هم در لیزر موهای زائد در کلینیک‌های تخصصی و هم در دستگاه لیزر خانگی، وجود دارد. اگرچه احتمال چنین حوادثی بسیار کم است، اما هنوز هم عاقلانه است که احتیاط کرده و مطمئن شوید که همیشه یک پزشک واجد شرایط و آشنا با روند لیزر موهای زائد در حین انجام درمان، حضور دارد. در مورد لیزر در خانه، شما باید این مسئولیت را بپذیرید و مطمئن شوید از آسیب دیدن پوست در اثر سوختن جلوگیری می‌کنید.

نکته‌ای که باید به‌ خاطر داشته باشید این است که دستگاه‌های خانگی پیشرفته نیستند، بنابراین ممکن است برای انواع پوست‌های تیره یا موهای روشن مناسب نباشند. همچنین کاربرانی از محدودیت‌های این لیزرهای خانگی آگاهی ندارند، برای رسیدن به نتیجه‌ای که می‌خواهند جلسات را افزایش می‌دهند یا از لیزر بیش‌ازاندازه استفاده می‌کنند که این کار خطر سوختن را زیاد می‌کند.

همچنین، قرمزی و تحریک پوست از عوارض جانبی رایج در لیزر موهای زائد است. وقتی مناطق حساس را لیزر می­کنید، احتمال قرمزی و تحریک پوست افزایش می‌یابد.

امکان دارد پوست شما پوسته‌پوسته شود

یکی دیگر از عوارض دستگاه لیزر خانگی پوسته‌‌پوسته شدن است. پوست برخی از افراد ممکن است در نواحی آسیب‌دیده پوسته‌پوسته شود. پوسته‌پوسته شدن گاهی اوقات منجر به زخم شدن می‌شود. در این صورت با استفاده از مرطوب‌کننده باید از ناحیه تحت درمان، مراقبت شود؛ بدین‌صورت از بروز جای زخم همیشگی جلوگیری شود.

دستورالعمل‌های مراقبتی لیزر توسط متخصص اجرا نمیشوند

یکی از بزرگ‌ترین عوارض دستگاه لیزر خانگی این است که استفاده از این فناوری بدون نظارت اتفاق می‌افتد. همین امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد، به‌خصوص برای کودکان کم سن و سالی که تجهیزات والدین خود را در دست می‌گیرند. پس مطمئن شوید که دستگاه خود را جای امن و به‌دوراز دسترس کودکان قرار می‌دهید.

قبل از شروع به لیزر، خواندن دستورالعمل‌ها کاملاً مهم است. همچنین باید اطلاعاتی که در مورد انواع پوست و موهایی که دستگاه می‌تواند به‌طور مؤثری درمان کند، مطالعه شود تا از عوارض دستگاه لیزر خانگی پیشگیری شود. همیشه باید به مواردی مانند مدت‌زمان توصیه‌شده در جلسه، تنظیمات شدت اشعه، توصیه‌های پوست و مو و روش‌های پیشنهادی توجه کنید.

لیزر خانگی قدرت کافی ندارد

اکثر دستگاه‌های خانگی درواقع دستگاه‌های IPL هستند. این دستگاه‌ها گرچه می‌توانند برای برخی از انواع پوست و موهای زائد موفقیت‌آمیز باشند، اما قدرت لیزرهای داخل کلینیک را ندارند. آن‌ها همچنین پس از تعداد مشخصی شات، به تعویض کارتریج نیاز دارند که جایگزینی آن‌ها هزینه‌بر است. یکی دیگر از معایب لیزرهای خانگی این است که نمی‌توانند برای از بین بردن موهای زائد روی پوست تیره استفاده شوند و استفاده از آن‌ها می‌تواند دردناک باشد.

اگرچه نداشتن قدرت کافی از عوارض دستگاه لیزر خانگی محسوب نمی‌شود، ولی یکی از اصلی‌ترین معایب آن است که خیلی افراد را از خرید آن منصرف می‌کند. درواقع IPL لیزر نیست، بلکه طیفی از نور و طول‌موج است که رشد مو را به‌تدریج کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، یک دستگاه لیزر، همان‌طور که در بیشتر کلینیک‌ها و سالن‌ها یافت می‌شود، یک موج نوری یا نور قرمز را برای از بین بردن مستقیم فولیکول‌های مو پخش می‌کنند. این روند به‌طورکلی بسیار سریع‌تر و ایمن‌تر است، زیرا همیشه متخصصانی که در کمک به مشتریان برای دستیابی به نتایج خاص تجربه‌دارند، شرکت می‌کنند. هرکسی که از دستگاه IPL استفاده کند معمولاً متوجه می‌شود که امکان رشد مجدد مو وجود دارد و مناطق خاصی نیاز به لیزر دوباره دارند. این امر در فناوری سنتی نور لیزر بسیار کمتر اتفاق می‌افتد.

حتی دستگاه‌های غیر IPL نیز دارای اشکالاتی هستند که یکی از این اشکالات، سر کوچک این لیزرها است. همچنین بسیاری از کاربران عمر کوتاه باتری را گزارش می‌کنند، این امر بدان معناست که برای درمان مناطق وسیع، ممکن است به چندین جلسه نیاز باشد. درمان‌های لیزر موها به‌صورت حرفه‌ای بدون شک گران هستند، اما این گرانی به علت قوی­تر بودن تجهیزات کلینیکی و اثر ماندگار آن‌ها خواهد بود. برای لیزر در کلینیک، جلسات درمان شامل معاینه، مشاوره با پزشک، انتخاب نوع لیزر و بررسی معایب و عوارض دستگاه لیزر خانگی هستند. لیزرهایی که در معالجه خانگی استفاده می‌شوند نیز به‌اندازه کافی قدرتمند نیستند و ممکن است موهای ناخواسته مجدداً رشد کنند.

قیمت دستگاه لیزر خانگی خیلی زیاد است

ناگفته نماند که گران‌تر بودن دستگاه‌های خانگی باکیفیت بالا می‌تواند سرمایه‌گذاری پرهزینه‌ای باشد که ممکن است هرکسی برای چنین مصرف محدود و کوتاه‌مدتی نتواند هزینه کند و اگر منطقی به آن نگاه شود، جلسات لیزر با دستگاه‌های کلینیکی باقدرت بیشتر بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود.

احتمال آسیب دیدن پوست و چشم وجود دارد

استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد ممکن است پوست شمارا در معرض سوختگی و جراحت قرار دهد، زیرا رنگ‌ها و انواع مختلف پوست به فرکانس‌های لیزر متفاوت نیاز دارند. انتخاب نادرست فرکانس بالا یا پایین می‌تواند به‌شدت بر روی پوست شما تأثیر بگذارد و با خود عوارض دستگاه لیزر خانگی به دنبال بیاورد که درمان آن ممکن است در آینده گران باشد. این وسایل همچنین هرگز نباید در خال‌کوبی، نزدیک چشم، نواحی رنگ‌دانه‌ای، خال یا داخل ناحیه تناسلی استفاده شود. اگر هنگام انجام فرایند از بین بردن مو احساس سوزش کردید، درمان را متوقف کرده و با یک پزشک مشورت کنید.

شعاع عملکرد لیزر خانگی بسیار کم است

ازآنجاکه این دستگاه‌ها معمولاً به لیزرهای کم قدرت مجهز هستند، برای هر نوع پوستی کار نمی‌کنند. اگرچه افرادی که دارای رنگ پوست روشن و موهای تیره هستند می‌توانند پیشرفت‌هایی در کمتر شدن رشد موهای زائد مشاهده کنند، اما ممکن است استفاده از این دستگاه برای کاربرانی با دیگر رنگ‌های پوست، هیچ مزیتی نداشته باشد.

لیزر در خانه یا کلینیک‌های زیبایی؟

دستگاه‌های لیزر موهای زائد در خانه برای افرادی که برای مراجعه به کلینیک خجالتی هستند و یا افرادی که سبک زندگی آن‌ها امکان مراجعه به کلینیک را نمی‌دهد، بهتر است.

بااین‌حال، به دلیل دانش و تجربه متخصصان، درمان در یک کلینیک، بسیار قوی‌تر است و نتایج آن بسیار قابل‌اطمینان‌تر خواهد بود. به‌طورکلی عوارض دستگاه لیزر خانگی خیلی بیشتر از عوارض لیزر کلینیکی است چراکه در کلینیک لیزر توسط اپراتورهای حرفه‌ای انجام می‌شود.

نتیجه‌گیری

با خواندن عوارض دستگاه لیزر خانگی شما می‌توانید آگاهانه‌تر در مورد خرید دستگاه لیزر موهای زائد خانگی و IPL لیزر تصمیم‌گیری کنید. البته باید در نظر داشت که کیفیت لیزر خانگی بر نتیجه‌گیری از آن بسیار مؤثر است. شما باید در خرید خود بهترین دستگاه لیزر موهای زائد خانگی انتخاب کنید تا بیشترین نتیجه را ببینید. در فروشگاه ما سعی شده که بهترین دستگاه لیزر موهای زائد با انواع طول‌موج دستگاه‌های لیزر و دستگاه‌های لیزر موهای زائد برای پوست‌های حساس فراهم آورده شود. این وب‌سایت در زمینه‌های مختلف ازجمله دستگاه لیزر الکساندرایت، مقایسه لیزر الکساندرایت با لیزر دایود، مشاوره خرید دستگاه لیزر دایود، خرید دستگاه لیزر دایود دست‌دوم و انتخاب در خرید دستگاه لیزر دایود فعالیت می‌کند. شما می‌توانید از طریق فروشگاه ما اقدام به خرید دستگاه لیزر بدن کنید.

سؤالات متداول

آیا این دستگاه­ها تأثیرگذار خواهند بود؟

همان‌طور که گفته شد بله! البته اگر صبور باشید چون نتیجه‌گیری از این لیزرهای خانگی نسبت به لیزرهای کلینیکی بسیار دیرتر خواهد بود چراکه این دستگاه­ها قوی نیستند.

آیا لیزر مو با دستگاه­های خانگی نیز دائمی است؟

درواقع این لیزرها رشد مو را به شکل چشم­گیری کاهش می­دهند ولی شما باید پس از گذراندن دوره کامل لیزر، سالانه حداقل یک‌بار لیزر انجام دهید تا از رشد دوباره موها جلوگیری کنید.

هرچند وقت یک‌بار باید انجام شود و چقدر طول می­کشد؟

دوره لیزر بسته به رنگ مو و پوست شما متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی لیزر بر موهای تیره و پوست روشن سریع‌تر تأثیر می­گذارد. البته استفاده بیش‌ازاندازه از لیزر باگمان نتیجه‌گیری بهتر، عوارض دستگاه لیزر خانگی را در پی خواهد داشت.

لیزر در خانه یا مراجعه به کلینیک؟

تصمیم با خودتان است که آیا امکان مراجعه به کلینیک دارید یا نه. برای کسانی که این امکان وجود ندارد می‌توانند از لیزر خانگی استفاده کنند. ولی خرید یک لیزر خانگی گران‌قیمت باکیفیت خوب که به‌صورت دوره‌ای مورداستفاده قرار خواهد گرفت در مقایسه بامراجعه به کلینیک و استفاده از لیزرها باقدرت بالا و تأثیرگذاری بیشتر، مشخصاً به صرفه نخواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *